in antwoord voorzien
Voor de mensen die in dit topic kijken omdat ze hun rijbewijs willen halen op Sint Maarten: dit kan hier voor ongeveer 500 dollar. Je krijgt les in een automaat, omdat schakelauto’s hier heel zeldzaam zijn. (Komt doordat er voornamelijk Amerikaanse toeristen komen, die niet anders gewend zijn.) Je kunt je rijbewijs pas om laten zetten in een Nederlands rijbewijs als je nog zes maanden in het land verblijft nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Wel schijnt er een aantekening in je rijbewijs te komen, dat je alleen hebt leren rijden in een automaat.
Het is handig om in Nederland opnieuw lessen te nemen om in een schakelauto te rijden, plus om te wennen aan het Nederlandse verkeer. Hier op SXM zijn maar weinig wegen en tot nu toe nog maar één stoplicht gezien. Verder is het gewoon goed opletten en een beetje brutaal zijn. Heel anders dan in Nederland, waar vooral veel regels gelden en je veel meer ander verkeer hebt (fietsers, voetgangers, trams etc.).
Hoi, dank nog voor je reactie.
Wat ik mij afvroeg is of je gelijk je rijbewijs kunt halen als je op st maarten aankomt of moet je eerst ingeschreven staan.
Als je op sxm je rijbewijs haalt kun je écht niet rijden. Iedereen kan hier rijden want er zijn 0 regels. Iedereen rijdt en toetert gewoon wat in de rondte. Iedere auto heeft meerdere deuken en verkeersborden en stoplichten kennen ze niet/amper. En daarbij sta je altijd in de file en kun je vrijwel nooit doorrijden…
Dus misschien moet je nog even nadenken of je daadwerkelijk daar je rijbewijs wilt halen. ![]()
Als je naar Sint Maarten komt voor een langere tijd dan zou ik het aanraden om je rijbewijs hier te halen of op Saba (waar je ALTIJD slaagt, zelfs ik haha). Het is pittig om alles lopend of liftend te doen, op dit eiland heb je gewoon een auto nodig. Ik heb het 1 jaar zonder gedaan met kind, en kan me nu niet meer voorstellen dat ik dat deed. Les heb ik gehad in een schakelauto, hoewel ik nu in een automaat rondrijd. Mensen houden zich weinig aan de verkeersregels, geven nauwelijks richting aan… Voor je rijexamen dien je wel de verkeersregels/situaties uit je hoofd te kennen die ook iets afwijken dan dat je gewend was…
Eenmaal terug in Nl zou ik wel een opfriscurcus nemen want in Nl ga je natuurlijk ECHT auto rijden, mag je zelfs harder dan 80…
Succes!
Momenteel ben ik zelf woonachtig en bezig op St. Maarten om mijn rijbewijs te halen. Ten eerst is het omwisselen van een rijbewijs in NL mogelijk als je in 1 jaar tijd meer dan 185 dagen in het land waar je je rijbewijs hebt gehaald verbleef. Ten tweede moet je wel een bewijs van uitschrijving kunnen laten zien van het land waar je je rijbewijs hebt gehaald. Dus naar mijn weten klopt het niet dat je zes maanden na het halen van je rijbewijs in het lang moet verblijven maar gewoon woonachtig zijn.
Hierbij een gedeelte geciteerd van website van de rdw:
**Voorwaarden rijbewijs afgegeven buiten de EU
**Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten Nederland afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Een Europees rijbewijs mag verlopen zijn. U moet dan wel een verklaring meesturen van de afgevende instantie dat zij geen bezwaar hebben tegen de afgifte van een Nederlands rijbewijs.
Ook moet u in het jaar van afgifte van het buitenlandse rijbewijs minimaal 185 dagen woonachtig zijn geweest in het land van afgifte. Als bewijsstukken kunt u bijvoorbeeld kopieën van uw paspoort (inclusief blanco pagina’s), vliegtickets, of een werkgeversverklaring, samen met salaris- of belastingdocumenten, opsturen.
Wel heb ik op SXM inmiddels begrepen dat je ingeschreven moet staat met een verklaring van rechtswege, anders kan je je examendatum niet aanvragen. Dat is bij mij dus het geval, heel lullig, sta nu ong 7 maanden ingeschreven maar heb nooit dat formulier hoeven in te vullen. Dus helaas moet ik een hele papierwinkel door voordat ik daadwerkelijk kan afrijden… :S
Weet iemand een site waar je info over rijlessen kan vinden? Ik heb mijn rijbewijs B wel, maar wil ook nog mijn motor en vrachtwagenrijbewijs op SXM gaan halen.