Retirement-Visa (Pensioen)

Hallo,

Een vraagje (alhoewel ik denk dat ik het antwoord al wel weet):
Mag je bijverdienen of werken als je een “Retirement-Visa” hebt in de Filipijnen?

Een ander vraagje: Behalve de “Work-Permit”, zijn er nog andere mogelijkheden om te kunnen werken in de Filipijnen, als Nederlander zijnde en niet getrouwd met een Filipijnse?

Alvast bedankt hoor.
De groetjes :cheer:

Hallo Romo,

Als je op de Filippijnen bent of komt via de PRA, kunnen zij inderdaad een work permit voor je regelen. Bij elke andere manier van binnenkomen kun je dat vergeten, tenzij je bent uitgezonden.
Maar dat wist of vermoedde je denk ik al.
.

Hartelijk bedankt voor je reactie.
Maar wat is de RPA?

Groetjes, Mo:cheer:

Hallo Romo,

De PRA is de Philippine Retirement Authority ( http://www.pra.gov.ph/main/ ) Die regelen alles voor je. Daar hangt uiteraard wel een prijskaartje aan, zo moet je $ 10,000.- storten op een geblokkeerde rekening, als je tenminste ouder dan 50 jaar bent en een pensioen hebt, anders wordt het het dubbele. Ga op de pagina van de PRA even iets naar beneden, en klik op SRRV Products, daar kun je kiezen. De rest van de directe kosten bedragen zo’n $ 1,500.- .
Je kunt dat allemaal vooraf regelen, bij aankomst op de Filippijnen staan ze op je te wachten, om het hele circus te doorlopen. Behalve een werkvergunning kunnen ze ook een rijbewijs en dergelijke regelen. Bekijk het allemaal maar eens rustig.

Groetjes, Franil

Niet zo eenvoudig allemaal, want behalve de cash die je op een door de PRA uit te kiezen bank moet vast zetten, moet je ook nog over maandelijks pensioen beschikken. Daarnaast mag je geen strafblad hebben en moet je ook nog eens kerngezond zijn. En zo als gebruikeijk gelden voor former filipinoos weer heel soepele regels.

En dan mag ik hopen dat PRA een beetje veilige bank uitkiest , die niet failliet gaat anders kun je ook nog naar je geld fluiten.

Kortom dat retirement programma is niet voor iedereen wegelegd.

Hallo Korikong,

Ach, zo erg is het allemaal niet, hoor. Dat geld mag je gebruiken om een condo te kopen, of te beleggen in een Golf club of San Miguel of zo. En voor de niet zo gezonden hebben ze een apart programma. Dan mag je jonger zijn, maar moet je wel iets meer pensioen hebben. (1500 i.p.v. 1000 dollar) Bovendien, als je met hun programma stopt na een aantal jaren, krijg je je geld terug, en ze betalen rente. Het is meer een soort garantie, dat je op de Filippijnen blijft.

Iets heel anders, Die ACR-I card, die per 1 januari verplicht wordt voor iedere buitenlander die z’n visum na 59 dagen wil verlengen: weet jij toevallig hoe dat zit als je met een balikbayan stempeltje hier bent? Kan daar helemaal niets over vinden, bij de Immigration. Zal daarvoor er wel even langs moeten, denk ik.

Groetjes, Franil

@ Franil, ik heb geen idee hoe dat zit met mensen die op een bb-visum in Filippijnen verblijven Maar ik zou het zeer waarderen als je langs zou gaan bij immigration om het uit te zoeken, aangezien ik meestal ook op bb-visum in Filippijnen verblijf en er dus ook mee te maken krijg. Ik zit zelf helaas 100 kilometer van dichtsbijzijnde immigration af.

@ Romo, sorry hoor dat we nogal offtopic gaan.

@Korikong, zodra ik iets weet, ben je de eerste om het te horen. 't Kan een paar dagen duren, beetje jaarwisselen en zo, maar je hoort nog van me.

Franil

Zonder dat ik mijn Retirement-Visa heb (ben wel met de voorbereidingbezig) heb ik al condo aangeschaft, betaal nu maandelijks voor de eerste 25% rentevrij. Dit project staat niet op de referentielijst maar volgens de PRA vertegenwoordiger is dat geen probleem. Hebben jullie hier een mening over ?

Hallo Aad,

Weten ze of realiseren ze zich bij de PRA, dat je dat condo al gekocht hebt? Ik zou me namelijk kunnen voorstellen dat één en ander volgens hun regeltjes had moeten gebeuren: dus eerst geld storten op een door hun aangewezen rekening, en daarmee de condo kopen. Misschien moet je nu alsnog op hun rekening storten. Dat moet je even duidelijk zien te krijgen.

