Jamaica, welke plaats, hotel, excursies??

Jamaica it is! Mijn volgende bestemming >>>
Nu nog een fijn all in resort uitzoeken… Ik ga met een vriendin en we willen eigenlijk van alles wat; luieren op het strand, wat zien van de natuur en de gezelligheid met een drankje erbij. Dus een levendig hotel of een bar in de buurt is wel zo fijn. Welke plaats raden jullie aan, of nog beter welk hotel? Wij zaten te denken aan 1 van de RIU hotels.

En qua excursies? Ik zag al eens een tochtje op een vlot voorbij komen, zwemmen met haaien, iets over een canyon, Ricks place en uiteraard de watervallen…

Welke touroperator hebben jullie geboekt? Ik zag een aanbieding bij Arke die geldig is tot eind juli. Echter zitten we te denken om later in het jaar te gaan. September komt beter uit, maar dan zit je weer met de orkanen… Zal voor mij niet de 1e keer zijn… Wanneer is het de goedkoopte reistijd voor Jamaica ivm last minutes?

Veel vragen he? Kortom, wil je iets kwijt; gooi het er allemaal maar uit. Alle info is meer dan welkom! :cheer:

Kimmetje,

Goed plan, Jamaica :wink:

Belangrijkste badplaatsen voor de Nederlandse toerist zijn Negril (in het uiterste westen) Montego Bay en Ocho Rios (aan de noordkust). Dat treft, want in alle drie de plaatsen is het RIU aanwezig (in Negril zelfs 2). Het zijn natuurlijk niet de enige badplaatsen op het eiland, er zijn er meer zoals bijvoorbeeld Runaway Bay (ook aan de noordkust) of Treasure Beach (aan de zuidkust).

Om ook wat van het land te zien zit je wellicht wat beter in Montego Bay of Ocho Rios omdat deze plaatsen wat centraler liggen dan Negril. Beste strand ligt toch wel in Negril.

Excursies genoeg in Jamaica, je noemt er zelf al een paar op. Raften op rivieren (Martha Brae), watervallen beklimmen (Dunn’s River), oude plantagehuizen bezoeken (bv Greenwood Great House), zwemmen met dolfijnen @ Dolphin Cove, krokodillen bekijken in Black River, vis eten in een restaurant op houten palen op een zandbank in zee (Pelican Bar), een rumdistilleerderij bezoeken (Appleton), zonondergang bij Rick’s Café in Negril, tropische vogels bekijken in het Rockland’s Bird Feeding Station, Paardrijden in zee (Braco Estate), vissen vanaf een catamaran en ga zo maar door. Het ligt er ook een beetje aan waar je interesse naar uitgaat…

De canyon waarover je spreekt zal ongetwijfeld Bog Walk Gorge zijn, waar je doorheen rijdt als je van Ocho Rios naar Kingston reist. Prachtige weg langs een soms woelige rivier.

Goedkoopste periode om naar Jamaica te reizen zijn meestal de maanden september en oktober. Dan is het in Jamaica ook relatief rustig wat toeristen betreft. Maar inderdaad, je zit dan wel midden in het orkaan seizoen…

Arke is ok, heeft vaak leuke aanbiedingen. Check ook eens sunjets.be als reizen via Brussel geen probleem is. Een overzichtje van de touroperators in Nederland en België die Jamaica in hun pakket hebben vind je hier: Aanbod touroperators Jamaica 2012.

Veel fun met de voorbereiding!

Bedankt voor je reactie! Leuk.
Ik zie dat er ook veel info op het froum staat. Ga daar eens even de tijd voor nemen.
Nu zit ik te twijfelen tussen Negril en Ocho… Ben d’r nog niet uit. Misschien wachten op een aanbieding? Welke hotels zijn goed en betaalbaar? Welke raden jullie aan voor 2 vrienden zonder kids?

Negril is een relaxed badplaatsje in het uiterste westen van Jamaica. Het draait hier voornamelijk om het Seven Miles Beach, een smal, maar heerlijk tropisch strand dat zich over een 12tal km uitstrekt langs de kustlijn. Ideaal voor een pure strandvakantie met lekker eten en hier en daar wat LIVE muziek. Qua shoppen stelt Negril niet zo heel veel voor. Hier en daar wat kleine winkeltjes bij elkaar en een craftmarket aan de monding van Negril River.

Ocho Rios is ook een badplaats, maar toch iets massaler dan Negril. Ook wat hoogbouw en een belangrijke cruiseterminal. Prima strand ook en shoppen is beter dan in Negril. De ligging centraal aan de noordkust maakt Ocho Rios beter voor excursies naar met name de oostelijke helft van Jamaica.

In beide plaatsen kun je kiezen uit een keur aan accommodaties. Guesthouses en eenvoudige hotelletjes als je liever onder de lokale bevolking verblijft of all-in resorts met alle sterren van de hemel als je liever voor (iets) luxe gaat.

Als je geen bepaalde voorkeur hebt voor een hotel(keten) zou ik zeggen, wacht de aanbiedingen nog even af als je de tijd hebt. TUI (Arke, JetAir, Sunjets) heeft regelmatig interessante aanbiedingen. Soms kan het ook interessant zijn om vlucht (b.v. ArkeFly, JetairFly) en hotel (b.v. hotels.com) apart te boeken, maar dat vereist vaak wel wat zoek- en rekenwerk.

Zoals al gezegd, RIU is goed en in beide plaatsen aanwezig. Ook goede all-in resorts zijn Breezes en Sandals. Wil je het iets kleinschaliger doen denk dan eens aan Legends (Negril, strand) of Samsara (Negril, op de kliffen), twee kleinere all-in hotelletjes met een prima sfeer zonder al teveel poespas. Iets vergelijkbaars in Ocho Rios is het Rooms on the Beach hotel.