Het duurt nog even, maar wij gaan in juni 2018 naar Sri Lanka toe.
Ik weet dat het in die periode tegen kan zitten kwa weer (in delen van het land) maar hopelijk hebben we geluk. Ik heb een route uitgestippeld (met openbaar vervoer) en vraag me af wat jullie hier van vinden. Zie ik dingen over het hoofd ? Of moeten we langer / korter verblijven op bepaalde bestemmingen ? Hier onder mijn route en daaronder de vragen die ik daar nog over heb.
09 Juni vertrek Dusseldorf 11:30
10 Juni aankomst Colombo 03:30
Taxi naar Negombo
10 en 11 Juni Negombo
Wat te doen:
Bijkomen van de vlucht
Tuktuk tour langs bezichtigingen
Boottocht door kanaal
Vismarkt
12 Juni Bus van Negombo naar Dambulla (ongeveer 4 uur)
12/13/14 Juni Dambula
Wat te doen vanuit Dambula:
Polannaruwa
Grottempels Dambulla
Leeuwenrots Sigiriya
Minneriya Safari
15 Juni Bus van Dambulla naar Kandy (2 a 3 uur)
15 en 16 Juni Kandy
Wat te doen in Kandy:
Botanische tuin
Temple of the tooth
Bahiravokanda Vihara Bouddhabeeld (Uitzicht over stad)
Meer van Kandy
Markt Kandy
17 Juni trein Kandy naar Nuwara Eliya (ongeveer 4 uur)
Wat te doen in Nuwara Eliya:
In de middag Tuktuk tour langs thee plantage’s en Ramboda watervallen
Gregory Lake
“Centrum” Nuwara Eliya
18 Juni trein van Nuware Eliya naar Ella (ongeveer 3 uur)
18 en 19 Juni Ella
Wat te doen in Ella
Misschien een scooter huren
Ella Rock
Demodara Nine Arch Bridge
The Ravana Falls
Little Adam’s Peak
Buduruwagale Temple
Hill country met scooter
20 Juni Bus van Ella naar Tissamaharama (ongeveer 2,5 uur)
Wat te doen in Tissamaharama
Middag safari in Yala national park
21 tot 25 Juni
Strand
25 Juni terug vliegen vanuit Colombo 21.10
Mijn vragen:
Leeuwenrots Sigiriya. Is het leuker om deze rots te beklimmen of Pidurangala ivm het uitzicht op de leeuwenrots ?
Is het leuk om de safari in Minneriya te doen ? We gaan sowieso ook naar Yala toe.
Mis ik nog dingen in de culturele driehoek ? Is Anuradhapura echt een must see ? We willen dit overslaan omdat we ook naar Polannaruwa gaan.
We twijfelen aan Trincomalee. Is dit echt een must see ? Het ligt in een redelijke uithoek en het is een lange reis van Trincomalee naar bijvoorbeeld Kandy.
Na Yala nationaal park willen we naar een leuke strand bestemming gaan in het zuiden (als het weer het toelaat). Mocht het weer echt slecht zijn is er dan een leuke strandbestemming in het oosten op redelijke afstand van Tissamaharama (ook met het oog dat we makkelijk in Colombo kunnen komen om terug te vliegen) ?
Veel vragen in een heel lang bericht ;-). Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met het uitstippelen van onze reis.
1] Voor ons Sigiriya. Duurder dan Pidurangala inderdaad maar daar is een reden voor.
2] Heeft vooral olifanten (gedeeld met de 2 naburige parken, vraag aan de jeepchauffeur waar de kudde nu zit). Yala is meer gevarieerd. Als je 2 x safari wilt doen kan het een goede combi zijn.
3] Nee hoor voor de meesten is het A’Pura _of_P’ruwa
4] en 5] Fundamenteel onjuiste balans. Zuidkust is zeker in juni naadje, Oostkust juist de perfecte plek voor zonnen en snorkel. Overigens kloppen je reistijden niet, die zijn voor privevervoer en met bus wegens overstap en wachten is het zo 30-40% langer dus bijvoorbeeld 5-6 uur Negombo naar Dambulla.
