35 dagen Sydney Cairns

Beste reisgenoten,

Wij gaan op 28 augustus voor 34 dagen naar Australie>>>, wij landen in Sydney en moeten onze camper inleveren in Cairns. Wij gaan in iedergeval vier tot vijf dagen duiken bij Great Barier reef, maar in de tussentijd willen wij natuurlijk zoveel mogelijk avondtuurlijk Australie zien (spinnen, slangen, kangeroe’s, krokedillen, walvissen enz enz,) echt de natuur dus en de feesten aan het strand mijden.

Wie van jullie heeft een mooie route, die natuurlijk ook bestaat uit rustdagen, zodat we kunnen genieten van de natuur en niet alleen rijden.

Zelf zaten we te denken aan Sydney, melbourne,(great ocean road, door het binnenland richting sydney brisbane en dan omhoog richting Cairns.

Wie van jullie heeft avondtuurlijke tips en is dit haalbaar binnen de dagen, of moeten we toch via Sydney via de blue mountains naar boven? ook hier graag tips, reisverhalen, linkjes waar reisverhalen staan enz.

Jullie doen ons hier een groot plezier mee, we waren verknocht aan Nieuw Zeeland en zijn benieuwd of de verhalen die wij zo nu en dan lezen kloppen, en dat we in Australie net zo kunnen genieten van de natuur. :wink:

alvast bedankt,
Marco

Hallo,

Hoe ga je dat doen van Sydney great ocean road en dan terug naar Cairns?
Ik denk dat je het niet gaat lukken.
Je kun beter van Sydney naar Cairns reizen kwa tijd is dat te doen zal nog steeds doorrijden zijn. Maar dan krijg je zover ik het weet ook alles mee.

gr van Moira

Australia mooier dan Nieuw Zeeland? Beide landen zijn zo verschillend dat ze niet te vergelijken zijn. Mooier is dus niet de juiste term imo. Ozzies kijken soms een beetje tegen NZ aan als het “domme” neefje/nichtje. Vergelijk Nederland-Belgie, Duitsland-Oost Friesland, USA-Canada etc. Allemaal onzin natuurlijk.
Wat betreft je route:
Als je eerst naar het zuiden gaat zou je daar 2+ weken voor moeten tellen. De kust onder Sydney behoort tot de mooiste in Australia maar het is zonde hier langs te “scheuren”. Dus ik zou zeker 5-6 dagen nemen voor de kustroute plus een bezoek aan Canberra. Dan een paar dagen Melbourne en tenminste 2 dagen voor GOR. Dan terug noord in de richting van Sydney en via Blue Mountains en New England naar de kust. Als je ook nog bv 3 dagen in Sydney wil zitten, wordt dat natuurlijk een hele onderneming. Eerlijk gezegd vind ik de kust onder Sydney net zo mooi als GOR dus je zou zuid kunnen gaan tot bv Tathra en dan via Cooma en Canberra noord. Neem wel zoveel mogelijk de binnenwegen langs de kust en vermijd zoveel mogelijk Princes hw. Dat is niet altijd mogelijk. Haal bij een visitor center de brochure Coastal Explorer. Beschijft de gehele route Sydney-Melbourne.
Maar tel zelf maar mee: 3 dagen Sydney, 2 weken incl GOR en nog 5 dagen duiken? Dan blijft er niet zoveel tijd over voor Fraser Island, Whitsundays, Brisbane en de andere attracties in far north QLD. Besef verder dat je tussen Sydney en Cairns niet zoveel langs de kust rijdt. Je zal van de hoofdweg afmoeten. De grote weg loopt veelal door het binnenland. Zoals Moira al zegt wordt het dan een hele opgave. Misschien 3 dagen Sydney, een week ten zuiden en via Canberra, dan heb je nog 23 dagen voor het stuk noord van Sydney en rond Cairns. Ik zou wel het weer goede in de gaten houden want als het regenachtig is heeft een bezoek aan de kust zuid van Sydney weinig zin.
Yeehaw

Moira en Yeehaw,

Bedankt voor jullie tips, ik denk inderdaad dat ons eerste idee iets te lang is, je verkijkt je zo op die afstanden in Australië We zullen een weg gaan plannen van Sydney naar Cairns.

Als wij echt de wildlife willen zien (vogels, slangen, spinnen, crocs :wink: ), hebben jullie dan nog een mooie route cq plaatsje waar we op onze weg naar boven zeker aan moeten doen, of een camping.

Steden doen ons echt niet zo veel en vinden de natuur absoluut het mooiste en zien er erg uit. We hebben genoten van NZ en hopen dit ook Down Under te doen.

Dus alle tips, m.b.t. de natuur (buiten de reguliere boekjes om) zijn meer dan welkom.

Groet,
Marco

Het mooiste kwa natuur is voor mij in Australie eigenlijk nog steeds Tasmanie dat is echt zo geweldig mooi.
Maar ik heb verder zelf de route Sydney naar Cairns niet gedaan wij gaan zelf de route nog doen Brisbane naar Darwin. Wij zijn 5 maanden in Australie al geweest en hebben toen de kant van Sydney naar Melbourne gedaan en dan dus Tasmanie en Perth. Wij hebben in sommige grote plaatsen 1 maand gezeten vandaar zo weinig in 5 maanden.

