Tijdens het plannen van mijn reis naar Indonesië voor deze zomer stuitte ik op een aantal berichten over roken in Indonesië.
Zo las ik o.a. dat er gewoon gerookt wordt in de Bus.
Ik zou alleen gaan reizen en dan met het OV (Java, Bali, Lombok) en dus zeker gebruik maken van bussen, treinen etc…
Nu heb ik Astma en roken is voor mij echt funest zeker als dit gebeurd in bijv. de bus. Dit ga ik niet redden en dat zou betekenen dat ik mijn reis moet omgooien.
Kan iemand mij meer vertellen over de situatie van het roken in het OV?
Moet ik inderdaad mijn reis gaan omgooien en kiezen voor een ander land of valt het wel mee en wordt er niet meer gerookt in bijv. de bus…
Over roken in het openbaar vervoer in Indonesië weet ik zo niets.
Behalve dat er op Bali en Lombok niet zo veel openbaar vervoer rijdt.
Of je moet de bemo bedoelen?
Trein en bus op Java heb ik geen huidige ervaring mee.
Maar wil je een Aziatisch land waar zeker niet gerookt wordt in openbaar vervoer… Sri Lanka!
Mijn vriend rookt wel en hij moest soms echt op zoek naar een pakje sigaretten. En als hij een winkeltje had gevonden werd er ook nog vaak gevraagd hoeveel hij er wilde hebben, waarmee ze niet bedoelden hoeveel pakjes maar hoeveel losse sigaretten.
Daarbij is het openbaar vervoer daar super goed geregeld.
Wij hebben in de trein 3e klasse gereisd, dus houten bankjes, dicht op elkaar en tussen de lokale bevolking. Maar nergens werd gerookt!
Het is denk ik vooral op Java een probleem. Bali/Lombok zal het wat minder zijn omdat je daar waarschijnlijk ook meer met de taxi of bijv. perama busjes zult rijden. Ben dus wel erg benieuwd naar ervaringen omdat het voor mij wel echt van belang is bij mijn keuze.
Sri Lanka lijkt mij ook prachtig. Is dit in Juli/Augustus ook goed te reizen met o.a. regenseizoen? En ben is hier ook voor een langere tijd veel te zien/doen? Ik zou dan wel 5/6 weken in Sri Lanka willen reizen en evt. nog een weekje Malediven, als ik dan toch in de buurt ben
Wij zijn vorig jaar ook in juli/aug. in Sri Lanka geweest voor 3 weken maar ik zou er met gemak 5 weken van kunnen maken. In die 3 weken hebben we 2x regen gehad, in Tangalle (zuidkust) en dat was in de nacht. Maar goed dat kan per jaar verschillen natuurlijk.
Prachtige natuur, groener en meer wilde dieren als Bali en Lombok, m.i.
Java ben ik ruim 20 jaar geleden geweest dus daar kan ik weinig over zeggen.
Ik heb zelf ook astma, gelukkig niet zo erg als jij. Maar die kretekjes vallen bij mij ook niet goed. Al heb ik die de laatste keren ( 2012 en 2014) niet geroken.
Misschien is dat ook meer op Java of bij de oudere generatie.
Maar Sri Lanka, prachtige natuur, lieve mensen, heeeeerlijk eten, wildlife, uitstekend openbaar vervoer. En als afsluiter de Malediven, gaaf toch?
Al moet ik zeggen dat ik toch mijn hart aan Bali heb verpand. [emoji267]
Sowieso wordt er in Indonesië op veel meer plekken gerookt dan in Nederland/Europa. Rookvrije restaurants bestaan bijna niet, en veel hotels hebben helemaal geen of maar een paar rookvrije kamers.
In het OV zijn over het algemeen de duurdere opties, die airconditioning hebben, rookvrij. Bijvoorbeeld bussen en treinen ‘eksekutif’-klasse, en de ‘travel’-busjes die tussen de grotere steden rijden (bijvoorbeeld Cititrans en Xtrans tussen Jakarta en Bandung). De grotere bussen hebben vaak een aparte rookruimte achterin de bus (afgesloten met een tussendeur). In de goedkopere opties (‘ekonomi’-klasse, zonder airco), en angkots (minibusjes in de steden, op sommige plekken bemo genoemd zoals KaterK noemde), wordt bijna altijd wel gerookt. In de trein is roken officieel niet toegestaan, maar in de ‘ekonomi’-klasse gebeurt het wel vaak.
Kortom, als je voor de iets luxere opties kiest, zal het wel goed zitten. Blijft natuurlijk wel staan dat er op veel plekken gerookt wordt, en dat je in de stad veel uitlaatgassen hebt, waar je misschien ook last van hebt als je astma hebt.
Laat maar weten als je verdere specifieke vragen hebt over OV op bepaalde routes. Zoals KaterK aangaf rijdt er op Bali en Lombok niet erg veel OV. Bijvoorbeeld op Lombok: behalve kleine angkotbusjes rond de hoofdstad Makassar en op een paar andere plekken, rijden er eigenlijk alleen maar een paar Damri-bussen met airco vanaf het vliegveld naar de hoofdstad.