Groet, Franil

Hallo Franil, bedankt voor je reactie.
Ik heb contact met de heer Andre Tanlan, zijn contactgegevens gekregen via ambassade. Zijn service tot dusver is erg goed.
Ik heb hem gezegd dat ik al aan het condo betaal via een rekening van een relatie in Imus Cavite (pay on order cheques) Ik vertrek eind april voor een maand naar Phil en wil dan een rekening openen bij de Banco de Oro, daar de deposit op storten en ook vanaf deze rekening de pay on order cheques regelen.
Kan ik wel op mijn naam een rekening openen ? ik ben daar dan op toeristenvisum
Je hebt gelijk, ik heb ook het gevoel dat PRA erg via zijn regels handelt.

Hallo Aad,

Een bankrekening openen is voor een buitenlander volgens mij wel mogelijk, als hij (of zij) daar een aantoonbaar vast adres heeft. Dus een adres op wiens naam bijvoorbeeld de electriciteits rekening of de telefoonrekening staat. Dat zal lastig worden, vrees ik.
Als je je op de Filippijnen wilt vestigen, hoef je niet persé via de PRA het land in te komen, dat is op meerdere manieren mogelijk, bijvoorbeeld op een visum volgens sec 13(a) van de immigratie wet. Uitgebreidere info hierover op www.immigration.gov.ph .Ook de Filippijnse ambassade in Den Haag heeft op z’n site informatie hierover http://www.philembassy.nl/default.asp?iId=JMGKI .
Kijk even rustig rond, zou ik zeggen.

Groet, Franil

Hallo Franil,
Als ik het goed lees (dit ook al eerder gedaan had) geldt 13a alleen als je getrouwd bent met een Filipijnse man/vrouw.
Ik kan er helaas niets anders van maken. Bij telefonische navraag bij de ambassade verwijst men je dan naar PRA.
Als ik in mei daar ben wil ik tijdelijk toch wat huren (mijn condo wordt opgeleverd in nov 2013) Op die manier kan ik toch een vast adres/elektrarekening overleggen voor het openen van een bankrekening ? Of zie ik dit wat te simpel ?
Groet

Hallo Aad,
Nee, dat zie je niet te simpel, maar ik ging er vanuit dat je met een Filipina getrouwd was. Dan is nu inderdaad de PRA de enig overgebleven instantie. Ik vrees dat ik je dan op dit moment niet veel wijzer kan maken. Er zijn nog wel Temporary Resident Visa, maar dat is maximaal 1 jaar geldig voor meerdere binnenkomsten, maar niet voor langer dan 59 dagen per keer. Als je met een Filipina getrouwd was, kon je met een simpel balikbayan stempeltje (gratis) 1 jaar in de Filippijnen blijven. Helaas, sterkte en succes toegewenst, ook nog een goed 2012, en goede reis straks.

Groet, Franil

Aad, als je je toch op de Filippijnen wilt vestigen, waarom dan niet als gewone immigrant? Ze laten er 50 per land in. De meeste landen halen dit cijfer niet, en je bent er vroeg bij.

Franil

Hallo Franil,
Dit is voor een nog onbekende optie. Weet je misschien hoe/waar ik daar meer info over kan krijgen. Bedankt alvast
Aad

Hallo Aad,

Die info kun je wel van mij krijgen, maar je zult het verder zelf moeten bekijken. Op de site van de immigration ga je naar immigration visa. Die pagina ken je al, maar als je helemaal naar onder gaat, staat er dat je een formulier kunt downloaden voor “conversion to immigrant visa”. Dat betekent dus, dat je met een willekeurig visum (kan dus ook het 21 dagen visum zijn) met dat formulier en de rest, en dat is nogal wat, bij het BI, Bureau of Immigration, kunt gaan voor dat immigration visa. Dat wordt dus voor maximaal 50 personen per land per jaar uitgegeven. De eisen liggen nogal hoog, veel hoger denk ik dan bij de PRA, maar jij weet zelf het beste wat voor jou geschikt is.

Groet, Franil

Hallo Franil, ik heb het gevonden en al geprint.
Ik wil vriendelijk danken voor je hulp in deze.
Ik denk dat ik nu alle mogelijkheden ken
Nogmaals bedankt
Aad

Weet iemand of ik een retour vlieg-ticket moet boeken indien ik met een Filipijnse gehuwd ben ?
Of komen we ook met een enkeltje het land in.
We hebben een zoon van 3 en we hebben al eerder een Balik Bayan visum gehad.

Ik heb maar eens op google gekeken en zie nergens staat dat voor een Balakbayanvisum een retourticket is vereist. Maar wellicht gaat de vliegmaatschappij moeilijk doen als je met een enkeltje wil vertrekken op de luchthaven van vertrek ?

Ik zou het bij de Filippijnse ambassade voor de zekerheid navragen of het kan.

Wat is de reden trouwens om met een enkeltje te willen gaan ?