Logischer route is dus airport - Galle 1 nacht als tussenstop - Tissa - Ella - Eliya - Kandy - Dambula gebied en dan Trinco of Passi strand. Dag voor einde met dagtrein terug naar Colombo.
Bedankt voor je snelle reactie en de vele tips. Als ik het goed begrijp kan ik mijn route beter in de andere richting doen. Dus beginnen in Galle en Negombo overslaan, de zuidkust skippen en direct door naar Yala (heb je een idee hoe lang deze trip duurt met de bus?) en dan mijn route aanhouden in tegenovergestelde richting. Eindigen in Trincomalee en met de trein terug naar Colombo. Wat bedoel je precies met Passi strand? Heb ik wel genoeg tijd aangehouden voor het verblijf in de plaatsjes om alles goed te zien? Of kom ik nog ergens in tijd nood?
Ik zou wel 1 nacht Negombo doen vanwege bijkomen van de vlucht. Negombo-Galle is uurtje of 5 met 2 bussen, of bus en trein; Galle-Tissa direkte bus 32 is 4-5 uur.
De twee snorkel/zwem/duikstranden aan oostkust zijn Trincomalee-Uppuveli-Nilaveli en Passikudah/Kalkudah. Lastig kiezen tussen die twee.
Pluspunten
[ul]
[li]Trinco: ietsje meer restaurants/bars vooral in Uppuveli, maar nog zeker niet niveau van o.a. Negombo of zuidwesten. Meer excursies in de buurt binnen 1-2 uur rijden.[/li][li] Passi: ietsje betere treinverbinding (direkte trein Valaichchenai-Colombo, in Galoya junction stappen dan de passagiers van aansluitende trein uit Trinco in), ‘naar het heet’ (zelf geen ervaring) nog beter snorkel en duiken dan de al vrij beroemde Pigeon Island-riffen van Nilaveli.[/li][/ul]
Zie verder ook Prikbord voor o.a. dienstregeling en reserveren van treinen. Mogelijk ook dat er een snelle bus Negombo-Galle of zelfs Negombo-Matara, enkele malen per dag, te vinden is via de boekingssites die we daar noemen, het blijft spijtig dat de twee Expressways nog zo onderbenut zijn voor OV-bussen.
Nogmaal bedankt voor de tips.
Dus dan word het:
10 Juni aankomst Colombo taxi naar Galle
10 en 11 Juni Galle
12 Juni bus naar Tissamaharama daarna middag safari Yala
13 Juni bus naar Ella
13 en 14 Juni Ella
15 Juni trein naar Nuwara Eliya
16 Juni trein naar Kandy
16 en 17 Juni Kandy
18 Juni bus naar Dambulla
18 / 19 en 20 Juni Dambulla (culturele driehoek)
21 Juni bus naar Trincomalee
21 tot 24 Juni Trincomalee
24 Juni trein naar Colombo
25 Juni naar huis vliegen. Is het voor deze dag nog leuk om een dagtour Colombo of Negombo te doen ? Aangezien we in de avond pas terug vliegen.
Klopt het zo een beetje of moet ik nog iets weg laten / toevoegen ?
Het enige wat me een beetje tegenstaat is de lange treinreis terug naar Colombo. Op deze site Taxi SriLanka - Colombo Airport Taxi Cab heb ik wat taxi prijzen gevonden. Van Trinco naar Negombo kost bijvoorbeeld€ 65,-. Zijn deze prijzen een beetje redelijk? In dat geval boek ik voor het begin en het einde van de reis een taxi en doe ik de rest met openbaar vervoer. Heeft er iemand ervaring met deze website?
Geen idee of het bedrijf bona fide is. Normale prijs is rond de Rs 20,000 dus 120 euro en daarom klinkt het verdacht laag Is overigens ook gewoon 7 uur rijden, ietsje sneller dan de trein maar.
Bedankt voor al je hulp. Ben een stuk wijzer geworden. Ik ga eens mailen met dat taxi bedrijf. Als er andere mensen zijn die nog tips of aanvullingen hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.
Het lijkt ons leuk om ergens op de route in een Tree house te slapen. Online vind ik er een aantal in verschillende plaatsen. De recensies zijn alleen erg wisselend. Hebben jullie nog tips voor een onvergetelijke ervaring in een Tree house?