Wij zijn van plan om in september voor 4 weken naar CR te gaan en daar met een 4WD rond te trekken.
Het is voor ons de eerste keer en hebben totaal geen ervaring met deze manier van reizen, daarom zijn alle tips over alles en nog wat van harte welkom.
Welke raad kunnen jullie ons geven i.v.m. huurauto,(extra) verzekering; hotels, lodges, wegen enz.
Zijn er zaken die we zeker moeten vermijden en andere welke we niet mogen missen?
Volgens hetgeen ik gelezen heb is Monteverde niet meteen een aanrader.
Zijn er personen die positieve/negatieve ervaring hebben met Mawamba Lodge in Tortuguero?
Hoe zouden jullie deze 4 weken invullen? Op het einde nog enkele dagen strandvakantie en dan lijkt me Mar da Luz nabij Jaco wel een aanrader.
Wij zijn jullie uiterst dankbaar voor alle informatie die we hopelijk mogen ontvangen.:kus:
Ey, ik ga zelf ook 4 weken rond reizen in CR vanaf 18juli maar dan met openbaar vervoer. Monteverde ga ik ook bezoeken, hoe kom je erbij dat t geen aanrader is?
Mssn wel beetje druk…Met 4wd zal t allicht iets vlotter gaan
Ons reisschema ziet er zo uit:
San josé
Tortugero
Puerto viejo de talamanca
Isla colon bocas del toro (panama)
Puerto viejo de talamanca
La fortuna
Rincon de la vieja
Monteverde
en als afsluiter Manuel Antonio
San josé
Ons hotel in Tortugero heet samoa lodge.
Greetz from Limburg BE
Je kunt op onze (niet comm.) site *** kijken hoe wij het hebben geregeld. Hier staan ons reisverslag, veel foto’s en een lijst met tips. Wij hebben 3 weken in een 4x4 rond getrokken. Zo zag onze route er uit:
Dag 01 Vlucht – Alajuela
Dag 02 Monteverde – Santa Elena
Dag 03 Canopytour
Dag 04 Santa Elana – Samara
Dag 05 Rondrit door de omgeving
Dag 06 Vulkaan La Miravalles
Dag 07 Rondrit
Dag 08 La Miravalles – La Fortuna/Arenal
Dag 09 Waterval – observatiepost – serpentario
Dag 10 Skytram – canopytour
Dag 11 La Fortuna/Arenal – Boca Tapada
Dag 12 Boswandeling en boottocht over Rio San Carlos
Dag 13 Boca Tapada – Orosivallei
Dag 14 Rondrit
Dag 15 Orosivallei – San Geraldo del Dota
Dag 16 San Geraldo del Dota – Ojochal
Dag 17 Boottocht en Nat. Park Barú
Dag 18 Indianenreservaat Boruca
Dag 19 Ojochal – Manuel Antonio
Dag 20 Park Manuel Antonio
Dag 21 Manuel Antonio – Alajuela
Dag 22 Alajuela – vlucht terug naar Schiphol
Monteverde is toch echt wel een aanrader… Je kunt daar over een touwladder lopen door het nevelwoud. Een nevelwoud is zeer bijzondere ervaring, maar je moet het weer wel meehebben. Tevens (indien je geen hoogtevrees hebt) kun je de canopy tour doen… Met een katrol langs de boomtoppen razen.
Mijn programma zag er als volgt uit
San José (dit kun je overslaan, geen echte super stad)
Monteverde (ik vond het leuk)
ben ik naar Nicaragua gegaan (ook een superleuk land om heen te gaan, al is het heel moeilijk met een Costa Ricaanse auto de grens te passeren)
Playa Samara (nog niet zo’n overdreven toeristisch plekje… Kun je dolfijnen spotten (hele bijzondere ervaring)
La Fortuna (de spuwende vulkaan, en de heetwaterbronnen). Je kunt vanaf hier ook naar Cano Negro (de zwarte rivier) en de perfecte plek om witte apen te spotten => unieke ervaring
Turialba, fantastisch plek boven op een berg, alleen al voor de view moet je hier heen. Vanuit hier kun je uitstap maken naar de Irazu vulkaan. Als het helder is dan kun je beide oceanen vanaf hier bewonderen. Ook hier zijn veel koffieplantages waar je een bezoekje kan brengen.
Torteguero: Fantastische plek en evenal de reis erna toe tussen de bananen plantage is fantastisch
Cahuita/ Puerto Viejo (de perfecte plek om je vakantie te beeindigen). Dit zijn twee dorpen waar je het layback Jamaicaanse gevoel terug krijgt!
Hallo,
Hebben 2x 3 weken zelf rondgereisd in C.R. per 4x4 met 2 kids, laatste keer mei 2008.
Wij vonden de wegen al enorm verbeterd vergeleken met begin 2006.
