Volgend jaar willen wij, 2 volwassenen met 2 kinderen (8 en 10) ca. 10 weken door Brazilie reizen.
In 2011 zijn wij ook al met zijn vieren op pad geweest, toen gedurende 4 maanden door USA. Dus we weten hoe het is om zo lang met elkaar op pad te zijn. Alleen beseffen wij terdege dat Brazilie wel een heel andere bestemming is.
Het is de bedoeling dat wij half juni weggaan en eind augustus, begin september weer terug zijn.
Alle interessante raad, tips etc. zijn van harte welkom! En waarvoor ik jullie bij voorbaat dank…
Wij reizen regelmatig met gezinnen en hun (jonge) kinderen hier in Bahia, noord-oost Brazilië en, bouwden een aantal aangename referenties terzake op. :zon02:
Jullie specifieke vragen zijn altijd welkom
Ik ga proberen invullen wat in onze regio van toepassing is.
Inut vanuit andere regio’s laat ik aan collegae forumleden over.
er mee rekening houdend dat jullie met relatief jonge kinderen op stap zijn zou ik op voorhand reserveren, gaat jullie een hoop stress ter plaatse besparen, zeker als jullie geen goede kennis van portugees hebben
het maximum dat ik op 1 dag er doorgemaald heb is 800km, en ik kan jullie verzekeren dat ze extreem vermoeiend waren (manier van rijden van de locals, slechte staat van sommige wegen waarbij je geen seconde je aandacht mag laten wegglijden, gebrek aan verkeersborden op sommige plaatsen, etc) een daggemiddelde van 500 km is haalbaar zonder al te veel te stressen en met regelmatige pauzes voor jullie kroost
hou er ook rekening mee dat een auto huren duur is hier, en de rijstijl van brazilianen nogal chaotisch is EN vergeet je TomTom-gps (met Braziliaanse kaarten uiteraard) niet (als je er 1 hebt)
je zou de kustlijn kunnen volgen noord-zuid (of omgekeerd) met enkele insprongen (in Bahia zou je bvb het Nationaal Park Chapada Diamantina kunnen bezoeken, evenals het Recônvavogebied rond de Paraguaçu-rivier)
hangt ervan af, je kan het zover drijven als je zelf wilt, wil je dezelfde levensstandaard aanhouden als in Nederland zal het niet zo veel goedkoper zijn, ga je je aanpassen aan de locale levensstijl dan kan het (vooral buiten de grootsteden) stukken goedkoper, enige voorkennis is dan wel handig natuurlijk, evenals zich kunnen uitdrukken in het portugees
benzine is dan bvb wel weer een stuk goedkoper (momenteel hier in Salvador rond de 0.95€/l.
in onze (Bahia) regio : Salvador, Cachoeira, Praia do Forte, Chapada Diamantina en eventueel de eilanden Morro de Sao Paulo of Boipeba
Wederom dank voor je snelle en uitgebreide reactie.
Wat ons zo enorm beviel tijdens onze reis door usa, is dat we eigenlijk 90% van de overnachtingen op de dag zelf regelden. Wat daarbij erg hielp is het feit dat er bijna overal WIFI was. Hierdoor kun je op de bekende sites alles boeken. En dat gaf een enorme rust; we konden bijna altijd besluiten om ergens een dag of 2 langer te blijven of om de route te wijzigen. Ik ga er vanuit dat dat lastiger of niet het geval is in Brazilie. Of weet jij hier een oplossing voor? Voor ons is dit echt van belang.
Ik proef ook uit je reactie dat Engels niet de 2e taal is… Met name buiten de grote steden zal dit het geval zijn. Gewoon kwestie van taalboekje meenemen denk ik zo. Wij spreken iig geen woord Portugees.
Booking.com is natuurlijk prima, ik reis ook liever zonder reserveringen. Maar in de kleinere steden is een pousada vaak leuker en goedkoper, staan niet altijd op de bekende sites.
Ze rijden hier als gekken, dus je moet niet snel gestressed raken in het verkeer. Er zijn echt heel veel leuke bestemmingen en afstanden erg groot. Rio, Ilha Grande, Paraty, SP, Iquaçu, Bonito, Pantanal zijn enkele bekende bestemmingen.
in dat geval is een “boekje meenemen” minder dat het strikte minimum
als jullie echt voor een behoorlijk lange vakantie in Brazilië uitkijken zou ik ook het taalaspect toch wat beter voorbereiden
ga bvb eens (torrent) zoeken naar “Pimsleur Brazilian Portugese”, er is een pakket van 90 lessen van 30 minuten in mp3 formaat, kan je dus op elk vrij moment opnemen en deze taal op een aangename en makkelijke manier opbouwen :zon02:
Brazilie is geen USA, en ook geen Nederland. Zelfs geen Europa.
Engels is hier helemaal geen tweede taal, ook niet in de toeristische gebieden. Dat is Spaans, maar Italiaans of Frans kan eventueel ook.
Zelfs met een boekje “Portugees op reis” kan je nog raar opkijken, want Braziliaans is anders dat het Pt van Portugal, en mocht je met de bus willen zal je toch moeten weten wat de rodoviaria is.
Hier in Petropolis is een VVV, jawel. Behalve dat ik nog nooit iemand in dat kantoortje gezien heb, weet ik vrijwel 100% zeker dat ze er geen woord over de grens spreken.
Idem voor de technologische ontwikkeling. Niet iedereen hier heeft een computer of laptop of iphone of weet ik hoe het heet. Breedband internet is er nog lang niet overal, en als men al een eigen website heeft dan alleen in het Portugees, de grote ketens uitgezonderd en de pousadas gedreven door buitenlanders ook uiteraard.
De afstanden zijn hier groot, de wegen vreselijk (vaak) en de manier van rijden zo mogelijk nog erger. Waarom niet gewoon rondreizen met een (luxe) bus? Dat is hier de standaard, al zullen velen met geld eerder opteren voor een vliegreis, maar dan zie je niets.