Buddist

Hallo,

Is het mogelijk om zomaar naar een boeddhistisch klooster te reizen, ergens naar weet ik ng niet veel waar, en er binnen te raken?

Ik zoek eig mensen vooral mensen die dit zelf mss al gedaan hebben.
Ook andere hulp is welkom.

Heb er zelf nog niet echt over opgezocht omdat ik momenteel te lui ben :redface:

Vriendelijke groeten,

Joachim :wereld:

nee dat gaat niet. Dat is net als een pastoor worden daar heb je jarenlange ‘training’ voor nodig. Wil je echt het boedhisme meemaken. dan wil ik je adviseren om naar tibet te gaan.

En luiheid zegt genoeg…

Wellicht een mooie documentaire om in dit kader eens te kijken: klik

hm… het lastige aan jouw vraag is dat er heel veel verschillende stromingen binnen het budhisme bestaan, niet alleen heeft elk (Aziatisch) land een eigen type budhisme, binnen elk land bestaan er echt heel veel verschillende typen kloosters en budhisme. Dat betekent dus dat je door je verblijf in een “budhistisch” klooster, niet er binnen zal raken, maar alleen kennis zal maken met dat bepaalde type stroming van jouw klooster.
Daarnaast heb ik het gevoel (als ik er naast zit, dan sorry) dat een “cursus meditatie of budhisme” voor toeristen wat meer iets voor jou zal zijn. On echt een tijdje te verblijven in een budhistische klooster zoals jij wilt, betekent namelijk dat je de hele tijd op je zelf aangewezen bent: dus opstaan met de zonsopgang en naar bed gaan bij zonsondergang. Je zult dan een paar uur per dag moeten mediteren en de rest van de dag zul je aan je budhistischestudies wijten. Maar regel 1 van elke klooster: Er wordt niet met elkaar gepraat! Dus je krijgt echt geen les in het budhisme of het mediteren en de gezamenlijke gezang, gebeden etc. zijn niet in het engels, maar in hun inmeense taal. Zo een verblijf in een klooster heeft pas zin, als je al wat gevorderd ben in het budhisme…

Ik heb 2 tips voor je: In Azië kun je makkelijk overnachten in een klooster (je betaalt dan alleen een bijdrage voor je overnachting (inclusief eten etc.), je kunt dan samen met de monniken mediteren en eten etc. Op deze manier maak je het dagelijks leven van een monnik mee en de kloosters kunnen blijven bestaan door de bijdragen van de toeristen.

Daarnaast bestaan er heel veel cursussen voor geïnteresseerden over budhisme en meditatie (de duur verschilt van een paar dagen tot een paar maanden) en aangezien deze cursussen met name voor buitenlanders bedoeld zijn, worden ze in het engels gegeven en je krijgt de mogelijkheid om al je (beginners)vragen beantwoord te krijgen (waar ze in een klooster geen tijd of mogelijkheid voor geven). Deze cursussen zijn trouwens een overweging waard als je een “beginner budhist bent” :wink: en je kunt ze op heel veel plaatsen volgen. India is de leider in deze cursussen (vanwegen het verblijf van Dalai Lama) de meeste worden gegeven (in de omgeving van) Dharmsala en Bodhgaya.

Hopelijk heb je hier iets aan!

dat klopt grotendeels wel wat hierboven staat-maar hier in Thaild- bekpek destination bij uitstek en dus ook vol van wat zweverige en ‘‘ik weet het nog niet’’ types is in ruime mate voorzien in je vraag-in diverse soorten, prijsklassen en graden van abstinentie. En hier is vrijwel maar 1 soort Buddisme-Theraveda. Net zoals in Myanmar=Birma en Cambodia/Laos. Het is zelfs zo populair dat de meest bekende reisgids-de LP-er diverse tips voor heeft. Er zijn diverse ‘‘wat (=tempel) farang=vreemdeling’’ hier. Er zijn zelfs enkele gevierde westerse monniken (pra bhikku)-en dat wordt je niet zomaar.
De meest bekende tempel die dit soort retraites aanbiedt heet Wat Suan Moke en ligt zon 20/25 kk ten noorden =van de stad Surat Thanee in zuid-Thaild. Cursus begint elke 1e v.d. maand-gewoon komen en je inschrijven. Tegen het einde van week 1 is meest al 75-80% van de aanvangers verdwenen-je wordt een beetje afgeknepen. Overnachten in een tempel is enkel voor mannen mogelijk/toegestaan en is toch wel uitermate zeldzaam. Zonder basiskennis van het Thai-zowel taal als cultuur- niet aan te raden.

