RIU Ocho Rios - RIU Palace Tropical Bay

Hallo,

Mijn vriendin en ik willen in april waarschijnlijk richting Jamaica voor 16 dagen.
Nu was ons oog gevallen op een combinatie tussen RIU Ocho Rios en RIU Palace Tropical Bay. In elk hotel willen we 7 nachten verblijven waarvan we de 1ste 7 nachten door willen brengen in RIU Ocho Rios.

Nu is het zo dat als we de 2de week richting RIU Palace Tropical Bay gaan dat we zelf voor de transfer moeten zorgen.
Bij de touroperator kun je de transfer wel boeken maar dan moeten we €260 euro voor 2 personen betalen, dat vind ik een beetje teveel van 't goeie.
Weet iemand als er een andere manier is om naar het andere RIU hotel te komen. Wat kost een taxi eventueel, en wat is de afstand eigelijk.

Mijn andere vraag is, zijn er mensen die in deze hotels hebben gezeten, zo ja wat vonden jullie hiervan.
Zijn er verder nog leuke excursies aan te raden, en wat zijn de kosten hier ongeveer van, zijn er verder nog andere dingen die we echt gezien moeten hebben.

Gr. Erwin…

Hallo Erwin,

Riu Ocho Rios ligt (jawel) nabij Ocho Rios in de oostelijke helft van Jamaica en RIU Palace Tropical Bay ligt in Negril in het uiterste westen. De afstand bedraagt ca. 130km. De weg aan de noordkust die je dan gaat volgen is goed, reken op ongeveer 2 uur (kan iets langer zijn als het in Montego Bay erg druk is).

Taxi’s zijn er overal in overvloed, da’s het probleem niet. Over de prijs zul je wel moeten onderhandelen.

Andere opties zijn minibusjes. Dat zijn kleine busjes die een vaste route rijden tussen 2 plaatsen. Voordeel: spotgoedkoop, voor een paar dollar leg je heel wat kilometers af en het is een prima manier om tussen de locals te reizen en contacten te leggen. Nadeel: vaak erg druk, geen vaste vertrektijden en je zult van Ocho Rios naar Negril een paar keer moeten overstappen, je bent dus lang onderweg.

Wat je ook kunt doen is Vanuit Ocho Rios Knutsford Express naar Montego Bay pakken, 4 x per dag geloof ik. Die rijden met goed materiaal, is ook betaalbaar, maar rijden helaas (nog) niet tot aan Negril. Dus in Montego Bay zou je dan alsnog de taxi of minibus moeten pakken.
Zie: Knutsford Express.

Misschien kan tourguide Bellymus je ook helpen. Zij opereert vanuit Ocho Rios, spreekt Nederlands en is zeer betrouwbaar. Zij doet transfers, maar of ze helemaal tot aan Negril rijdt zul je haar zelf moeten vragen. Ook voor excursies (standaard of a-la-carte) kun je bij haar heel goed terecht. Je kunt het haar allicht vragen, kost niks…
Je leest hier meer over haar: Bellymus: Nederlandstalige taxi chauffeur & tour guide in Ocho Rios.

Wat excursies betreft hangt het er vanaf waar jullie interesses liggen. Jamaica biedt prachtige natuur, veel historie, muziek, interessante steden, een goed uitgaansleven, stranden, een heerlijke Caribische keuken…

1 like

DutchJam,

Bedankt voor je reactie. We hebben inmiddels geboekt. Het reisbureau heeft ons al vervoer aangeboden dus dat is allemaal al geregeld.
Wat de excursies betreft, we houden van zoveel dingen.
Vooral natuur vinden we mooi, historie pikken we ook graag mee.
En de stranden daarvan weten we al dat ze mooi zijn in de Caribean. Zijn ook al in Mexico en Dominicaanse Republiek geweest.
Is er nog ergens een stukje natuur/strand waarvan je zegt dat moet je echt gezien hebben.
Of dingen die we gedaan moeten hebben.
Alle tips zijn welkom.

Jammer dat het Jamaica forum niet zo druk bezocht wordt, ben namelijk heel benieuwd naar de ervaringen van andere mensen.

