10 maart zal ik vertrekken naar Kuala Lumpur, waar ik 11 maart aankom(vliegticket is al geboekt). Daarna wil ik 1 a 2 maanden door Maleisië rondtrekken, waarna ik door zal vliegen naar Australië(voor een werk/reis vakantie van een jaar). Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke datum ik daarvoor moet prikken. Ik hoop hier een aantal tips te krijgen over de kosten en de tijd die ik nodig heb om niet al te gehaast rond te trekken en eventueel dingen die ik absoluut niet moet missen(als die nog niet op 't lijstje staan). Verder even uitleggen waar ik naar op zoek ben; Ik ben geïnteresseerd in tempels bekijken, wil m’n PADI duikbrevet gaan halen op Perhentians, verder veel natuur zien en wilde dieren.
Dit is hoe ik ongeveer dacht de tijd te verdelen:
10,11 maart vliegreis naar KL
11,12 KL
13 busreis naar Penang
14, 15 Penang
16 ferry naar Langkawi
17, 18 Langkawi
19 busreis naar CH
20, 21 CH
22 busreis naar TN
23, 24 TN
25 bus en/of (jungle)treinreis naar Perhentian
26 t/m 30 Perhentian
31 busreis naar Melaka
1 Melaka
2 busreis naar Singapore
3 t/m 5 Singapore
6 busreis naar KL
7 vliegreis naar Tawau
8, 9 Sipadan
10 busreis Sukau
11, 12 Sungai Kinabatangan
13 busreis KK
14 t/m 16 Mt Kinabalu + KK
17 vliegreis naar Kuching
18 t/m 21 Kuching + Bako NP + Semenggoh
22 t/m 26 boot naar Sibu, Kapit, Belaga en terug naar Sibu
27 vliegreis naar KL
28, 29 KL
30 reis naar Gold Coast (Australië)
Ik wil van te voren in ieder geval de vliegtochten naar/van/in Borneo boeken, dus moet die tijd daar van te voren goed inschatten.
Was eerst ook van plan om via busreis van Pulau Perhentian naar Pulau Tioman te reizen in 2 of 3 dagen met tussendoor een stop in Kuala Terengganu en Kuantan en daarna door naar Singapore.
Nog een laatste vraag; wat moet ik zeker van te voren boeken, weet in ieder geval van Mt Kinabalu beklimmen en Sipadan dat dat zeker moet, maar zijn er verder nog dingen? Kan je gewoon naar Pulau Perhentian gaan zonder van te voren iets te regelen?
Zit nog steeds een beetje mee wat ik in Borneo allemaal per se moet zien. Heb ik zo een beetje logische route gekozen of zou je dit zelf anders doen? En mis ik echt nog iets waar ik absoluut naartoe moet of zit 't meeste er zo wel in of zit er juist iets tussen wat minder interessant is?
Dit is wat ik tot nog toe het interessants vond en meest haalbare:
Sipadan
Sungai Kinabatangan
Mt. Kinabalu
Bako NP
Semengoh
Sibu, Kapit, (Belaga?)
Vroeg me af of deze de moeite waard zijn, aangezien 't volgens mij niet de makkelijkst bereikbare plekken zijn, of valt dat mee?
Niah Caves NP
Gunung Mulu NP
Kelabit Highlands
Ik vind je planning best krap, maar het kan allemaal wel… Persoonlijk zou ik echter kiezen voor minder plaatsen, het is gewoon best vermoeiend om zoveel te reizen, steeds weer een slaapplek te zoeken en een andere stad te moet leren kennen.
Ik heb besloten om de goedkoopste vlucht van AirAsia te boeken naar Australië (22 april), dus ik zal mijn reis een klein beetje in moeten korten. Wil nu alleen naar Sabah en sla Sarawak voor deze keer over, kan ik misschien nog naartoe als ik weer terugkom uit Australië.
11 maart Aankomst KL
12,13,14 maart KL
15 maart Aankomst Penang
16,17,18 maart Penang
19 maart Aankomst Langkawi
20,21 maart Langkawi
22 maart Aankomst CH
23,24 maart CH
25 maart aankomst TN
26,27 TN
28 maart Aankomst Perhentian
29,30,31 maart 1,2 april Perhentian
3 april Aankomst KL
4 april KL
5 april Aankomst Tawau
6,7 april Sipadan
8 april Aankomst Sukau
9,10 april Sungai Kinabatangan
11 april Aankomst Kota Kinabalu
12 Kota Kinabalu
13,14 april Mt. Kinabalu
15 april Kota Kinabalu
16 april Aankomst Singapore
17,18,19 april Singapore
20 april KL (eventueel Melaka)
21 april KL
22 april Vertrek naar Gold Coast
Geprobeerd iets meer rust in 't schema te krijgen, wat volgens mij redelijk gelukt is. Ben niet van plan om me precies aan een schema te houden, maar deze plekken wil ik toch wel allemaal zien en op Sabah zal ik 't meeste van te voren denk ik wel moeten boeken? Dus daar moet ik ook niet heel lang meer mee wachten denk ik.
