Rondreis juli augustus 2012

Hoi allemaal,

Graag comments op mijn concept reis.
Campertje is gehuurd. heb er erg zin in!
Is dit qua tijd/ afstand te doen?
Liefhebber van outdoor activiteiten, natuur, wildlife

THANKS!

16-jul 5.55 aankomst Cairns
17-julCairns
18-julCape Tribulation NP (omgeving Cairns)
19-julDaintree NP (omgeving Cairns)
20-julKuranda NP (omgeving Cairns)
21-julAtherton Tablelands; Millaa Millaa falls; Josephine falls; Elijaa Falls NP
22-julParonella Park
23-julTownsville
24-julAirly beach; Whitsundays 3 dagen
25-julWhitsundays26-julWhitsundays
27-julTown of 1770; Lady Musgrave Island
28-julFraser Island
29-julFraser Island
30-julNoosa
31-julAustralia Zoo
1-augBrisbane
2-augSurfers Paradise
3-augSurfers Paradise
4-augLamington NP
5-augByron Bay
6-augByron Bay
7-augDorrigo NP
8-augSydney; Blue Mountain
9-augSydney
10-augSydney
11-augSydney 14:00 vertrek

1 like

Ik verplaatst dit naar Reiscafe voor eventueel reacities.

Ik denk dat dit redelijk te doen is. Mag ik een paar opmerkingen plaatsen:

Wil je ook duiken/snorkelen bij Cairns? Dan moet je daar een dag voor inplannen. Kijk even of je mag duiken als je net gevlogen hebt!

Wil je per se naar Kuranda? Erg toeristisch. Ik vond het niks. Je kunt vanuit Daintree/Cape trib ook via de Julatten en Lake Mitchell naar de Tablelands reizen. Dan pik je ook meteen een mini-stukje outback mee, inclusief wat termietenheuvel(tjes, als je ze vergelijkt me degene in het Northern Territory). Bij Mareeba kun je een kijkje nemen bij de Mareeba wetlands. Verder rijdt de weg snel aan. Je hoeft niet meer helemaal via Cairns.

Voor Fraser zou je mogelijk mee tijd moeten uittrekken, je moet ook nog in Hervey Bay komen. In Hervey zou ik ook een dag uittrekken om walvissen te kijken. Jullie zitten in de goede tijd en het is echt waanzinnig om een 15 meter lang dier uit het water te zien springen net naast je boot!

Ik zou Brisbane alleen als overnachtingsplek gebruiken en niet een hele dag voor de stad uittrekken. Best een aardige stad, maar niet heel bijzonder. Ik zou meteen doorrijden naar Surfers, als je daar toch heen wilt.

Is er een reden dat je zo lang uittrekt voor Surfers? Een surfcursus ofzo? Anders zou ik het geen twee dagen waard vinden.

Voor Lamington NP kun je makkelijk twee dagen uittrekken. Dan heb je ook de tijd om een wat langere wandeling te maken daar. Ga wel kamperen want de accommodatie is verder heel duur. En reken op kou in die tijd van het jaar. Je zit namelijk hoog. Het is er verder prachtig en je hebt veel kans om leuke vogels van heel dichtbij te zien!

Ook voor Byron Bay zou ik niet zoveel tijd uittrekken (zie Surfers).

Dorrigo en de NP daaromheen (Cathedral, New England, enz) kun je makkelijk twee dagen doorbrengen. Je kunt ook een nacht Coffs Harbour overwegen en 's avonds naar Muttonbird island gaan. Met een beetje geluk zijn de muttonbirds er al en wordt je 's avonds overspoeld door duizenden vogels. Bijzonder moment. Maar volgens mij komen ze meestal iets later in het seizoen. Coffs heeft verder aardige botanische tuinen en in de haven van het stadje kun je leuke vissen (en zelfs schildpadden en dolfijnen) tegenkomen.

Samenvattend: ik zou minder tijd in steden als Brisbane, Surfers en Byron doorbrengen. Daarvoor in de plaats zou je bijvoorbeeld naar Eungella NP (bij Mackay) kunnen gaan. Goede en grote kans op vogelbekdieren en een prachtig wandelgebied. Of neem daarvoor in de plaats meer tijd voor Hervey Bay (walvissen) en/of Lamington en Dorrigo.

Maar ja, mogelijk geven andere mensen weer heel andere tips;-) Australie is te veelzijdig om eenduidig een route vast te stellen. Veel plezier in elk geval!

Pato,

ik heb alleen ervaring met de bovenste helft van je reis. Ik heb even de feed back van Francine gelezen en ben het daar in hoofdlijnen mee eens.

Ik zou ook meer tijd uittrekken om te snorkelen of duiken. Als ik op de reis terugkijk, vind ik het jammer dat ik dat niet meer gedaan heb. Ook in Cape Tribulation zou ik me dan niet haasten. Ik vond Kuranda overigens best wel de moeite waard.

