Retraites / meditatiecursussen / yogacursussen

Goeiedag beste mensen,

als spiritueel zoekende heb ik een reis naar India en Thailand gepland. Voor beide landen wou ik in eerste instantie 3 maanden uittrekken, dus totaal 6 maanden. Ongeveer 3 a 4 maanden hiervan wil ik me bezighouden met meditatie, yoga en introductie lessen (+ verdiepende curssussen) in het boeddhisme.

Vooral in India weet ik niet goed wat ik moet verwachten. Ik vraag me af of hier mensen op het forum zijn die ervaring op dit gebied hebben? De plaats waar ik sowieso heen ga is de plek waar Siddharta ontwaakt is, namelijk Bodhgaya. Maar als je andere suggesties/tips hebt, dan zijn deze zeer welkom. Inmiddels heb ik me al wat verdiept in de mogelijkheden. Zo worden er bijvoorbeeld regelmatig retreats gegeven in het Thai Monastary over uiteenlopende onderwerpen. Waar ik naar opzoek ben is dus echt meditatietraining en introductie in het boeddhisme wat eventueel naar een inwijding als monnik zou kunnen leiden. Dat is niet mijn plan tijdens deze reis uiteraard. Maar ik zou wel graag 1 a 2 maand als een monnik willen doorbrengen (indien mogelijk) om te ervaren hoe dit is.

Dat laatste punt is nog het lastigste te vinden. Is het wel mogelijk om voor 2 maanden als monnik door te brengen?

ALLE TIPS EN ERVARINGEN ZIJN WELKOM

Groeten, Peter

Ik zit nooit op het India formum (alleen bij Indonesië) maar nam gewoon even een kijkje hier.
Zie dat je nog geen antwoord op je vraag hebt. Ik weet het ook niet maar momenteel is er bij m’n vriendin in Alkmaar een swami uit India. Misschien weet hij antwoord. Hij geeft les in zonnemeditatie (m’n vriendin, ook tot swami benoemd geeft dit zelf ook trouwens in Alkmaar of Huizen)

De website van Sooryaji is http://www.sooryayog.com en http://www.sooryaji.blogspot.com
die van Catharina www.catharinalunow.nl

Zodra ik wat weet verder van ze schrijf ik het aan je, maar…hij gaat zondagochtend al weer terug…

Ik heb antwoord van swamini Sheranah (die vriendin van me dus) had jouw vraag gekopieerd en geplakt naar mail aan haar. Dit schrijft ze je terug:

*Om als monnik te kunnen leven moet je naar thailand. Daar is het mogelijk om je aan te sluiten, omdat het daar voor mannen heel normaal is om minstens drie jaar een leven als monnik te beleven alvorens te trouwen.
in India zijn momenteel geen echte opleidingen.
Guru’s of Swami’s zijn talloos aanwezig en de beste GURU ben jezelf onderleiding van jouw eigen persoonlijke gevolend en belevingen.
Wat je kunt doen is een zwerftocht gaan maken door India.
Al gauw zul je merken dat je wel leert maar net zo snel weer vastloopt.
Ik raadt je aan om van klooster naar klooster te gaan. Niet van ashram naar Ashram, dat zijn jeugd hotels kan je wel zeggen en daar zijn niet altijd meesters.
Jouw eigen eenzaamheid zal een leermeester zijn en VERLICHTING kan niemand je leren dat overkomt je.
Peter mag wel een goed gesprek met mij hebben. Dat is wat ik hem aanbiedt als Swami.
Hierin zal ik hem wegwijs maken in…Verlichtings processen en wat aan te vangen met meditatie.
Je kunt deze mail doorsturen.
Namaste, Swamini Sherana *

Hoi Peter,

Kijk anders eens hier:

http://www.keralaayurvedichealthcare.com/ayurveda/ayurveda_training_india.htm

Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me wel een leuke cursus waar je eventueel in Nederland ook nog iets mee kan. Is ook niet vreselijk duur. Misschien een ideetje dus.

Groetjes,
Miss I. :wereld:

Hallo Peter,

ben zelf ook een beetje aan het rondvragen (ook bij Thaise vrienden in NL),
en heb een voor jou misschien wel interessante link, (en antwoord) betreffende je laatste vraag om er enkele maanden te kunnen verblijven.

Wil je eventueel laten weten als je concrete plannen hebt die kant op te gaan,
want zit er zelf ook steeds meer/vaker aan te denken om zoiets te gaan doen.

Met vrolijke groet,

Aron

Hii
Since you are planning to visit India and would like to take some ayurveda courses , i suggest you to have a visit at - http://www.hindusthanayurvedichealthcare.com/courses.html
I have heard about this ayurveda hospital and its said that they offers good training at affordable prices.
You may also google ayurveda course raining centers, so you will get so many places and from that you could select any
Hope this helped.
Thanks

Bodhgaya is net als Sarnath en in mindere mate Kusinara een aardig ‘snuffelplein’ voor de diverse boeddhistische tradities. Centra zoals het Thaise klooster daar en Root Institute (Tibetaans) geven inderdaad geregekd kursussen omdat ze zich breder orienteren qua publiek dan de eigen etnische achterban.
Boeddhistische ‘gebieden’ in India,met kloosters waar je wat langer zou kunnen verblijven en voldoende Engels gesproken wordt,zijn schaars. Dharamsala (Tibetaanse vluchtelingen) en Ladakh (lokale traditie) zijn belangrijkst.

<Erik> & [Sandya]