gastgezin cuba

hallo! Ik wil eind juli/begin aug. ongeveer 2/3 weekjes naar Cuba voordat ik voor een half ga studeren op Curacao. Aangezien het studeren al een hoop kost zou ik graag bij een gastgezin willen verblijven in Cuba( ik neem tenminste aan dat dat goedkoper is dan hotels). Maar hoe vind je zo’n gezin? En voor mensen die dit hebben gedaan, hadden jullie verschillende gastgezinnen in verschillende steden want je blijft niet de hele tijd in 1 stad. En zijn er misschien nog mensen van plan om rond deze tijd te gaan?

groetjes wendy

Een gastgezin is vaak wel iets goedkoper dan een hotel… maar je moet bij een ´casa particular´ nog altijd rekening houden met 25 euro per nacht (Havana, Varadero soms zelf nog ietsjes duurder). Zoek je de goedkopere hotels op dan kun je zelfs soms nog goedkoper zitten dan een gastgezin. Hotel Las Tunas is zo´n voorbeeld waar ik een paar keer al voor 19 dollar een nacht mocht verblijven en daar zit dan al het ontbijt bij. Nu moet je ook niet veel voorstellen van die goedkopere hotels, vaak zijn de casas particulares schoner en beter van kwaliteit dan de hotels, maar in plaatsen buiten Havana, Varadero of Holguin kan het wel degelijk schelen in prijs.

Ik verblijf vaak wel wat langer op 1 plek en kan je wel aan adressen helpen in Havana, Santa Clara, Las Tunas of Holguin, maar over het algemeen kom je vrij makkelijk aan de adressen van Casas Particulares. Kijk gerust in de Lonely Planet, op de paginas van Casas Particulares van Cuba-Junky of vraag het aan iemand op straat. Kijk wel uit aan wie je het vraagt, het liefts vragen aan een ouder iemand en niet van die jonge mensen die op hun fietsje op toeristen ´jagen´. Zij helpen je ook aan een Casa, maar ze willen hun provisie die jij dan uiteindelijk betaald. Het beste is denk om als leidraad de adressen van Lonely Planet of CJ aan te houden en mocht het adres waar jij je zinnen op hebt gezet al bezet zijn, dan helpen de Cubanen je altijd aan een ander adres. Ze beginnen te bellen en rond te vragen en binnen een half uur heb je een bed.

Wat wil je eigenlijk precies gaan doen in Cuba? Een beetje rondkijken, Spaans leren en hoe ben je van plan te reizen, met openbaar vervoer of wil je een auto huren?
Ik weet nog niet of ik in juli of augustus in Cuba zal zijn, maar wie weet…

Groeten,
Igor

Casa particulares kun je overal wel vinden. Aan de andere kant van het eiland is het wat voordeliger. In Santiago heb je al een kamer voor 15 dollar. Dit is dan zonder ontbijt en/of avond eten. Voor 20 dollar kun je dat al inclusief hebben (wat raadzaam is, want 2 weken in Cubaanse restaurants eten is niet echt een aanrader…).

Officieel moet je het ook aan de buitenkant van een huis kunnen zien, dat het een Casa Particular is, maar ik heb nooit echt kunnen ontdekken waaraan dan. Volgens mij zou er dan een sticker ofzo moeten zitten… Reisgidsen vermelden altijd wel enkele Casa Particulares. Anders kun je ook rondvragen, maar dan moet je wel goed vertrouwen hebben in je eigen gezonde verstand en gevoel van mensenkennis…

Liefs,
Carolina

aah bedankt voor jullie reacties. Ik wil denk ik met het openbaar vervoer gaan reizen en 1 of 2 weekjes mijn Spaans bijschaven:wink:

Klinkt goed! Mocht je nog vragen hebben of adressen willen weten, mail me dan! Ik weet nog wel een goed adresje voor spaans leren in Santiago! (Officiele school voor toeristen.)

Liefs,
Carolina

Hoi Wendy, Grappig om te lezen dat je na je reis naar Cuba voor een half jaar gaat studeren op Curacao. In 2004 heb ik een half jaar gewerkt op Curacao en wil nu is op Cuba gaan kijken… ook in mijn eentje. Twijfel nog een beetje doordat er geen hostels zijn en ik niet heel gezellig word van 4 weken in mijn eentje op een hotel kamer…

Reisperiode nog niet bepaald denk 3 tot 4 weken ergens in juni/juli niet later wegens regenseizoen.

Veel plezier en mocht je nog vragen hebben over Curacao… ik wil je wel helpen.
Groetjes, Lisanne

Hoi Lisanne,

Lees dan eerst nog maar eens wat meer posts hier op het Cuba forum, want de beste accomodatie in Cuba zijn: Casa Particulares, waar deze topic ook over gaat. Je verblijft dan bij een Cubaan in huis (uiteraard wel goedgekeurd door de staat) en leert zo hun dagelijkse leven kennen.

Liefs,
Carolina