Inschrijven op Sint Maarten: zo doe je dat

Beste mensen!

Ik woon sinds 10 oktober 2011 op Sint Maarten. De afgelopen weken heb ik van alles geregeld om mij in te kunnen schrijven. Volgende week is het zover: ik krijg dan mijn Sint Maarten ID-kaart.

Ik lees vaak dat mensen niet weten hoe ze zich in moeten schrijven op Sint Maarten of dat het veel te lang duurt. Zo heb ik het gedaan:

In Nederland

Verzamel in Nederland de volgende documenten voordat je vertrekt:

• Nederlands Paspoort. Zorg ervoor dat deze nog een tijd geldig is.
  • Afschrift geboorteakte (Niet ouder dan 6 maanden). Vraag deze aan bij de gemeente waarin je bent geboren. Een apostille/legalisatie van dit document is voor Nederlanders niet nodig.
  • Verklaring omtrent Gedrag (VOG) (Niet ouder dan 3 maanden). Vraag een aanvraagformulier voor je VOG aan via je gemeente. Laat deze invullen en ondertekenen door je toekomstige werkgever op Sint Maarten. Ik had geluk dat mijn baas in Nederland was voordat ik naar Sint Maarten vertrok. Lever het ingevulde aanvraagformulier in bij je gemeente (Je gemeente stuurt dit op naar het COVOG die je je VOG zal sturen). Het duurt vervolgens minimaal een week voordat je je VOG binnen hebt.
  • Bewijs van uitschrijving. Vanaf vijf dagen voor je vertrek kun je je uitschrijven uit het register van de gemeente waar je woont. Vraag om een bewijs van uitschrijving nadat je je hebt uitgeschreven.
  • Pasfoto’s. Laat pasfoto’s maken van jezelf voor je vertrekt. Dit kan eventueel ook op Sint Maarten.

Op Sint Maarten

Regel als eerste dat je een lokaal telefoonnummer hebt op Sint Maarten. Je kunt een nummer nemen bij TelCell of Chippie. Neem een prepaid simkaartje en zorg ervoor dat je weet wat je nummer is.

Op Sint Maarten heb je vervolgens met drie verschillende fysieke locaties te maken:

1. SVB Office (Philipsburg, tegenover Sun Dial School)
  2. Immigration Department (Illidge Road, nabij vliegtuigrestaurant “Air Lekkerbek”)
  3. Census Office/Receiver’s Office (Naast de University, nabij Carnival Village)

Alles bevindt zich in Philipsburg.

Stap 1. SVB OFFICE (ook wel SVZ Office)

Je bent op Sint Maarten verzekerd via je werkgever door een zogeheten SVB-verzekering. Niet iedere werkgever op Sint Maarten heeft evenveel haast om dit voor je te regelen. Wanneer je nog niet bent verzekerd, doe het volgende:

Ga naar de SVB Office in Philipsburg en haal daar twee formulieren op: een rode/roze formulier en een witte. Het ene formulier dient ingevuld te worden door je werkgever, het andere door jezelf. Denk aan Job Description, wat je gaat verdienen etc. Maak in de SVB Office meteen een afspraak met een Securitymedewerker om de formulieren in te leveren. Het duurde bij mij drie weken voordat ik aan de beurt was!

Op een van de twee formulieren wordt er gevraagd je ID-nummer in te vullen. Deze heb je nog niet, maar zij hebben dit nummer wel nodig. ID-nummers op Sint Maarten zijn meestal gebaseerd op je geboortedatum en hebben het volgende formaat: JJMMDD. Het ID-nummer dat ik gebruikte was 870109 (9 januari 1987). Dat was OK.

Wanneer je de twee formulieren in hebt geleverd krijg je een verklaring terug waarop staat dat je bent verzekerd. Bewaar deze goed. Maak hiervan een kopie.

Stap 2. IMMIGRATION DEPARTMENT

Bij de Immigration Department kun je je “Verklaring Van Rechtswege” aanvragen. Dit is je verblijfsvergunning. Je kunt er daarvoor elke dag tot 11:45 AM terecht. Om een Verklaring van Rechtswege te bemachtigen heb je de volgende documenten nodig:

• Kopie geldig paspoort
  • Kopie geboorteakte (niet ouder dan 6 maanden)
  • Verklaring omtrent Gedrag (niet ouder dan 3 maanden - men neemt het origineel, het kan geen kwaad om er zelf een kopie van te bewaren)
  • Werkgeversverklaring/Employer’s Declaration. Dit formulier vraag je aan bij de Immigration Department. Laat het invullen en ondertekenen door je werkgever. Zorg ervoor dat je ook een kopie van je werkgever’s paspoort hebt.
  • Formulier “Model IV”
    Dit formulier ontvang je, net als de werkgeversverklaring, bij de Immigration Department. Je geeft op dit formulier aan waar je gaat werken en wonen. Deze kun je zelf invullen: je hebt hierbij geen handtekening nodig van je werkgever.

