Hoi,
Ik ga per 1 maart voor minimaal een jaar naar St Maarten en nou heb ik de volgende vragen.
Is het mogelijk om met een enkeltje het land binnen te komen ?
-moet ik me nu wel uitschrijven bij mijn gemeente of niet ?
-hoe zit het met ziektekosten verzekering als je je uit laat schrijven?
-weet iemand een adresje waar ik redelijk goedkoop aan een auto kan komen.
Voor een ieder die antwoord weet op mijn vragen en deze ook beantwoord. Alvast bedankt.
Oh ja heb al werk en onderdak dus dat is al geregeld.
Ligt er denk ik geheel aan wat je na dat jaar van plan bent. Als je je huis hier opzegt schrijf je je automatisch uit maar dat heet weer emigreren en daar komen heel wat haken en ogen bij kijken. Drie maanden voorbereiding is dan ook wel wat krap als je je dat nu nog moet gaan bedenken. Zou zeggen loop voor de uitschrijven of niet vraag het gemeentehuis eens binnen sowieso. Organisaties als JOHO hebben hier denk ik ook wel antwoord op.
ben hier al een tijdje mee bezig hoor, dus dat komt wel goed !!
maar het valt mij op dat iedere instantie een ander antwoord geeft en daarom hoopte ik via dit forum wat duidelijkheid te krijgen.
Het is niet zo ingewikkeld. Formeel mag je 3 maanden op Sint Maarten verblijven met een toeristen status. Heb je de Nederlandse Nationaliteit en een Nederlands paspoort dan kun je dat met 3 maanden verlengen tot maximaal 6 maanden. Daarna moet je een verblijfsvergunning hebben. Er wordt flink op gecontroleerd en wordt je gepakt dan is het direct het land uit.
Wil je langer dan 6 maanden blijven dan is het verstandig om je uit te laten schrijven in Nederland. Je krijgt dat een A formulier mee om je hier in te schrijven. Ga je wee terug dan kun je je met die A status weer gemakkelijk inschrijven in Nederland.
Je moet hier kunnen aantonen dat je in je levensonderhoud kunt voorzien en een bewijs van inschrijving ziektekosten verzekering overleggen. Als je een huis/appartement huurt dan is het noodzakelijk daarvan een schriftelijke verklaring te hebben van de eigenaar van het huis.
Heb je je hier laten inschrijven dan koop je voor 30 dollar een ID. Dat is handig bij controles/vliegen/openen van een bankrekening etc.
Auto is geen probleem. Wel een 4 wheel aanschaffen en op letten waar je dat doet. Er is nogal wat windhandel.
Ron bevalt het jullie op St. Maarten?
Hoe makkelijk kun je een baan vinden? Ik heb Management Toerisme (hbo) gestudeerd en werk momenteel bij een touroperator in Nederland.
Ik heb al eerder een tijdje in het buitenland gewerkt, namelijk op Curacao. Daar is een baan vinden wel redelijk te doen maar dit zijn dan wel horecabaantjes. En dat is niet wat ik wil.
Een baan vinden in de sector toerisme zal lastig worden. Het is betet
Om eerst een baan te regelen en dan te komen. Er zijn bureas die
Bemiddelen bij het vinden van een baan. Ik zou even bellen met
Het office for tourism. Het bevalt ons overigens prima hier