Rondje West Maleisie in 25 dagen?

Hallo allemaal,

Mijn naam is Lianda, samen met mijn vriend ga ik in september voor het eerst een ‘lange’ reis maken naar Maleisië. Daarom lees al een tijdje mee op dit leerzame forum! Geweldig :slight_smile:
Ik ben ontzettend benieuwd of jullie tips&trucs / do’s & don’ts hebben wbt ons reisplan…

Korte info:

• Interesses: Natuur, Strand/snorkelen, Cultuur.
  • We willen zo veel mogelijk met het OV reizen.
  • Aan het einde vd trip een paar dagen in KL.
  • Verder weten we nog niet hoe lang we overal willen blijven.

Hier ons ruwe reisplan:

• Kuala Lumpur (aankomst zondag 4 sep. 06:00 uur)
  • Cameron Highlands
  • Belum National Park
  • Kota Bharu (Banggol) verblijf: Pasir Belanda?
  • Perhentians Islands (Kecil)
  • Langs de kust naar Mersing (OV of juist huurauto?)
  • Tioman
  • Kuala Lumpur/Melaka
    vertrek woensdag 28 sep. 23:55 uur

Nu rijst meteen mijn eerste vraag:
wat te doen met dag 1? In KL hotel zoeken en volgende dag vertrekken, of direct vanaf airport doorreizen naar CH?
2. Wat wel, wat niet op bonnefooi?
3. Is alles te doen met het OV?
4. Wat vinden jullie van het reisschema/tijdsbestek?

We zijn ontzettend benieuwd naar alle tips !!!

:chin: Alvast ontzettend bedankt!

Gr. Lianda

Ha Linda,

Jullie schema is goed te doen in 25 dagen. Met ov reizen is in Maleisie erg makkelijk en comfortabel.

Ik zou 1 nacht in KL blijven en dan verder reizen naar CH. Na zo’n lange vlucht is het lekker om even bij te komen. Ik zou vanuit NL een hotel boeken voor deze eerste nacht. Dit voorkomt een hoop stress bij aankomst.

In juli was het vinden van accommodatie op de Perhentians erg lastig. Ik weet niet hoe dat in september zal zijn.

Vanaf Kota Bharu kun je een bus nemen naar Mersing. Er vertrekt er een 's morgens en één 's avonds. De bus doet er 8 a 10 uur over. Het voordeel van de nachtbus is dat het tijd en geld voor een overnachting spaart en dat je in Mersing de eerste ferry naar Tioman kan nemen. Vanaf het busstation in Mersing is het 10 minuutjes lopen naar de ferry.

Ik ben zelf uiteindelijk niet naar Melaka geweest maar van reizigers onderweg heb ik daar wel goede verhalen over gehoord.

Veel plezier in september.

Grtjs Karola

Bedankt voor je reactie, Karola!
Van de nachtbus van Kota Bahru naar Mersing was ik nog niet op de hoogte! :thumbsup:
Ik denk toch dat we Belum overslaan en vanuit C.H direct naar Perhentian Islands gaan. (via Kuala besut/Kota Bahru)
Dan wil ik via de oostkust afdalen (met de bus of gedeeltelijk met huurauto) naar Johor Bahru om daar het vliegtuig te pakken naar Kuching en Bako NP.
Of is het vliegen naar Kuching echt zonde van de tijd?
Weet iemand nog plaatsen waar we absoluut een stop moeten maken aan de oostkust?

Bedankt!
Groetjes Lianda

Hoi,

als je Borneo in je reisplan zet dan is de kans natuurlijk dat je meer wilt zien dan alleen Bako NP. In dat geval heb je een heel andere reisplanning en zul je echt een keuze moeten maken wat je wilt zien in 25 dagen.

Indien je toch besluit om in West Maleisië te blijven zou je een leuke route kunnen maken vanaf Tioman naar Singapore en via Malacca weer terug naar KL. Je hebt dan een leuke afwisseling in je programma van natuur, strand, stad.
Je kan nog overwegen om Taman Negara er in te zetten tussen CH en de Perhentians.

Je hebt in dit voorbeeld genoeg tijd om vele mooie dingen te zien en lekker te relaxen zonder echt te moeten haasten. En als je alles met het OV wilt doen dan is het natuurlijk makkelijk om rustig je route te volgen.

Gr. Frank

Hoi Lianda,
Wij zijn vanuit Maleisie naar Borneo gevlogen. In eerste instantie waren we niet van plan om ook naar Sarawak (dus ook Kuching/Bako) te gaan, maar omdat ik veel goede verhalen las over Bako, hebben we dit uiteindelijk toch wel gedaan. De dag van aankomst in Kuching zijn we met de lokale bus naar de Oerang Oetans geweest, wat natuurlijk superleuk was. De tweede dag zijn we naar Bako gegaan en zijn we daar een nacht gebleven. De volgende dag terug naar Kuching en die dag daarna verder gevlogen naar Sabah. Ik kan me voorstellen (aangezien het qua vliegtijden niet zoveel scheelt) je dus ook makkelijk kunt terugvliegen naar West-Maleisie ipv verder vliegen binnen Borneo. Ik vond Bako, Kuching en de Oerang Oetans zeker de moeite waard en ben blij dat we het meegepakt hebben!
Groetjes Jennie