Hallo Indonesievrienden,
Wij willen in Juni een rondje lombok met een scootertje doen.
Mijn vragen zijn :
Is dat te doen of zijn er onbegaanbare wegen?
Wat moeten we beslist zien?
Alle bruikbare tips zijn welkom !!!
Alvast erg bedankt…
:dag:
Hallo Indonesievrienden,
Wij willen in Juni een rondje lombok met een scootertje doen.
Mijn vragen zijn :
Is dat te doen of zijn er onbegaanbare wegen?
Wat moeten we beslist zien?
Alle bruikbare tips zijn welkom !!!
Alvast erg bedankt…
:dag:
Ik vind in elk geval Rinjana. Kuta in lombok heel anders dan kuta bali prachtige stranden.
Ik vind ook de gilli eilanden echt gezien moet hebben maar is beetje moeilijk op de scooter.
Het is wel meer slechte wegen dan bali bv. Maar ja dat heeft zijn charme mataram drukke stad maar de
moeite waard.
Veel plezier
De wegen op Lombok zijn qua verkeersdrukte beduidend rustiger vergeleken met Bali. Qua kwaliteit van de wegen is het juist andersom: Bali is dan weer beter dan Lombok.Een rondje Lombok op de motor is goed te doen. Geen probleem om op het laatste moment nog verblijfsaccommodatie te vinden in de west / noord west hoek, het zuiden en de zuid-west hoek en centraal Lombok. Maar, het noorden en de noordwest kant kan het vinden van accommodatie lastiger zijn.Houdt er verder rekening mee dat men niet overal gediend is van (buitenlandse) toeristen, met dito bijbehorende grove, onbeleefde en soms aggresieve behandeling. Op andere plaatsen zul je weer met open armen ontvangen worden. Als je benzine moet tanken, altijd proberen om dit te doen bij een officieel Pertamina pompstation. Daar betaal je de gepubliceerde / officiele prijs per liter. Als je echter langs de weg bij een warung of kraam o.i.d. benzine moet kopen, dan wordt je (als toerist) zwaar genaaid en betaal je tot wel 4x de normale literprijs. Houdt er rekening mee dat scooters m.n. in heuvelachtig gebied erg veel brandstof verbruiken en dat de kleine tankjes (vaak maar iets van 4 tot 5 liter) heel snel leeg zijn.Ga niet met 2 personen op een scooter rijden, maar per scooter 1 berijder (met wat bagage). Als je met zijn 2’en op een scooter rijdt kun je anders op sommige plaatsen niet omhoog / tegen de heuvels of bergen op komen. Of, huur dan een zwaardere motorfiets, vanaf 250cc of zo die wel voldoende kracht heeft om 2 personen + bagage omhoog te brengen.Wat leuke plaatsen om aan te doen (wel even in een goede, te berijden volgorde) zijn o.a.:Mayura ParkNarmada ParkRinjani en directe omgevingSendang Gile waterval (nabij Bayan)Tetebatu rijstvelden (noordkant Rinjani)Verder natuurlijk talloze witte stranden, stille baaien, mooie duik- en surfplekken, etc. Er zijn nog veel meer leuke / interessante plekken om te bezoeken / aan te doen, dus je goed voorbereiden / plannen is een must.
Meen je dat nu MP dat agressieve in lombok? Ik heb het nooit ervaren wel dat ze soms wat stugger zijn.
Maar misschien ligt het ook aan je benadering ieder zijn waarde toch weet niet of het daar aan ligt.
Maar kom er net zoals in bali al jaren en cross het eiland over met een auto omdat de scooter echt moeilijk is
in bepaalde gebieden.
In bali rijden wij echt niet daar is het in de buurt van kuta gekkenwerk.
En inderdaad de prachtige rustige stranden in lombok. Denk over enkele jaren dat lombok populairder word als bali.