Rijbewijs + identiteitskaart 6m geldig

Ik vroeg me af of een gewoon Belgisch rijbewijs geldig is in Thailand of dient er een internationaal rijbewijs aangevraagd te worden?
Is dit trouwens een vereiste om in Thailand een scooter te huren?

Verder was ik de Trotter Thailand 2011 aan het lezen en las daar tot mijn verbazing dat je blijkbaar moet beschikken over een “identiteitskaart (dus geen reispas) die nog 6 maanden geldig is na je aankomst in Thailand”.
Klopt dit?

Bedankt!

Je hebt een paspoort nodig dat bij vertrek uit Thailand nog minimaal 6 maanden geldig is. Aan een identiteitskaart heb je niks, daarmee kom je niet eens mee op de vlucht (tenzij je met identiteitskaart een paspoort bedoelt).

Ja, dat was net de verwarring denk ik, dat in die trotter ‘identiteitskaart’ staat, maar het gaat dus om een ‘reispas, paspoort’ die 6 maand geldig moet zijn. Heb ik het zo correct dan? :slight_smile:

Paspoort moet nog geldig zijn 6 maanden na vertrek uit Thailand.

Officieel is een internationaal rijbewijs vereist, in Nederland verkrijgbaar bij ANWB, in Belgie weet ik het eerlijk gezegd niet. Om een brommer te huren is dat niet vereist, ook zinder wat voor rijbewijs dan ook kun je huren wat je wilt, maar in geval van een ongeval heb je potentieel een probleem zonder geldig rijbewijs. Hou er ook rekening mee dat een motorrijbewijs vereist is voor de ‘brommers’ hier.

Er bestaat nogal wat verwarring en tegenstrijdige info omtrent rijbewijzen in Thailand.
Officieel dien je een Internationaal RBW + je eigen nationale RBW bij je te hebben en te kunnen tonen. Dit gedurende de tijd dat je in Thailand bent met een maximum van 1 jaar.

De varianten zijn:

• je eigen nationale RBW is voldoende
  • je auto-rijbewijs dekt ook de bromfietslading
  • je bent niet verzekert als je geen Thais rijbewijs hebt
  • je bent niet verzekert als je geen IRB+nationaal RBW hebt
  • de nieuwe Europese rijbewijzen worden door de politie geaccepteerd.

IK…en dan heb ik het over mij, rijd rond met een Nederlands rijbewijs. Wordt zoals ieder ander regelmatig staande gehouden, laat daarbij ook mijn NL rijbewijs zien en dat wordt goed bevonden. Huur ook regelmatig voertuigen en ook daar wordt mijn NL rijbewijs geaccepteerd. Heb dan ook nog wel eens een schade gevalletje en jawel, ook de verzekeringsmaatschappij accepteerd mijn NL-rijbewijs.

Wil je dus voor je eigen gevoel lekker rustig op een brommertje zitten of een auto besturen, regel dan een IRB in Belgie. Maak vervolgens kopieen en neem deze mee op pad en laat de originelen in de kluis liggen.

1 like

Goed plan! Bedankt voor de info en de tips!