Rondreis China sept. 2011 TIPS!?!?!

Hallo iedereen!

Mijn vriendin en ik willen een maand (4wk) rondreizen in China, september 2011. Dingen die we willen zien zijn:

• Hongkong,
  • Shanghai,
  • Beijing,
  • Binnenlanden en/of Tibet (of juist de eilanden of iets anders).

We willen graag vier weken backpacken. Heeft iemand voor ons tips over het boeken van de reis (retour/open ticket/enkele reis) waar we het beste vandaan kunnen vliegen (Duitsland of via een bepaald land) en over een goede reisverzekering? Is het goed te doen om te backpacken?

En over het reizen in China zelf?
Is het goed te doen om er op de bonnevooi naar toe te gaan en daar de trip verder te plannen en boeken?
Met de trein/bus/ het vliegtuig? We zijn wel bereid iets meer te betalen voor het reizen daar, aangezien we er maar vier weken zijn. Daarentegen kunnen we ook erg genieten van een mooie trein/busreis.

Andere tips over dingen (plaatsen/reservaten/regenwouden/bos/eten/cultuur) die we MOETEN gezien hebben, zijn meer dan welkom!!!

Iedereen alvast bedankt voor de tips!

Groetjes,
Fonyan & Joke

Koop een reisgids en lees eens wat reisverslagen om een indruk te krijgen en te ontdekken waar je interesses liggen.
Kijk ook naar sites van georganiseerde reizen. Die geven een vrij goed beeld beeld van highlights.
Zelfstandig op reis is te doen. Je kunt veel hulp krijgen bij hostels (op internet eenvoudig te vinden). Bij veel steden zijn shuttlebussen van/naar het vliegveld. Taxi’s zijn niet duur.
Het is een enorm land, dus ik zou een paar nachttreinen en een paar binnenlandse vluchten nemen. Die zijn over het algemeen zeer goed verzorgd.
4 weken is niet zo lang, maar je kunt al wel een gevarieerde reis plannen. En september is een mooie maand.

Voor Tibet zul je met een groepje moeten, of gids met chauffeur (zelf het groepje vormen dus en duurder) en permit. Kun je laten verzorgen door een hostel, in Chengdu bij voorbeeld.
Neem minstens een week voor Tibet en houd rekening met het wennen aan de hoogte bij aankomst in Lhasa.

Denk goed na of je Beijing, Shanghai en Hongkong alle drie wil doen. Shanghai en Hongkong zijn beide erg moderne steden, je kunt ook 1 v.d. 2 kiezen.
Voor eilanden/stranden zou ik niet naar China gaan. Dan zijn er mooiere plekken in ZO-Azië te bedenken.

Vliegticket-zoeksites geven overzichten van mogelijk vluchten. Ik houd zelf van rechtstreeks vliegen. Via Moskou/Duitsland/London is vaak goedkoper (kost wel meer tijd).

Voorbeeldjes van noord naar zuid:
wk1. Beijing - (Pingyao) - Xi’an
wk2. Chengdu - Leshan - Emei Shan - Chengdu
of Chengdu - Jiuzaighou - Songpan - Chengdu
of Chengdu - Lhasa - Shigatse - Gyantse - Lhasa [Tibet]
of Lanzhou - Xiahe - Langmusi - Songpan - Chengdu [invloeden Tibet]
wk3. Zhongdian - Dali - Lijiang - Kunming
wk4. Guilin - Yangshou - (Guangzhou) - Hongkong

Tot slot: China is iets totaal anders dan Nederland. Blijf niet uren/dagen in hostels hangen, maar geniet van het straatleven en maak contact met de locals (wees daar in Tibet voorzichtig mee). Sommigen willen graag hun Engels oefenen. En weer anderen graag met jou op de foto.

