Rondreis langs casa particulara met kinderen

Hallo,

wij gaan 19 juli-10 augustus naar Cuba en hebben alleen een hotel voor de eerste twee nachten in Havana geboekt. We hebben voor de weken daarna een auto gehuurd en zijn van plan om met onze 3 kinderen (14,12,10 jaar) door Cuba te trekken.
Wie heeft ideeën voor leuke casa particularas? Kan je die ter plekke regelen, ook als je met z’n vijfen aankomt zetten?
Kan je ook ter plekke hotels boeken (of moet dat allemaal vantevoren??)

Groetjes,
Maaike

kom je bij casa particulares met meer dan 3 personen dan wil dat niet altijd goed gaan! reserveren kan zeker handig zijn in deze omstandigheden dus zeker een lijst met casa particulares meenemen.
ook terplekke hotels boeken met meer dan 1 kind is soms idioot duur, in vergelijking met max 3 peronen.
maar je kan geluk hebben.
een ander alternatief zijn campismo’s, die bevinden zich echter voornamelijk buiten de steden.

Hoi Hendriques, dank voor je reactie en tip. Weet jij hoe we aan een lijst met casa particularas komen? En wat zijn campismo’s (kamperen??).

Er zijn genoeg casa’s die twee kamers hebben. Als je een luchtbedje/slaapmatje meeneemt dan kun je in een kamer met zijn drieen slapen. Als dit je aanstaat dan kun je de familie waar je slaapt vragen of die familie of kennisen hebben in de volgende plaats waar je heen gaat en vragen of ze even bellen of er plaats is, zodat je zekerheid hebt voor de volgende slaapplaats. Succes.

http://www.cuba-junky.com/ Daar kun je een lijst vinden met casa particulares en campings. Google kan je natuurlijk ook helpen en ook de lonely planet is goed maar minder voor de casa’s.
Een camping houd daar eigenlijk in hutjes voor 2 tot 8 personen zonder luxe.
Mijn ervaring met het snel vinden van een casa particular voor 4 zijn anders dan de bovenstaande reactie, niet eenvoudig zonder in het bezit te zijn van vele adressen met telnr’s zeker buiten toeristisch gebied.
.:vak01:

Hallo Maaike,

Welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer. Tof dat jullie naar Cuba op vakantie gaan. Spannend hoor, zo met het hele gezin, maar als er een volk is dat vriendelijk en warm is, dan is dat het Cubaanse.

Het is wel inderdaad verstandig om die lijst van Casa Particulares mee te nemen. Probeer misschien al met één van deze mailcontact te krijgen (is niet gemakkelijk, maar als het lukt is dat handig). Wat je daar ter plaatse wellicht kan doen, is steeds vragen bij het huis waar je verblijft of zij vast een volgend adres kunnen bellen (wat jullie uiteraard vergoeden).

Dan weet je van te voren of je met vijven terecht kunt. Op zich hoeft met vijven niet echt een probleem te zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat het niet altijd in één huis past.

Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen, ga dan zeker eens op een zaterdag eten bij het Cubaanse Restaurant in Veldhoven, zie hier. Misschien dat zij ook nog kunnen helpen met adresjes. Wel van te voren even reserveren!

Alvast een hele goede reis gewenst!

Liefs,
Carolina

Hallo Maaike,

Leuk dat jullie met z’n allen naar Cuba gaan. Ik ben net terug van deze geweldige reis. Echter ik was alleen en ging mijn Cubaanse vriend in Holguin bezoeken. Ik weet zeker dat jullie het naar je zin zullen hebben, het is n.l. een geweldig land met nog meer geweldige mensen. Ze zijn allemaal zo lief…enne geen criminaliteit, teminste niet in het Oosten. in Havana weet ik het niet, maar ik zou je aanraden lekker de province in tegaan want daar onmoet je de liefste mensen en casa’s in steden als Holguin en Las Tunas zijn er ruimschoots aanwezig. Ik zelf heb met mijn vriend een fantastische tijd gehad in Casa: Villa “Las Palmitas” in Holguin. Het adres is:
Senor David Rodríquez
Fomento No. 182-F
Entre CUBA y Garayalde,
Holguin, Cuba C.P. 80100
tel. 42-6691
Als je zegt dat je via Hans uit Holland komt dan is het zeker goed.

Mocht je nog wat meer willen weten dan kun je me altijd bellen op 071-5213453. Het liefst in de avond.
groetjes en heel veel plezier in Cuba,

Hans.

Hoi Hans,
dank voor je tip! Als we richting Holguin gaan, gaan we zeker naar Senor David Rodriquez. Leuk te horen dat je zo genoten hebt.
Is het trouwens noodzakelijk (of gewoon handig) om Spaans te kunnen spreken? Ik spreek goed Frans, ben net in een boekje Spaans gedoken en ga me wel een beetje voorbereiden. Alleen Engels is misschien wat magertjes. WAt is jouw ervaring?
Ben je ook nog naar de eilanden in het noorden geweest? Waar je kan duiken?
Wat raad je verder aan? Mooie authentieke stadjes, plekken om te wandelen, paardrijden, snorkelen, strand luieren, naar muziek luisteren, dansen?
groetjes Maaike

Hallo Maaike,

je hebt nogal wat vragen !!! maar dat geeft niet hoor want die had ik destijds ook.

Maar laten we proberen wat vargen te beantwoorden.
Twee jaar geleden zijn wij (mijn vrouw en ik) ook naar Cuba geweest en hebben een rondreis van 12 dagen gemaakt met aan het einde een strandvakantie van 8 dagen in Varadero. Wel, dit is ons uitstekend bevallen en waren beide gelijk helemaal verliefd op het bijzondere Eiland.
Maar zoals vele dingen is het voor iedereen natuurlijk weer anders. Het ligt eraan wat je van plan bent. Als eerste zou ik zeggen verwacht er niet iets te vinden van wat wij in Europa gewend zijn zoals luxe winkels en volop eten. Cuba gaat helaas nog steeds gebukt onder het handelsembargo van de US. Maar met hetgeen ze hebben proberen ze de toeristen in de watten te leggen. Dit geldt uiteraard niet voor de vakantieresorts in Varadero en Guardalavaca. Daar is alles wel aanwezig, maar begrijp dat het jullie plan is om wat meer te zien van het mooie cuba. Dus erop uit met auto en kinderen. Lijkt me een prima uitgangspunt !!
Waat betreft de taal kan ik zeggen dat als je een woordje spaans spreekt dat zeker geen overbodige luxe is, zeker in de province spreekt lang niet iedereen Engels. Mijn kennis van Spaans is nul, nul. Maar ik heb het twee keer prima gered mede door de hulp van mijn vriend, die uiteraard vloeiend Spaans spreekt en vanwege zijn studie als arts ook wel goed met engels overweg kan. Maar zonder kennis van Spaans kom je er ook wel hoor. Haal bij de ANWB gewoon het boekje “ANWB Taalgids” met NED-SPAANS / SPAANS-NED en dan kom je echt overal. De Cubanen zijn wat dat betreft erg geduldig. Dus maak je daar niet al te druk om. Dat gaat zeker goed.
Beste Maaike ik denk dat mijn verhaal voor dit forum wel erg lang gaat worden. misschien is het beter om elkaar gewoon vie e-mail te bereiken. Mijn e-mail is [EMAIL=“hans_oomens@hotmail.com”]hans_oomens@hotmail.com (let op tussen hans en oomens een underscore _ dus.
Als je een e-mail stuurt dan kan ik ongestoord een langer verhaal vertellen.
groetjes Hans.