Rezen op de bonnefooi met het OV.

Het is natuurlijk al eerder gevraagd, maar ik gooi het toch nog maar eens in de groep. Ik vind nl nogal tegenstrijdige info.
We zijn ons aan het oriënteren op een reis naar Srilanka, 3 weken, 3 personen, juli 2014.

Belangrijkste vraag: het openbaar vervoer, Buitenlandse zaken raad het af met ov te reizen op Srilanka.
Magazine Columbus vond in een artikel (2009) het ov juist prima te doen.
Als we gaan, willen we op de bonnefooi en met het ov… Dwz de bus, zoveel mogelijk de trein en af en toe misschien op een lange afstand taxi.

Route: Anuradhapura, Polonnaruwa, Olifantsafari-Habarana, Sigiriya, Dambulla, Kitulga-raften, Nuwara Eliya, Bandarawela, Tissamaharama - Yala, Deniyaya, Galle.

Dan willen we tijdens ons stuk langs de zuid/westkust terug naar Colombo graag zoveel mogelijk snorkelen, daar waar het mooi is en kan vanwege de golven?
Unawatuna, Hikkaduwa,Beruwala en/of Bentota ???

Is dit te doen in 3 weken met het trage ov (zonder dienstregelingen), en in de moessontijd?
Met gemiddeld 2 nachten op één plek.

Zijn sommige stukken juist goed of helemaal niet met ov te bereizen?
Wat is een haalbare afstand per dag per ov?

Hoeveel last denken jullie dat we tijdens deze route kunnen hebben van de moessonregens?
Klopt het dat accommodatie vinden op de bonnefooi geen probleem is?

Alvast veel dank voor de informatie.

Hoi hoi,

Is prima te doen als je maar genoeg tijd plant en beperkte bagage hebt. Snorkel is zinloos aan zuidwesten, de riffen maken zwemmen soms mogelijk doch in 98% van de dagen maken de hoge golven buiten de riffen het water erg troebel dus niks te zien. Op 3 uur van Habarana vind je Trinco, dat zijn de goede stranden in de zomer. Zie ook tripadvisor.com Lanka section, daar onderhoud ik een Top Question over openbaar vervoer.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Mijn mening: pak geen bus. Die rijden als maloten en veel te hard!.. Ik ben geen angsthaas maar in dit land heb ik de bus links laten liggen

Ps: accommodatie vinden op de bonnefooi: geen enkel probleem! :slight_smile:

*(Het verkeer in Sri Lanka is zeer onveilig. U wordt aangeraden bij reizen binnen Sri Lanka gebruik te maken van auto of minibus (beiden met chauffeur, via bonafide reisbureaus of hoteltaxi), en openbaar vervoer per bus te vermijden)
*

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb je topic op tripadvisor gelezen Erik, een schat aan informatie die we zeker mee zullen nemen als we gaan. Maar er is nog steeds wat twijfel. We willen echt een bestemming waar we kunnen trekken met het ov, maar de overheid raad dat dus af op Sri lanka en azieazie heeft ook slechte ervaringen. Zou graag een beeld krijgen van hoe erg het daar nu in werkelijkheid is. Ik vraag me ook af hoe een taxi en privéchauffeur en tuktuks wel veilig kunnen zijn als de bussen zo scheuren. Ik weet niet of jij daar woont Erik, maar kun je iets meer zeggen over de ‘vele’ ongelukken met bus/trein, ik lees er hier eigenlijk bijna nooit over. Zag trouwens dat ook in Vietnam (onze 2e keus) gewaarschuwd wordt voor het verkeer. En in Peru wat volgens mij de meeste verkeersdoden pi telt, wordt aangeraden voor goed bekend staande busbedrijven te kiezen. Heb je die op Sri lanka ook??
En de laatste vraag, het snorkelen is ook een must, is dat in Trinco mooi, of zijn er beter plekken om te snorkelen aan de oostkant in juli?
Alvast weer bedankt.

overal loop je risico, zelfs in Nederland (onlangs 3 bussen met elkaar in aanvaring), ik ben in Sri Lanka en ook in Vietnam geweest, verkeer is er in de steden druk en anders dan bij ons.
Een prive chauffeur of tuktuk driver kent de situatie en kan er op in spelen.
en natuurlijk wijst de overheid het af, ze willen niet verantwoordelijk worden gesteld.
Als je met openbaar vervoer gaat wat goed te doen is moet je voooral een zee van tijd en geduld hebben.
Heel veel plezier in mooi Sri Lanka.