30 dagen Sri Lanka 2018 , met pubers

Dag, ik heb een schema gemaakt voor onze vakantie aanstaande zomer. Zouden jullie eens mee willen kijken? We gaan met z’n vieren: gezin met twee jongens van 14 en 16. We houden wel van cultuur en natuur maar het moet ook wel echt vakantie zijn, met af een toe een (halve)dag hangen en dagen aan het strand. We hebben inmiddels de tickets geboekt dus we weten wanneer we aankomen en weer vertrekken. De bedoeling is alles met het openbaar vervoer te doen.

Ik heb de volgende vragen:

  1. wat vinden jullie van onderstaand reisschema? Missen we iets, zijn we ergens te lang of te kort?
  2. wat is een leukere plaats als standplaats voor de culturele driehoek: Dambulla of Habarana?
  3. wat is een mooier NP: Wilpattu vanuit Anuradhapura of Minneriya vanuit Dambulla?
  4. we slaan Polonnaruwa over en kiezen voor Anuradhapura: dat kan ook nog wijzigen: iemand een advies?
  5. Is de tussenstop in Nuwara Eliya de moeite waard voor een overnachting?
  6. Als we nog naar Gal OYa zouden willen, vanaf welke plaats is dat in dit schema dan het beste te doen?
  7. Is het Sinharaja Rainforest makkelijk te bereiken vanuit Marisse en omgeving?
  8. Ik wil graag naar het festival in Kandy, met deze route komen we twee keer in Kandy: is dat te vermijden zonder de mooie treinreis van Kandy naar Ella op te geven? Als iemand een idee heeft hoe dat te doen hoor ik het graag (ook als dat het hele schema om zou gooien hoor)

Nou, even tot zover :). :zon02: Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Sri Lanka 2018

Datum 	

1 Di 24/7 Thuis Naar Hamburg/ vlucht
2 Wo 25/7 Vliegtuig Aankomst Colombo reis naar Negombo
3 Do 26/7 Negombo Rustdag
4 VR 27/7 Negombo Reisdag naar Anuradhapura + tempels
5 ZA 28/7 Anuradhapura Tempels of NP Wilpattu
6 ZO 29/7 Anuradhapura Mihintale + Reisdag anuradhapura naar Dambulla + rotstempels
7 MA 30/7 Dambulla Minneriya NP
8 DI 31/7 Dambulla Pidurangala Rock
9 WO 1/8 Dambulla Reisdag naar Trinco/ Nivali
10 DO 2/8 Trinco/Nivali Strand/ snorkelen
11 VR 3/8 Trinco/Nivali Strand
12 ZA 4/8 Trinco/Nivali Strand
13 ZO 5/8 Trinco/Nivali Strand
14 MA 6/8 Trinco/Nivali Strand
15 DI 7/8 Trinco/Nivali Reisdag naar Kandy
16 WO 8/8 Kandy
17 DO 9/8 Kandy Kandy – nuwara eliya (treinreis)
18 VR 10/8 Nuwara eliya Nuwara Eliya-ella
19 ZA 11/8 Ella
20 ZO 12/8 Ella Ella –pottuvil
21 MA 13/8 Pottuvil Strand
22 DI 14/8 Pottuvil Strand
23 WO 15/8 Pottuvil Reisdag Pottuvil –tissaharama
24 DO 16/8 Tissa Safari YALA
25 VR 17/8 Tissa Reisdag tissa – marissa e.o.
26 ZA 18/8 Marissa e.o. Strand
27 ZO 19/8 Marissa e.o Strand/ Dagje Galle / schildpaddenfarm.
28 MA 20/8 Marissa Reisdag marissa-Kandy
29 DI 21/8 Kandy Esala Perahera escala
30 WO 22/8 Kandy Kandy richting vliegveld
31 DO 23/8 Vliegveld Naar huis
32 VR 24/8 Hamburg

Hoi hoi,

  1. Prima
  2. Dambulla is groter maar allebei goed centraal. Zal lastig worden om toeristenrestaurants daar te vinden, daarin is Sigiriya weer beter maar dat is belabberd qua bus.
  3. Wilpattu is meer variatie (ook lippenbeer en luipaard, kansen dan); de Habarana parken (Minneriya is een van de drie, de kudde trekt heen en weer tussen de parken) hebben dan wel weer paarseizoen dus nog grotere groepen jumbos bijeen.
  4. AP is levendiger, P’ruwa heeft iets hogere artistieke kwaliteit.
  5. Ja met voldoende tijd zeker.
  6. Zou alternatieve route Kandy-GO-Ella zijn maar dan mis je de trein, zou nog dagtrip Ella-Nanu Oya kunnen doen vanuit Ella.
  7. Ongeveer 3 uur bus via Matara en Akuressa. Dus wel nachtje er blijven omdat de treks vroeg moeten beginnen.
  8. Nee sorry.