Als laatste heb je nog een aantal zegels nodig met een totale waarde van 5 NAF. Waar je deze kunt kopen weet ik niet: volgens mij zijn het standaard postzegels. Dit is het enige wat ik niet zeker weet.

Als je alle documenten, inclusief zegels, in hebt geleverd wordt de procedure in werking gezet. Je krijgt dan een “Bewijs van aanvraag verblijfsvergunning” mee. Op een gegeven moment (bij mij ongeveer een week na het inleveren) krijg je een belletje van de Immigration Office dat de “Van Rechtswege” voor je klaar ligt.

Om dit document op te kunnen halen heb je het volgende nodig:

• Je bewijs van aanvraag verblijfsvergunning
  • Je paspoort
  • Twee pasfoto’s
  • Verklaring dat je bent verzekerd (Zie stap 1!)

Als je deze documenten in hebt geleverd krijg je eindelijk je “Van Rechtswege”. Dit is huge! :slight_smile:

Stap 3. CENSUS OFFICE (ook wel Receiver’s Office)

Je inschrijving doe je uiteindelijk bij de Census Office. Daarvoor heb je drie documenten nodig die je in Nederland hebt verzameld:

• Geldig Nederlands paspoort (zij bewaren een kopie, je krijgt het origineel natuurlijk terug)
  • Afschrift geboorteakte (zij bewaren een kopie, je krijgt het origineel terug)
  • Bewijs van uitschrijving (zij nemen het origineel, je krijgt een kopie terug)

Daarnaast heb je nog een aantal documenten nodig die je pas op Sint Maarten kunt verzamelen:

• Geldig Residency Permit/Verklaring van Rechtswege (zie stap 2!).
  • Volledig ingevuld formulier dat je krijgt bij de Census Office: deze kun je voor het grootste deel zelf invullen (je NAW gegevens, wat voor werk je doet/gaat doen op het eiland etc). De laatste bladzijde van dit formulier laat je invullen door je huisbaas: “Letter of permission to be filled out by landlord”. Laat je huisbaas deze bladzijde ondertekenen en zorg ervoor dat je een kopie van het paspoort van je huisbaas hebt.

Als je deze documenten uiteindelijk hebt ingeleverd bij de Census Office, zal men een ID-kaart voor je maken. Ik moet op mijn ID-kaart drie weken wachten (ik krijg 'm pas volgende week): maar dat kan langer of korter zijn.

Als je eenmaal je ID-kaart heb kun je ook terug naar de SVB Office om daar je verzekeringspas op te halen. Je hebt dan je “Verklaring dat je bent verzekerd” niet meer nodig.

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is en dat ik er iemand mee kan helpen!

Groeten!

Robbert

1 like

HULDE…Denk dat veel mensen hier wat aan gaan hebben.
Duidelijk en overzichtelijk verhaal! TOP

1 like

Super heel duidelijk. een toevoeging:

5 NAF zegel is geen standaard zegel die je bij postkantoor kan halen.
Deze zegel kan je halen bij de census office als je de deur binnenkomt aan de raampjes aan je linkerkant.

en vraagje:
ben je zelf ook naar de immirgation geweest??

Groetjes,
Yessicasxm

Ja Yessica, het verhaal wat ik hier heb opgeschreven is wat ik heb doorlopen hier. En dan in een betere volgorde gezet :wink:

Duidelijke procesbeschrijving Robbert! Vraag: Is het nodig om je in te schrijven op St. Maarten? Ik ga per februari 2012 op stage op het eiland voor 4-5 maanden en vraag me af of een officiële inschrijving nodig is, of dat een visum o.i.d. volstaat.

Alvast bedankt!

Hoi Jasper,

Als je stage loopt is het niet nodig om dit proces te doorlopen. Je hoeft je ook niet uit te schrijven uit NL. Je hebt zelfs geen visum nodig.

Pas als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, dien je je uit te schrijven uit NL en dien je je in te schrijven op St. Maarten.