Brisbane vond ik saai dus zou ik overslaan, tenzij je daar kenissen hebt ofzo. Op zich vond ik de dierentuin van de overleden Steve Irwin ook wel de moeite waard, omdat het vrij interactief was. Al weet ik niet hoe de situatie nu is, nu hij niet meer leeft.

bij het walvissen kijken moet je wel de mazzel hebben dat ze uit het water springen. Dat doen ze ook niet altijd.

Fraser Island heeft indruk op me gemaakt.

Over het tweede gedeelte van je reis kan ik niks zeggen, want ik ben daar niet geweest.

Hallo Pato,

wij hebben drie jaar geleden hetzelfde traject in een kleine 4 weken afgelegd, dus zeer goed doenbaar.

Ik sluit me echter aan bij de andere opmerkingen:
-als je meer voor de natuur gaat, zou ik de dag in Townsville benutten om daar de boot te nemen en de dag door te brengen op Magnetic Island

• om zelfde reden zijn wij Brisbane voorbijgereden en hebben we enkel overnacht in Surfers Paradise (lelijke hoogbouw aan de kust met veel lunaparks etc…), evenals slechts een tussenstop gemaakt in Byron Bay om even tot op Cape Byron te wandelen.

Ik zou dus in jouw geval hier enkele dagen proberen uitsparen en elders gebruiken, ondermeer een dagje snorkelen/duiken vanuit Cairns en een dagje extra op Fraser Island, zeker nodig als jullie zelf willen rijden op Fraser.

Alvast een leuke reis gewenst!
Tom

Hallo Pato,

wij gaan ongeveer hetzelfde traject doen. We verblijven wel een dikke week in Sydney omdat de beste vriend van mijn man daar nu woont. Hij raadde ons Blue Montain af omdat het in deze tijd van het jaar zeer mistig kan zijn. In de plaats daarvan gaan we naar de Hunter Valley aan de andere kant van Sydney.

Vanuit Cairns doen we ongeveer hetzelfde traject. Wij trekken wel meer tijd uit om boottochten en snorkeltochten te ondernemen.

fijne reis,
Kim

G´day Pato,

Sluit mij aan bij enkele voorgangers.
Magnetic island vonden wij Top.
Ik mis trouwens een dag naar het GB Reef om te snorkelen.
Brisbane is leuk, maar niet spetterend.
SurfersParadise is vergelijkbaar met de spaanse Costas in overtreffende trap. Als je daar niet kapot van bent, niet gaan. Zeker geen twee dagen.
Wij vonden BM ook bij enige mist leuk. Er is trouwens altijd enige mist in BM
Hou er rekening mee dat Sydney in Augustus koud kan zijn met veel regen.
We hebben daar geen korte broek kunnen dragen.
Ik schat dat het koudere weer en meer regen 400-600 km boven Sysdney begint.
Alvast een goede vakantie.

Wim

Ben benieuwd of Pato zijn/haar thread nog wel leest…

Jazeker en ik dank iedereen zeer! Zeer bruikbare tips !

Even over de Blue Mountains, kan mooi zijn in de mist als je er vroeg bij bent en de zon komt over de bergen. Maar als het mistig, koud en regenachtig is, is er gewoon niets aan. Maar de beslissing om bij Sydney wel ‘rechtsaf’ te gaan kun je op een later moment bepalen. Kijk als je een dag of twee tevoren ergens internet hebt even op www.weatherzone.com.au. Of gewoon het weerbericht in een krant natuurlijk. Veel plezier met het aftellen.

Toch nog een paar opmerkingen. In het stuk na Cairns heb je nog wel enige ruimte. Van Cairns naar Athertoin Tablelands is een korte afstand en als je Millaa Millaa Falls en nog één hebt gezien, heb je het wel gezien. Paronella Park is ook geen attractie voor een hele dag.
Wat me verder bevreemdt is dat je in je eerste post zegt dat je voor outdoor, natuur en wildlife gaat en vervolgens Surfers Paradise, Noosa en Byron Bay opneemt.
Gold Coast en Surfers Paradise haatten wij. Maar als je de Spaanse costa’s leuk vindt, vind je GC en SP ook leuk.
Een leuk alternatief is vanaf Gympie via Amamoor (mooie vrije overnachtingsplek bij het station van de historische stoomtrein) en Kenilworth naar Beerwah te rijden. Op tijd weer aan de kust voor Australia Zoo. En de Glasshouse Mountains niet te vergeten.
En daar komt’ie weer, wat is bijzonder aan Byron Bay. Neem als je er toch in de buurt bent een halve dag voor Nimbin. Absoluut uniek in Australie.
Over Dorrigo-Bellingen en Lamington heeft Francine al het nodige gezegd. Allebei aanraders met stip.
Als we zo doorgaan zul je blij zijn als je vertrokken bent. Tineke Schouten zong het ooit,

Da gebemoei, da gebemoei
Dat geemmer, dat geschaaf en dat gezemer
Da gebemoei, da gebemoei
Mag ik asjeblief me eige leve leve