Rondreis(je) Thailand: Hoe aan te pakken???

In januari ben ik van plan met een vriend 2/3 weken naar Thailand te gaan (precieze lengte hangt nog af van planning vakanties en begroting). Voor ons allebei zal het de eerste verre reis worden, dus we weten niet goed hoe we dit aan moeten pakken.

Sowieso willen we beginnen met een paar dagen Bangkok en eindigen met een week op één of twee eilanden om te relaxen. Het lijkt ons heel interessant om een paar hoogtepunten te bezoeken (in omgeving Bangkok of zuidelijk), maar zien het niet zo zitten om continu onderweg te zijn. Ik heb al een paar georganiseerde rondreizen bekeken (m.n. Kras ‘Exotisch Zuid-Thailand’ zag er qua programma en prijs aantrekkelijk uit), maar lees wel overal dat zo’n groepsreis niet zo leuk is.

Wat zijn de aanbevelingen van ervaren reizigers / Thailand-kenners m.b.t. route? Welke eilanden zouden jullie aanraden? Vliegtickets zijn zo rond de 700 euro van wat ik gezien heb, maar aan wat voor soort bedragen moet je denken als je een dag of 18 in Thailand bent en in redelijke hotels overnacht (hoeft niet heel luxe ofzo, maar wel schoon en het liefst met een beetje comfort)?

Alvast heel erg bedankt voor de (eventuele) tips!

ik zou geen groepsreis boeken, je kunt wel iedeen opdoen op de site van kras natuurlijk.

je kunt thailand zo duur maken als jezelf wilt, slapen kan vanaf 5 euro per nacht tot een paar duizend euro per nacht.

eten eigenlijk hetzelfde verhaal als je op straat eet kunt je voor 30a 40 baht al een maaltijd hebben.

als je westers wilt eten zal dat duurder zijn.

ga je veel stappen dan zal het ook weer duurder worden.

denk dat je met 50 euro per dag per persoon een eind kan komen tenzij je elke avond flink gaat stappen

Verleden jaar december heb ik een ticket en 3 dagen hotel in bangkok op internet geregeld en de rest bij een lokaal reisbureau. Was heel relaxt in 1 uur had ik een reisschema 1 week Chiang Mai en 1 week Koh Samui met een paar dagexcursies voor 2 weken. Was 650 euro inclusief interne vliegtickets en hotels. Met nog 1 week duiken op Koh Tao erbij en het ticket naar Thailand was ik voor 3 weken zo’n 2500 euro kwijt voor alles inclusief eten en souvenirs.

Tips
Ga 3 weken, 2 weken is wat kort.
Als je gezond bent is een duikcursus erg leuk, moet je wel 3 avonden wat studeren.
De omgeving rond Chiang Mai is erg mooi maar de stad is saai. Misschien is een trip naar khao Yai en Roi Et of Korat interessanter.

1 like

Samen met mijn vrouw een paar jaar geleden met Het Schoone Streven een rondreis gemaakt door Thailand, niks mis mee zeer goed verzorgd. Ik denk dat dat prima is als je al op leeftijd bent of niet zo goed ter been of een beetje bang en onzeker. Voor ons was het de eerste keer zo ver van huis dus wat onzeker.
Een jaar later zijn we door indonesie gereisd op eigen houtje en ons mee laten gaan met wat er op ons pad kwam.
Als ik weer naar Thailand ga ga ik zeker op eigen houtje.
Op dit forum zijn een aantal goede bezienswaardigheden vermeld bijv onder reisadvies Thailand staan tips van Georgessiam echt de moeite waard heb er een aantal persoonlijk gezien.
succes en veel plezier

Ko Chang kan ik aanbevelen, is redelijk dichtbij Bangkok.

Maak het jezelf makkelijk: Boek een hotel op Ko Chang voor de eerste nacht, en dan laat je het hotel zorgen voor transport van het vliegveld
naar Ko Chang. Vervolgens kun je zelf op zoek naar een ander leuk hotel-guesthouse. Ik vond The Bluelagoon heel leuk, wel basic.
http://www.bluelagoonandcookingstory.com/[URL=“http://www.blue”]

Bangkok kun je altijd beter op het laatst doen.
De redenen hiervoor zijn: Overgang van NL naar de hete, vervuilde stad is erg groot. En: Het is een uitstekende shoppingstad, dus op het laatst doen om niet te lang te hoeven zeulen

Vind je Ko Chang te toeristisch, verhuis dan naar een ander strand. ben je uitgekeken op Ko Chang, dan kun je op de zuidelijke pier een boot nemen naar een van de andere eilanden, ik ben naar Ko Maak geweest, maar er zijn er nog veel meer.

