Hallo,
Wij vertrekken zaterdag naar jamaica
een last minut, 2 resorts all inn elk een week
Wat moeten we zeker doen en wat niet?
is er ergens ook op 't net een gpskaart voor garmin oregon 450 te vinden
wie kan ons helpen
tis dringend maar ja
mv
jo
Hallo joroebben,
Inderdaad kort dag, wel spannend
In welke plaatsen liggen de resorts waar je verblijft?
negril en ocho
Negril ligt in uiterste westen van Jamaica. Is voornamelijk strandbestemming. Leuke plaatsen o.a. Savanna-la-Mar en Lucea. Black River en omstreken is ook goed te doen vanuit Negril, net als Belmont (graf Peter Tosh) en Roaring River. Als je graag golft: Tryall Golf Club (tussen Flint River en Sandy Bay) en de Negril Golf Club. Verder in Negril vooral relaxen, lekker eten, her en der LIVE muziek. De sunset in Rick’s Café is beroemd net als er van de rotsen springen.
Als je je ‘resort food’ een keertje wilt inruilen voor ‘Jamaican food’: Seaview Bar, aan het begin van West End (http://www.jamaicaforum.nl/index.php/topic,307.0.html).
Ocho Rios is een badplaats aan de noordkust in de oostelijke helft van Jamaica en is goede basis voor ontdekken noordkust en het binnenland. Prima uitvalsbasis voor o.a. Nine Mile (graf Bob Marley), Port Antonio, Browns Town (leuke markt), Blue & John Crow Mountains, ect. Een ‘must’ voor velen: watervallen beklimmen @ Dunn’s River Falls. Ook leuk: Prospect Plantation, een werkende plantage, Brimmel Hall en Fern Gully (oude rivierbedding met veel tropische vegetatie). Rit van Ochee naar Kingston / Spanish Town is erg mooi, o.a. door Bog Walk (een canyon).
Wat Garmin betreft kan ik je niet helpen. Ben nog van de oude stempel. Ik ‘doe het’ met landkaarten
Als je niet zelf gaat rijden, maak dan gebruik van locals. Wel onderhandelen over de prijs, maar je komt op geheid plekken waar je anders niet komt. Taxi’s en tourguides met een rode kentekenplaat zijn erkend door de Jamaica Tourist Board (= veiliger). In Ochee kun je beroep doen op Bellymus, is Jamaicaanse, spreekt ook Nederlands (zie http://www.jamaicaforum.nl/index.php/topic,1353.0.html).
Als je zelf gaat rijden: doe dat links want dat vinden ze normaal daar, hou afstand zodat je kunt reageren op onverwachte manoeuvres van de Jamaicaan en hou je vooral aan de snelheidsregels (veel mobiele controles met al dan niet omkoopbare agenten). Vermijdt rijden in het donker en bij zware regenval. Weg aan de noordkust is ok, maar de andere wegen zijn matig tot slecht (veel ‘potholes’, gaten in de weg waar je je auto op stuk rijdt).
Als je de grote steden wilt bezoeken (Kingston, Spanish Town, Montego Bay) laat de wijken rondom het centrum links liggen. Met de meeste wijken is niets mis, maar sommige kun je beter mijden (net als in Rotterdam en Amsterdam) en het is moeilijk te bepalen welke wel en welke niet. Bij twijfel dus niet doen. Overigens zijn deze steden wel zeker interessant en het bezoeken waard.
Veel Jamaicanen zullen je wat proberen te verkopen (van … tot …). Is niet altijd even prettig, maar toon respect en blijf vriendelijk. Met een vriendelijk maar resoluut ‘no thanks’ bereik je meer dan met arrogant gedrag
Aangezien je een last minute hebt geboekt, ga ik ervan uit dat je bij een touroperator geboekt hebt en die bieden natuurlijk ook de nodige trips aan. Daar kun je ook ideetjes opdoen (of er gebruik van maken).
Ik kan nog veel meer opnoemen, maar ik heb geen idee waar je interesses naar uitgaan, dus ik hou het hier bij.
Goede reis morgen en geniet ervan!
Hey joroebben,
Jullie zijn inmiddels al lang weer terug, hoe hebben jullie het gehad?
Daar ben ik ook benieuwd naar, wij gaan over 2 weken naar Jamaica.
Wat heb je allemaal gedaan?