<Erik> & [Sandya]

En o ja: met 1 nachtje extra Kandy kun je dagtrip per bus (2 x 1.30 uur) maken naar Kitulgala. Het sportcentrum van het eiland met o.a. raften, ziplining, canyoning. Meeste pubers zouden er een moord voor doen :wink:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi Erik, dank je wel voor je tips! Hier kan ik wat mee! De voorpret is in volle gang. Als iemand nog andere tips heeft: we zijn flexibel. Ik probeer van alles wat op te nemen in ons programma en zoek op internet naar tips, maar sta open voor alle suggesties! Dank alvast.

Ha Izelle,

Wat een heerlijk vooruitzicht! Wij hebben vorig jaar met onze meiden (14 en 18) een iets ander rondje gedaan, maar dat maakt allemaal niet zo uit.
Mocht je het leuk vinden om een idee te krijgen dan ben je welkom op ons blog van vorig jaar: http://www.reiskrabbels.nl/reisblog/ebeb2017/#!/reisblog/

Het is een heerlijk land. Vooraf plannen van openbaar vervoer bleek eigenlijk niet nodig te zijn m.u.v. de trein tussen Kandy en Ella. Overal konden ze ons vertellen welke bussen we moesten hebben en hoe laat. Er gaan er zat op doorgaande routes.

1x hebben we gebruik gemaakt van een backpackerssite waarin mensen oproepjes deden om samen taxi’s te delen. We hebben dat gedaan op het traject Arugam Bay naar Nilaveli. Ik weet die site niet meer, maar google eens op taxi share Sri Lanka.

Wb culturele driehoek: wij zaten in Sigirya. Dat is leuker dan Dambulla. Daarvandaan wilden we naar Minnirya maar de locale gidsen gaven aan dat de olifanten vooral in Kaudulla zaten op dat moment. Dus hebben we dat park bezocht.

Nuwara ELyia hebben overgeslagen toen bleek dat het daar 17 graden was en bewolkt. Wij zijn toen met de trein doorgereist naar Haputale. Kan ik je van harte aanbevelen! Daar zaten we in Bawa guesthouse. Ook een aanbeveler :-)! Je kunt vanuit Haputale prachtoge wandelingen maken. O.a. naar Lipton’s Seat.
Dit alles hebben we ter plekke bedacht en aangepast. Geen probleem. Als je zorgt dat je meteen een simkaart koopt op het vliegveld heb je altijd internet om dit soort dingen te regelen.

Groetjes,
Enna

Ik heb even gezocht, de taxishare site is: https://srilankataxishare.com/

Verder zie ik dat je een week hebt uitgetrokken voor Nilaveli. Ik denk dat dat een beetje veel is. Er is niet zo veel te doen.
Het snorkeltripje is leuk, verder hebben wij nog een boottochtje gemaakt om dolfijnen te zien en hadden daarbij heel veel geluk, maar dat lukt niet altijd. In Nilaveli is verder helemaal niets. 1 restaurantje om precies te zijn en als je pech hebt is het vol… Upaveli schijnt wat levendiger te zijn.
Arugam Bay is heel anders. Erg toeristisch, dat wel, maar met name voor onze meiden wel weer erg leuk. Ze hebben daar leren surfen.

Dag EnnaB, dank je wel voor je tips. Ik ga overwegen om Dambulla in te ruilen voor Sigirya: ik dacht dat ik ergens gelezen had dat Dambulla centraler lag/ makkerlijk bereikbaar was en dat er meer restaurantjes ed. in Dambulla waren. Ga ik nog even induiken. En ik dacht dat Nilaveli ook vrij levendig was, en geschikt voor een week aan het strand met de jongens, maar jullie hebben dat blijkbaar anders ervaren. Ga ik ook nog even over puzzelen. Hebben meer mensen dit zo ervaren (dat Nilaveli een beetje saai is en geen eetgelegenheden heeft?)

Ik ga nog eens op jullie blog kijken, had ik ook al eens gedaan. Nu onze plannen meer vorm aannemen haal ik er vast weer andere informatie uit. En dank voor de tip van de backpackers site!

Groet! Izelle.

Ha Izelle,

Dambulla ligt heel dicht bij Sigirya en er is een prima busverbinding. Dambulla is wat groter en ‘stedelijker’. Sigirya heeft juist de leuke restaurantjes. In Dambulla is wel een hele leuke wholesale groente- en fruitmarkt. Echt de moeite waard om tussen de bedrijvigheid door te lopen.

Nilaveli ligt in een gebied dat in ontwikkeling is. Nog niet zo lang geleden was het daar oorlog en ook de Tsunami heeft zijn sporen nagelaten. Wij dachten daar ook langer door te brengen. We hebben het er prima naar onze zin gehad, vonden het ook best lekker even zo rustig maar 1 week zou echt te lang zijn. Bovendien regende het af en toe behoorlijk.

Groetjes,
Enna