Hans.

Ik heb zelf een georganiseerde reis naar het zuiden gedaan.
Binnenkort ga ik een georganiseerde reis naar het noorden doen.
Ik ben single, dus georganiseerd is voor mij een betere optie.
Je ziet ook meer tijdens de reis.

Van mensen die ik spreek die in thailand zijn geweest krijg ik altijd te horen dan je beter kan kiezen voor een niet georganiseerde reis.
Zelf reisen is goed te doen.
Ik kies voor georganiseerd omdat ik vrij lui ben, ik zou anders snel te lang blijven hangen op 1 locatie.
Een andere tip die ik te horen krijg is bij aankomst in bkk direct door te vliegen naar chang mai/ray en daar te reis te starten om uiteindelijk in Bangkok een paar dagen te eindigen.
Het scheelt een dubbele reisafstand over de weg/trein.
De rondreis is dan veel relexter en je ziet meer.

Kies je niet zo zeer voor een cultuur reis maar een zon en strandreis , dan zou ik direct bij aankomst in bkk doorvliegen naar bijvoorbeeld Koh Samui (eiland) en vandaaruit rustig terugreizen langs de kust naar bangkok.

Het voordeel van eindigen in bangkok is dat je dichtbij het vliegveld zit voor de terugreis.

Succes,

Jan.

Ook leuk is een individuele rondreis. Je reist dan met een minibusje en chauffeur langs de beste bezienswaardigheden van het land. Je kan zulke reizen onder andere boeken bij Fox.

Hallo, ook wij willen eind oktober voor het eerst voor 3 weken naar Thailand. Zoals iedereen die voor het eerst gaat, willen we ook alle bekende dingen zien en eindigen op een leuk eiland. Op zich hebben we geen problemen met het zelf samenstellen of zelf regelen van de trip als we in Thailand zijn. Toch hebben we ook een rondreis bij Kras gezien waarvan we denken; voor dat geld kunnen we het daar zelf echt niet voor regelen. Héél veel te zien en toch nog veel vrije tijd of ruimte om zelf excursies of wat je maar zou willen te regelen. Tsja, we hebben ook nog nooit een groepsreis gedaan dus vinden dat wel een beetje risico en van de andere kant hebben we maar mee te hobbelen in de bus… Benieuwd wat jullie keuze uiteindelijk gaat worden!

Thailand kan je prima op eigen houtje doen, maar zo’n groepsreis kan erg leuk zijn. Mijn eerste trip naar Thailand was via Fox en dat was echt een top vakantie! Tuurlijk zijn er dingen die wat minder zijn en groepsleden die niet in je straatje liggen, maar als je in een groep van 20 m/v geen leuk gezelschap vindt dan ligt het waarschijnlijk aan jezelf.

Financieel scheelt het niet zoveel als je gewoon van een zelfde soort accomodatie en vervoer uit gaat. Voordeel als je het zelf regelt is dat je specifiek een hotel kan regelen en ook op de locatie die jij wil. Dat was ook een van de redenen dat ik het jaar er op zelf alles heb geregeld.

Kwa budget kan je het zo gek maken wat je zelf wil. Als je niet teveel reist, goedkoop slaapt, op z’n thais eet en het uitgaan beperkt tot een biertje in een bar dan kan je voor weinig rond. Wil je vliegen ipv met het ov, slaap je liever wat luxer, westers eet en ben je een uitgaanstype dan plan maar vast een redelijk budget in :slight_smile: Vooral dat laatste kan in de papieren lopen in de toeristische gebieden.
Zelf reken ik met ~1500thb voor een hotel kamer, dan heb je over het algemeen een redelijke kamer, schoon en met airco en zit je op een goede locatie. Je kan e.e.a. natuurlijk checken door nu vast wat rond te kijken op Agoda of Asiarooms.

Kwa route, als die Kras vakantie er goed uit zag, die route kan je natuurlijk ook prima zelf doen.