Laatste keer heb ik auto (4x4) gehuurd bij AVIS Costa Rica. (zelf online) Was éen van de goedkoopste, goede auto’s, (vrij grote verhuurder). Geen aanbetaling vooraf. Goede service.
Rondreizen gaat prima, wij reizen altijd op de bonnevooi, reserveren geen onderdak vooraf. Nieuwste Lonely Planet mee, kom je een heel eind (zelfs in hoogseizoen).
Plekken die wij erg de moeite waard vonden: Tortueguero: Auto laten staan bij ranch (betaald) tussen de bananenplantages, per busboot naar Tortuguero. Wij verbleven in het dorpje, hotel Miss June, prima! Routebeschrijving is in Engels via internet te vinden.
In het noorden aan de Pacific kant, Montezuma (soort hippiedorpje aan zee erg laid back, watervallen), Brasilito, klein rustig dorpje aan zee, weinig toeristisch. Matapalo (Parc Barú) en Ojochal, ongeveer midden pacific kust, waren ook leuke dorpjes. Atlantische kust, Cahuita lekker strand, ook ‘laid back’.
Arenal/La Fortuna, helaas beide keren geen lava gezien, warme baden zijn leuk maar wel erg duur en toeristisch geworden. Viel laatste keer wat tegen.
Corcovado, Draka Bay. Was geweldig. Je kunt er alleen per boot komen. Er zitten diverse ‘resorts’ daar. Wij hebben dag van tevoren gebeld, gevraagd of ze een ruimte hadden en een goede prijs konden geven. Normaal zouden wij nooit op zo’n dure plek verblijven. Omdat ze niet vol zaten was de prijs zeer aantrekkelijk, de omgeving was paradijselijk. Ara’s
voor je raam, oerwoud. Auto bewaakt achtergelaten bij hotel.
San Jose kun je beter zo kort mogelijk verblijven.
Parc Manuel Antonio, erg toeristisch.
In het binnenland hebben we op een paar plekken bij ecolodges verbleven. (Bij Rio Blanco, Orosi, Porto Viejo de Sarapiqui) Erg aan te raden, als je van rust houdt, oerwoud, rivieren, wandelen met gids in de jungle. Gewoon op internet beetje zoeken en mailen.
Succes
jullie hebben de auto laten staan bij de “ranch”, ik veronderstel dat dit het eindpunt is voor je de bus en de boot neemt richting Tortuguero? Wat was de prijs voor de parking en kan je de auto met een gerust hart achterlaten en hoelang zijn jullie daar gebleven?
Bij welk hotel hebben jullie de auto achtergelaten voordat jullie richting Draka Bay trokken en wat was de naam van het hotel aldaar?
Bij onze vroegere reizen hebben we steeds “harde” koffers meegenomen, misschien nu niet zo
ideaal, heb je ook in verband met dit item suggesties, we zijn tenslotte 30 dagen op verlof.
Hartelijke groeten, Clara en Jan
Waar je in Costa Rica sowieso rekening mee moet houden is dat er gigantische verschillen zijn in de kwaliteit van de wegen. Er zijn snelwegen waarover je 80 tot 100 kilometer per uur kunt afleggen en er zijn lokale wegen waar je over 5 kilometer afstand bijna een uur aan het rijden bent. Zo slecht kunnen de wegen zijn.
Ik ben niet in Monteverde geweest, dus daar kan ik weinig over zeggen. Tortuguero is wel een aanrader. Als je harde koffers bij je hebt is het misschien handiger wanneer je die ergens in bewaring geeft of in de auto laat liggen (uiteraard niets van grote waarde er in laten zitten). Neem dan een reistas mee voor de dagen dat je in Tortuguero verblijft.
Manuel Antonio is redelijk toeristisch, maar toen ik daar was eind oktober vorig jaar vond ik het niet storend. Het was niet overdreven druk. Maar ik weet niet hoe dat in het hoogseizoen is. Als je er van houdt: in de omgeving kun je goede raft-tochten maken.
Canopy tours kun je op heel veel verschillende plaatsen in het land maken. Daarvoor hoef je niet speciaal naar een specifieke bestemming toe.
Als je met de auto rond rijdt en je hebt behoorlijk wat tijd, dan wil ik je als tip geven om een toeristisch project mbt ruraal toerisme in je reis op te nemen.Het is echt de manier om met de Costa Ricaanse bevolking in contact te komen.
Hee!
Ik zie dat je al genoeg tips hebt waar heen te gaan. Ik wil alleen nog even waarschuwen voor de weg in Costa Rica… ze hebben namelijk de neiging grote gaten in het asfalt niet op te vullen… en stoplichten in steden/dorpen zijn nog niet uitgevonden, wie het eerst rijdt heeft voorrang.
Maar niet om je bang te maken want Costa Rica is wel echt het meest geweldige land dat er is!! (ik ga weer terug deze zomer nadat ik er in 2006 drie maanden ben geweest)