NL. Rijbewijs houden bij aanvraag Thais rijbewijs ?

Kan iemand mij vertellen indien je een Thais rijbewijs wilt hebben op vertoon van het Nederlands rijbewijs, dien je dan je Nederlandse rijbewijs in te leveren ?

zo ja:

Ik wil absoluut niet m’n Nl. rijbewijs inleveren !
Dus geen vertoon van de bestaande rijbewijzen.
Neem aan dat je daar "gewoon " een theorie en praktijk examen kan doen.
-Hoelang duurt de normale procedure
-Wat zijn de voorwaarden
-Wat zijn ongeveer de kosten.

Ik rij ca. 15.000 km per jaar in Thailand met onze auto op naam van mijn vriendin.
Tot op heden met een internationaal rijbewijs.
Echter daar ik mij wil vestigen in Thailand, denk ik dat het beter is om dan ook een Thais rijbewijs te hebben .
Mogelijk zelfs verplicht ???

Alvast bedankt,
Atlo

je kunt gewoon je nederlandse rijbewijs gewoon behouden.

het verkrijgen van een thais rijbewijs is niet moeielijk, het verschilt alleen per plaats want bij de een krijg je op vertoon van je nl rijbewijs een thais rijbewijs en bij de ander moet je examen doen.

als je examen moet doen dan duurt het als het druk is een paar uur anders een paar minuten.Examen stelt niets voor heb ik gezien zelf nooit gedaan.

Je krijgt normaal gesproken eerst een rijbewijs met een geldigheid van 1 jaar die je daarna moet verlengen en dan krijg je er 1 van 5 jaar.

de kosten zijn te verwaarlozen, dacht een paar honderd baht

Ik heb zelf mijn thaise rijbewijs vd hoofd politie “gekregen” en gelijk eentje van 5 jaar.

1 like

Bedankt Baco voor je (snelle) reactie.
Nog een vraagje:
Denk je dat het beter is om dit te regelen in een grote stad , of juist in een wat kleinere (dorp ?)

Als ik het wel begrijp stel ik mij in contact met een politie bureau ?

je moet wel een adres verklaring hebben van immigration en een dokters verklaring dat je gezond bent.

je moet ff informeren waar er een kantoor zit waar je je rijbewijs kunt halen daar worden de examens afgenomen.

maar de politie zal je wel kunnen vertellen waar je het allemaal kunt regelen of anders de amphur.

Ik heb het via de hoofd van politie geregeld omdat het een vriend van ons is en hij zei ik regel het wel voor je, maar dat is natuurlijk niet de normale weg

ขอบคุณคุณ (bedankt)