Groeten!

Het verhaal is nog niet helemaal compleet. Daar ben ik vandaag achter gekomen. De Census Office is een administratieve jungle.

Als je alle documenten in hebt geleverd bij de Census Office, moet je 20 dollar betalen bij een loket. Je krijgt dan een officieel receipt (kwitantie). Daarnaast moet je een pasfoto laten maken in een hok aan het einde van de gang (ook al heb je eigen pasfoto’s bij je). Als je alle documenten hebt ingeleverd, je betaald hebt voor je ID-kaart en als je een foto hebt laten maken kunnen ze pas je ID-kaart maken. Het produceren van zo’n kaart kost hen nog geen 15 minuten. Toch is de officiële wachttijd 2 weken. Er is mij echter ook verteld dat de Census Office 6 tot 8 weken over je inschrijving mag doen.

Behoorlijk onduidelijk. Ik ben blij dat ik mijn ID-kaart binnen heb in ieder geval!

hay rob,hoe gaat het op sint maarten?

ikzelf post ook wel eens wat op het forum maar krijg eigenlijk nooit een reactie,
ben gewoon nieuwschierig hoe het met emigranten gaat.
zelf zit ik nu op st vincent en lever en bouw de beroemde kidcar uit nederland genaamd burton,
geweldige wagen gebaseerd op de 2cv van citroen,mischien kan dit ook op st maarten want dat is dus de vraag die ik je stel.

het is een hele klus geweest om alles hier voor elkaar te krijgen maar st vincent is erg mooi maar niet echt wat ik wil dus ben op zoek naar andere locatie,s,indien ik ernaast moet werken vind ik het ook prima,dus als je sugestie,s hebt…
ben technical engeneer en ontwerp en bouw en verbouw wat men wil,indien mogelijk uiteraard.

verder doe ik duiken zou daar dus ook wel wat in kunnen doen,mischien kun je me verder helpen aan adressen enzo.

mail me, [EMAIL=“trabiman@hotmail.com”]trabiman@hotmail.com gr evert

Hallo Robbert,

Ik weet niet of je nog gebruik maakt van dit forum, omdat je heel lang geleden voor het laatst online was. Maar ik ga je toch proberen via deze weg een berichtje te sturen.

We hebben met veel interesse jouw stuk gelezen over wat je moet doen voor en tijdens de emigratie naar Sint Maarten. Bedankt hiervoor! Ik heb een baan aangeboden gekregen om dit eiland en mijn vriendin en ik gaan binnenkort emigreren, dus jouw stuk was heel behulpzaam! Ik zit echter nog met 1 probleem: mijn vriendin gaat met mij mee naar St Maarten, maar heeft hier voorafgaand aan de emigratie nog geen baan gevonden. Jij beschrijft mijn situatie (al werk gevonden), maar ik vroeg me af of je ook informatie hebt over wat je moet regelen en doen als je nog geen baan gevonden hebt op SXM en toch gaat emigreren.

Ik hoop van je te horen! Als je wilt, zou ik graag emailadressen uitwisselen.

Vriendelijke groeten,
Twan Stoffers
fctwan@gmail.com

Hallo Twan,

Heeft ze een NL paspoort dan mag ze 6 maanden (per kalenderjaar) op Sint Maarten verblijven als toerist. Ze mag deze periode ook gebruiken om werk te zoeken.
Heeft ze eenmaal werk gevonden dan dient ze een zgn “verklaring van rechtswege” aan te vragen bij Immigration. Zolang deze aanvraag in behandeling is mag ze in deze 6 maanden ook al beginnen met werken. Immigration geeft aan dat zij max 4 maanden doet over de toekenning en dat 6 maanden dus voldoende moet zijn om alles af te ronden (in de praktijk wordt de van rechtswege wel sneller toegekend).
Let op! Dit traject geldt alleen voor personen met een NL paspoort.

In principe zal jouw vriendin dus hetzelfde traject volgen als jij, met als verschil dat jij de verklaring direct kan aanvragen, omdat je al een baan hebt bij binnenkomst. Zij kan de verklaring van rechtswege pas aanvragen met een arbeidsovereenkomst of intentieverklaring van de (toekomstige) werkgever.

Voor de aanvraag heb je iig nodig: Paspoort, Arbeidsovk (of intentieverklaring), Verklaring Omtrent Gedrag, Geboorte Akte en een hoop geduld bij het aflopen van de verschillende instanties

Gr. Randy