gr van Moira

Vogels zal je in alle soorten en maten zien. Australia is vogelparadijs. Voor je het weet zit een papagaaiachtige op de rand van je balkontafel en pikt het beleg van je brood. Vooral’s avonds is het spektaculair als de dieren met veel kabaal hun boom opzoeken tussen 7 en 8 pm waarna het in een klap stil is. Prachtig! Ook de kans dat je Emu’s tegenkomt is aanwezig. Vaak met jonkies. Benader ze niet. Bij Cape Tribulation zijn we Cassowaries tegengekomen en op Fraser Island Kookaburras. Bizondere vogel die een raar geluid maakt.
Slangen zijn er in overvloed maar de kans dat je er een tegenkomt is uiterst gering. 7 van de 10 slangen zijn giftig. Australia heeft de giftigste slangen ter wereld. Op al onze reizen zijn we er misschien 5 tegengekomen. Een giftige slang wordt door de Ozzies vaak meteen gedood. Een niet giftige laten ze leven maar ik kan de giftige en niet giftige niet uit elkaar houden. Meestal is het zo, hoe feller gekleurd hoe giftiger. Til nooit stenen op en draag dichte schoenen in de outback.
Veel dieren in Oz zijn nocturnal. Kangaroos overdag zijn een zeldzaamheid en die je ziet liggen dood langs de kant van de weg. Grotere kans op het zien van kangaroos is ten westen van Brisbane, Glass House Mountains, Lake Wivenhoe en vooral Bunya Mountains NP, daar zal je zeker Wallabies zien. Geen touristen streek, hoe mooi ook en de moeite waard om te bezoeken (tip ook voor jou Moira). Tasmania heeft Cradle Mountain en gegarandeerd dat je tegen het donker bezoek krijgt van Wallabies en Possums. Die laatsten zijn hondsbrutaal maar prachtig.
Dan vraagt iedereen natuurlijk naar Koala’s Uiterst zeldzaam als je die in het wild ziet. Als ze al hoog in de boom zitten dan zie je ze nog niet. Een van de beste plaatsen om ze in het wild te zien is op Kangaroo Island bij Hanson Bay homestead, maar KI ligt niet op je route.
Dierentuinen zijn er genoeg. Taronga Zoo in Sydney bv, met de ferry te bereiken. Veel Koalas maar een NSW wet verbiedt ze te knuffelen. Dat is maar goed ook. Ik heb niets met het knuffelen van dieren. In Dubbo is Western Plains Zoo. Je kan hier fietsen huren maar hier zijn ook katachtigen die natuurlijk niet inheems zijn. Toch een fraaie zoo.
In Beerwah ten noorden van Brisbane is Australia Zoo van wijlen Steve Irwin. Deze zoo is een must, waarschijnlijk de beste in Australia. Loslopende kangaroos en alle inheemse beesten inclusief monster crocodillen.
Van Hervey Bay kan je een whalewatchcruise maken, ten zeerste aanbevolen. Eerst een uur met de boot en dan wachten de humpback whales je op. De dieren schijnen het prachtig te vinden om daar rond te spetteren. Gegarandeerd succes. Dan heeft Sydney nog een groot aquarium aan Darling Harbour. Niet mijn favorite. Wij vonden het prachtige aquarium in Townsville aantrekkelijker. Er zijn natuurlijk nog veel meer plaatsen, maar dit geeft je vast een idee. En je gaat me toch niet vertellen dat je helemaal naar Australia gaat en Sydney overslaat???
In Sydney heb je geen auto/rv nodig. neem de ferries. De ferry naar Manly en terug is een onvergetelijke ervaring met fantastisch uitzichten op de City, het Opera House en de brug. Ook het oversteken van de brug is een must en als je heel dapper bent kan je zelf over de bogen lopen. Duur en ik moet er zelf niet aan denken.
De dieren die je trouwen het meest zal zien, horen en voelen zijn de vliegen. De aanwezigheid van spinnen is ook gegarandeerd maar die hele grote zie je niet zo gauw.
Yeehaw

Yeehaw,

We nemen uiteraard de tijd om Sydney goed te bekijken, bedankt voor dit tip met de boot, die gaan we nu zeker doen. We gaan natuurlijk ook walvissen spotten, dat hebben we in NZ en Canada ook gedaan en het blijft elke keer zo unieke ervaring, die kan je niet beschrijven, die moet je zien, voelen en ruiken. Vooral die keer dat wij in NZ waren, wat we toen hebben gezien en geroken… We kwamen midden in een school walvissen terecht, eigenlijk per ongeluk, zelfs de kapitein had dit in zijn 40 jarige loopbaan nog nooit eerder mee gemaakt. Wij zijn ook ontzettend dankbaar dat we dat hebben mogen zien, maar het mooiste is nog wel, de pinguins die wij in het wild hebben gezien, om vier uur je bed uit, naar het strand, gewoon zitten op een boomstam, stil zijn en afwachten en dan zie je de pinguins die naar de zee gaan, echt onbeschrijfbaar mooi was dat.

We zullen de tips die jij ons hebt gegeven zeker meenemen. We staan verder nog steeds open voor nog meer sugesties en routes die vooral niet toeristisch zijn ( tja verkeerde kant van Australie, ik weet het, maar ook langs deze kant kun je de toeristen mijden en voor de natuur gaan ).

Dus als jullie nog campings, routes, plaatsjes weten die buiten de normale reisgidsen en Lonley Planets e.d. en de tips in deze topic ;), hebben, graaaaaag,

Nog een 8 weken en dan gaan we >>>, yessssssss

Kangaroos zie je ongetwijfeld als je naar Carnarvon NP gaat (Bij Rockhampton de binnenlanden in. Leuke plek voor bush camp vlak buiten het park: the plane crash memorial.
Koala’s zie je op Magnetic Island bij Townsville.
Beide locaties zijn perfect voor wandelingen.

Wie heeft er nog meer tips, m.b.t. wandel en duiklocaties