Ik heb toch 't een en ander veranderd aan mijn planning, omdat ik niet alles kan (hoewel ik dat graag zou willen), dus heb ik Sarawak voor nu laten zitten en heb ik zo iets meer tijd om in een normaal tempo de rest te ontdekken. Nu wil ik mijn vluchten van en naar Borneo al gaan boeken, maar dacht toch nog maar even te vragen of er zo genoeg tijd is om daar te zien wat ik in ieder geval wil zien.
Denk dat 3 dagen Singapore wel genoeg moet zijn, dus zal die 4de dag waarschijnlijk gewoon ergens anders opmaken, misschien dat ik Melaka er nog voor plan of dat ik een dag langer in TN blijf, maar dat zie ik dan wel. Dacht ook dat als ik misschien nog beetje tijd over kan houden in Sandakan en daar misschien naar Turtle Island of misschien iets anders, maar belangrijkste 3 (Mt. Kinabalu, Sungai Kinabatangan en Sepilok) moet in ieder geval meer dan genoeg tijd voor zijn, toch?
Moet ik in Sabah 't een en ander al van te voren boeken (Mt. Kinabalu en Sungai Kinabatangan) of is dat niet nodig, oh, en ik vroeg me af of ik voor het duiken op de Perhentians van te voren iets moet regelen/boeken of kan dat gewoon terwijl ik daar aankom?
Dag 1 Aankomst Kuala Lumpur (11 maart)
Dag 2 KL
Dag 3 KL
Dag 4 Reis naar Penang
Dag 5 Penang
Dag 6 Penang
Dag 7 Penang
Dag 8 Reis naar Langkawi
Dag 9 Langkawi
Dag 10 Langkawi
Dag 11 Langkawi
Dag 12 Reis naar Cameron Highlands
Dag 13 CH
Dag 14 CH
Dag 15 Reis naar Taman Negara
Dag 16 TN
Dag 17 TN
Dag 18 Reis naar Perhentian
Dag 19 Perhentian
Dag 20 Perhentian
Dag 21 Perhentian
Dag 22 Perhentian
Dag 23 Perhentian
Dag 24 Reis naar Singapore
Dag 25 Singapore
Dag 26 Singapore
Dag 27 Singapore
Dag 28 Singapore
Dag 29 Vliegen naar Kota Kinabalu (8 april)
Dag 30 KK
Dag 31 Mt. Kinabalu
Dag 32 Mt. Kinabalu
Dag 33 Reis naar Sandakan
Dag 34 Sepilok
Dag 35 Reis naar Sukau
Dag 36 Sungai Kinabatangan
Dag 37 Sungai Kinabatangan
Dag 38 Terug naar Sandakan
Dag 39 Vliegen naar KL (18 april)
Dag 40 KL
Dag 41 Melaka
Dag 42 KL
Dag 43 Vliegen naar Gold Coast (22 april)
Mijn ervaring is dat je op Sabah alles kan regelen, qua tripjes. Als je daar aankomt en een reisbureau inloopt regelen ze het direct voor je. Echter was dit wel in het laagseizoen en weet niet of jij ook in het laagseizoen bent. Mocht je nog echt heel gaaf willen duiken en echt het allermooiste strand ever willen zien, bezoek dan ook Lankayan. Dit is een eiland wat niet terug te vinden is in de Lonely Planet, maar als je het op google zoekt, weet je genoeg. Het kan zijn dat ze daar aangeven dat het gevaarlijk is, zo hebben wij het helemaal niet ervaren. Er loopt meer bewaking rond dan dat er toeristen zijn.
Inmiddels nog maar 2 weekjes voor vertrek:zon02: en heb mijn schema aardig rond. Eventuele tips of aanmerkingen zijn altijd nog welkom en misschien mis ik echt nog iets in mijn reisschema?
11 maart aankomst in KL en 22 april vertrek naar Australië, Mt. Kinabalu is al vastgelegd, net als Uncle Tan en Turtle Island. Verder nog iemand een tip over aankomst in KL. Is het na zo’n lange vlucht verstandig om van tevoren alvast een budget hotelletje vast te leggen of kan ik dat best gewoon ter plekke doen. Ik land om 12.30u in de middag. Enige suggesties?
11 Paris -> Kuala Lumpur
12 Kuala Lumpur
13 Kuala Lumpur -> Penang
14,15 Penang
16 Penang -> Langkawi
17 t/m 19 Langkawi
20 Langkawi -> Cameron Highlands
21,22 Cameron Highlands
23 Cameron Highlands ->Perhentian Kecil
24 t/m 29 Perhentian Kecil
30 Perhentian Kecil -> Taman Negara
31,1 Taman Negara