Dank voor je reactie. Met het overnachten/verblijven in een Thais klooster heb ik inderdaad geen ervaring. Dus daar neem ik jouw woord maar voor aan :slight_smile: En natuurlijk word je niet zomaar een westerse monnik, want dat is inderdaad uiterst zeldzaam (dat wilde ik absoluut niet suggereren)!! En ik ben het helemaal met je eens wat betreft de “zweverige, zoekende” types voor wie dit soort cursussen bedoeld zijn. Het is inderdaad een gat in de markt en absoluut niet te vergelijken met het “leer van budhisme”. Maar wat ik ermee wilde aangeven is dat dit soort cursussen toch een goede eerste stap zijn voor de kennismaking met budhisme en meditatie, want zoals jij & ik al aangegeven hebben is een verblijf (dat inderdaad heel zeldzaam is) in een klooster zonder de kennis van taal/cultuur/meditatie/budhisme niet om aan te raden (zoals ik al zelf aangegeven in mijn vorige bericht).
En ik ben absoluut geen kenner van budhisme, maar heb wel de volgende ervaringen. Ik ben een vrouw, maar het overnachten/verblijven in een budhistische klooster was voor mij geen probleem zowel in Myanmar niet als in India en Nepal. Maar zoals ik al zei heb ik in Thailand niet in een klooster overnacht, maar daar had ik inderdaad de ervaring dat mannelijke monniken niet met een vrouw mochten praten of mij in de ogen mochten kijken (er zat altijd een mannelijke tolk bij, via wie het gesprek verliep). (Maar inderdaad je kunt niet zomaar ergens aanbellen met je koffertje. Ze moeten je wel de kans geven. In Myanmar was ik één van de 3 buitenlanders, die er overnachtten en de andere westerlingen waren hoogleraren budhisme etc.) In Myanmar mocht ik gewoon tussen de monniken slapen (maar er werd wel voor mij een lakentje opgetrokken, zodat ik wat privacy had :slight_smile: In India en Nepal slaap je op de slaapzaal met alleen vrouwen (of je krijgt je eigen kamertje).
En ik ben absoluut geen kenner van buddisme (en dat idee wil ik absoluut niet wekken) maar wat mijn ervaring met buddisme in Myanmar is, is dat hoewel het inderdaad Theravada buddisme betreft, elke klooster/meditatiecentrum richten zich op een ander aspect ervan (er zijn net wat andere gewoontes/opvattingen/belangen etc.), daarmee wil ik zeggen dat ik en elke klooster niet wat iets anders geleerd heb en dezelfde dingen anders uitgelegd heb gekregen, dus ik had enigzins het gevoel dat wat ik in mijn vorige verblijf heb geleerd totaal niet meer geldig was in een andere centrum. En dat is wat ik bedoelde met: “er zijn bestaan verschillende stromingen buddisme per land”. Maar ik geef je gelijk dat ik het inderdaad beter had kunnen uitleggen om de verwarring te voorkomen! En dit geldt trouwens ook voor mijn ervaringen in India, ga je de ene Myarmese of Thaise of Tibetaanse of… klooster/meditatiecentrum in India na de ander in en uit, toch krijg je een andere uitleg etc., waardoor het lijkt alsof het weer een andere stroming van het Theravada buddisme betreft.
Maar er is één ding waar we het beiden over eens zijn: de cursussen zijn inderdaad bedoeld voor de “zoekende” types (iets waar totaal niets mis mee is en wat tegenwoordig helemaal normaal is) en je kunt ze echt OVERAL vinden! En je zal ook wel weten dat vooral daar de meeste geld verdiend wordt aan drugs& prostitutie (in ieder geval in India wel).

Nog steeds even goede vrienden :wink: ?

elke keer weer blijkt dat wat nadere uitleg al veel misverstanden opheft. In het algemeen ga ik er maar vanuit dat vragen komen van mensen die echt niks weten en stel me daar maar op in.
Wat je verder beschrijft over verschil in mogelijke omgang tussen man/vrouw bij monniken (tot je laatste bericht bleef het onduidelijk welke sekse je had) is mij ook opgevallen tussen Thaild en toen ik in 07 in Myanmar=Birma was. Lanka is al weer zo lang geleden-alweer vergeten. Ik was -met ruime Thai ervaring-zelfs wat geschokt erdoor. Wist dat tot dan dus ook niet.
Die cursussen in Wat Suan (betekent iets als tuin in de bossen/jungle) zijn voor beide sekses. Het eiland Koh pang-An, bekend van de full-moon parties, is daarnaast een destination bij uitstek voor de zweverige yoga/ikzoek/Indiase guru heeft het antwoord, cursussen etc. En daarom meldde ik dat niet meteen-nu weet je wat je beter mijden kan.
Zelf ben ik -verblijf 3/4 mnd per jaar in BKK- wat geamuseerd/geinteresseerd in dat soort zaken. Her en der kom je wel flyers of aankondigingen tegen van langerdurende lezingenseries of cursus-achtig aanbod om nader kennnis te maken met het Buddisme. De staat stimuleert het zelfs wel wat-het is altijd gratis. Er is-zelfs vlak bij Khao Sarn road (bekpek ghetto bij uitstek) zelfs een grote winkel met allerlei Buddistiese boeken/uitleg in vele talen (compleet toeval-een grote Universiteit voor Budd. monniken die naar het buitenland gaan ligt er vlak bij).