Johan

*We zijn net terug uit China. We zijn daar 4 weken geweest voor een rootsreis met onze dochter. Alle informatie kun je op internet vinden en voor onderweg kun je een lonely planet meenemen. Mijn ervaring is dat hostels prettiger zijn dan de dure hotels. Het engels is meestal beter. Dit komt door de vele backpackers die er zijn. De toeristische informatie is beter. Je kunt als je dat wilt daar een tour boeken. Het ophalen van een treinstation is meestal gratis en ophalen en wegbrengen naar een vliegveld is tegen een gering bedrag ook mogelijk. Een beoordeling van de hostels vind je bijvoorbeeld op **www.tripadvisor.com. Zoek het hostel op internet op en stuur een mail om een reservering te maken als je dat wilt. Stuur wel een paar weken voor je vertrekt een bevestiging. Treintickets zijn vaak ook tegen een vergoeding bij zo’n hostel te krijgen. Binnenlandse vluchten kun je in China regelen eventueel via een hostel. Wij hebben gekozen om dit in nederland te doen. Waarschijnlijk iets duurder, maar omdat wij een dochter van 13 jaar bij ons hadden wilden wij eventuele problemen zo veel mogelijk voorkomen. Wij hebben een e-ticket via D-reizen geboekt. Werkt prima. De chinese bevolking is bijzonder vriendelijk en altijd bereid je te helpen. Mocht je zelf een trein ticket moeten kopen, vraag dan in een hostel of ze het in het chinees op kunnen schrijven en geef dat briefje aan het loket af.
Veel plezier en een prettige reis.
*

@ Johan: waarom zou je in Tibet geen contact met locals kunnen leggen? Ik vond de Tibetanen juist erg vriendelijk en gastvrij!

O ja, Tibetanen zijn zeer vriendelijk. Een prachtig volk in een bijzonder land. Je kunt uiteraard met ze praten en interesse tonen. Vooral met verkoopsters van souvenirs zal dat geen probleem zijn. En wanneer een boerenfamilie je onderweg uitnodigt voor yakboterthee e.d., is op zich prima.
Maar breng ze niet in de problemen door ‘opzichtig’ met ze op te trekken of jezelf uit te nodigen. Vooral in Lhasa is enige voorzichtigheid geboden. De bezetters zijn erg bang voor onrust. Dat zie je aan al dat militaire vertoon.

Ik had 2 fotocamera’s bij me en een notitieblokje voor mijn reisverslag, misschien heeft dat laatste mij verdacht gemaakt. Ik ben een groot deel van de tijd (met het groepje waar ik mee onderweg was) in de gaten gehouden door ‘onopvallende’ Chinezen. Ze hadden circa 8 mannen en 2 vrouwen op ons gezet.

Johan (geen journalist)

Iedereen: tot nu toe erg bedankt voor de reacties en nuttige tips! We zullen het meenemen in de planning. :slight_smile:
@Johan: kladblok zullen we thuis laten :wink:

Ik had alleen een cameratas met drie lenzen bij me, en dat was geen probleem :slight_smile:

Mezelf ergens uitnodigen zou ik sowieso nooit doen, dat vind ik tamelijk onbeleefd.

Hallo!
Ik heb ook met mijn vriend 4 weken lang gebackpackt in china (afgelopen juli), dus misschien kan ik wat tips geven.

Ik heb onze vluchten geboekt op http://www.goleif.com/, 430 euro, amsterdam-beijing & Shanghai-Amsterdam. Wel met overstap in Moskou.

Dit was onze route:
Beijing - Yichang, cruise (daar geboekt, 100 euro, maar ook totaal niet luxe) naar Chongqing - Chengdu (panda’s) - Leshan (grootste boeddha) & Emei Shan (apenberg) hebben we vanaf daar als dagtrips gedaan - Songpan (paardentrek) - Chengdu - Xian - Guilin (rijstterrassen), met de boot over de li rivier naar Yanshuo - via guilin met de bus dit keer, naar Shanghai.

Misschien een beetje gekke route, maar we hadden een andere route gepland, maar deze werd veranderd doordat we geen treinticket konden krijgen.
Eigenlijk wilden we ook nog naar die hoek met Kunming en Dali enzo, maar daar was ook geen tijd meer voor. Onderschat de reistijd/reisdagen niet!

Alles is heel goed te doen daar met je rugtas! Je voelt je er zowieso altijd veilig, en de mensen zijn altijd bereid te helpen. Je kunt het beste daar alle trein en bustickets kopen omdat het daar heel goedkoop is. Wij gingen in Juli en hadden wel vaak te maken met uitverkochte treinen. We hebben ook een treinreis van 27 uur en 1 van 22 uur zittend moeten doorbrengen, op een hard seat. NIET aan te raden voor een treinreis langer dan zo’n 10 uur. De hard sleepers zijn daarentegen (mijn mening) geweldig! Ik heb er heerlijk op geslapen!

Heel veel plezier!