Gr. Erwin…

Hallo Erwin,

Zou graag je mening willen weten over clubhotel Riu Ocho Rios en Riu Palace Tropical Bay in Negril, wij (gezin met kids) willen naar Jamaica in augustus 2013 en zijn al verschillende malen in RIU Palace geweest, oa Mexico, Aruba, Dom. Rep maar prijstechnisch spreekt mij het clubhotel nu erg aan, vandaar mijn vraag of er idd een groot verschil is, mooi strand en lekker eten is erg belangrijk voor ons. Kan je ook aangeven hoelang het met de bus reizen is vanaf het vliegveld naar beide hotels?
Alvast bedankt voor je reactie.

Grtz! Janine

Hoi JanineB,

Sorry voor de wat late reactie, zit nu middenin een verhuizing.
Maar om op je vraag terug te komen.
Het zijn beide echt super hotels, en liggen allebei ongeveer een dik uur van het vliegveld af.
Wij hebben een combinatiereis gedaan waarbij we 1 week in Ocho Rios verbleven en de andere week in Negril.
Dit hebben we gedaan zodat we het eiland vanuit 2 punten konden bekijken.

Het hotel in Ocho Rios is echt groot, als je er aan komt denk je echt van wat is dit een mega hotel. Persoonlijk hou ik hier niet zo van.
Het hotel in Negril daarentegen is een stuk kleiner. Maar achteraf vond ik het hotel in Ocho Rios wel een heel stuk beter. Niet dat het hotel in Negril slecht was, dat was ook gewoon goed.

Het hotel in Ocho Rios is mega groot maar dit heb je al snel niet meer in de gaten. Het animatieteam van Ocho Rios is vele male beter dan die in Negril. in Ocho Rios leeft het meer als in Negril.
In Negril is alles wat rustiger.
Ik had ook het idee dat het hotel in Negril meer voor volwassenen was, zoals ik zei was het daar allemaal wat rustiger. Je hebt er wel meer last van Amerikanen dan in Ocho Rios.
Ik persoonlijk vind dat wat minder, ik heb niks met die lui en ze zijn altijd zo nadrukkelijk aanwezig.

Ik denk zelf dat je met kinderen beter af bent in Ocho Rios omdat het animatieteam daar veel meer voor kinderen doet. Ze zetten daar elke avond een geweldige show neer, en dat was in Negril wat minder.
Bij beide hotels is het strand geweldig, bij Ocho Rios kun je mooi snorkelen omdat er een klein koraalrifje bij het hotel ligt, en bij Negril kun je elke avond zeesterren kijken. Deze komen namelijk elke avond steeds meer richting het strand. Leuke gebeurtenis.

Het eten was ook in beide hotels goed verzorgd. Het eten in Negril was daarentegen beter als in Ocho Rios.
Het is dus een beetje een afweging die je moet maken omdat het ene hotel iets beter scoort als het andere op bepaalde punten.
Persoonlijk zeg ik ga naar Ocho Rios omdat jullie kinderen bij hebben. Maar misschien is het ook wel een idee om ze te combineren zoals wij dat gedaan hebben.
Je kunt vanuit beide hotels ook prima excursies gaan doen, kies je voor 1 hotel houd er dan rekening mee dat je wat beperkter bent met excursies omdat je anders best veel moet reizen.
Vanuit Ocho Rios kun je wel de leukste excursies doen.
Wij zijn naar het huis en graf van Bob Marley geweest en hebben de Dunn River Falls bezocht ( deze kun je zelf beklimmen, ook een leuk idee). Ook hebben we de Blue Lagoon bezocht met nog wat andere bezienswaardigheden vanuit Ocho Rios.

Hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd, en mocht je nog iets willen weten dan stel je vraag gerust :wink:

Gr. Erwin…

Hey Erwin,

Bedankt voor je uitgebreide info…

Heb begrepen op het reisburo dat er nu ook een “Palace gedeelte” bij het clubhotel Ocho Rios gebouwd is dus we gaan het allemaal zelf meemaken want de doorslag gaf toch dat het een leuk hotel voor kinderen is en daarom hebben we geboekt, heerlijk vooruitzicht om na 17 jaar weer terug te gaan!

Grtz! Janine