Rondreis Australië december 2014

He allemaal,
In december wil ik met mijn vriend een reis maken door Australië. We hebben 4 weken en willen sowieso oud en nieuw vieren in Sydney.

Ons plan is nu om begin december te vliegen op Melbourne en dan meteen een vlucht te nemen naar de Hamilton Islands. Vanaf hier willen we graag de Great barrier reef gaan zien en de Whitsunday Islands. Na een paar dagen zouden we dan een vlucht willen nemen naar Alice Springs om de outback van Australië te bewonderen. Hierna willen we een vlucht pakken naar Melbourne en vanuit daar met een huurauto of camper rijden naar Adelaide. (Of de route andersom) daarna willen we eind december een vlucht pakken naar Sydney om daar oa Oud en Nieuw te vieren.

Zijn er dingen die we nu missen? We hebben bijv bewust Cairns uit het schema gelaten ivm het regenseizoen. Alle tips zijn meer dan welkom! Groet Judith

Je gaat een maand naar een enorm continent en vliegt van hot naar her. Dus ja, je gaat wel dingen missen, natuurlijk. Maar aan jullie natuurlijk de keuze! Je ziet wel een paar bekende Australische plekken natuurlijk, maar ook wel de meest toeristische plekken. Je zult veel ‘kodak-momentjes’ hebben. Overal foto’s, maar of je een plek of echt ziet en beleefd? Het zou mijn persoonlijke keuze niet zijn met zoveel wachten op saaie vliegvelden tussendoor, ik zou me eerder concentreren op een klein stuk, bijvoorbeeld melbourne, uitstapje Great Ocean Road en Grampians, mogelijk nog iets verder en dan rustig aan naar Sydney. En de rest bewaren voor een volgende keer. Of in een ander seizoen gaan en dan in vier weken van de oostkust genieten. Of in december naar tasmanie (goede maand daarvoor) vanaf melbourne en daarna naar sydney. Maar goed. Aan jullie de keuze.

Het tropische klimaat rijkt ook tot aan de whitsundays, dus in december zal het er erg heet zijn, gelukkig zul je regelmatig op het water zijn, dus is het wel uit te houden. Er is kans op flinke regenbuien en cyclonen, maar die zijn allemaal moeilijk voorspelbaar. Kijk wel ongelooflijk uit met verbranden!! Je komt in enorme hitte na de winter hier! Zeker als je gaat varen (wat veel wordt gedaan op de whitsundays). Daarnaast zit je in het ‘stingerseason’, kwallen. Bij het zwemmen zul je een wetsuit aanmoeten. Denk er ook aan dat je niet direct na een vlucht mag duiken als je naar de whitsundays gaat. Snorkelen is geen probleem.
Bij alice zit je absoluut in het hoogtepunt van de hitte. Overdag kan het met gemak oplopen tot 40 graden of nog warmer in de zon.
Voor Melbourne-Adelaide zit je perfect qua seizoen. Fijn zomers weer, maar niet zo heet als op andere plekken. Doe de great ocean road en bezoek ook zeker the grampians voor een paar dagen.
Neem bij Sydney ook de tijd om de prachtige Blue Mountains in te gaan.

Ik dacht, ik heb hier al op gereageerd maar kon mijn reactie niet vinden. Maar je zit ook op het australieforum. Heb je al een reactie op mijn antwoord daar? Volgnens mij is centraal houden beter. Je krijgt zowel hier als daar reacties van Francine en mij.