Resorts Nusa Dua, doen of niet?

Wij zijn in 2008 voor het eerst naar Bali geweest en dat is ons erg goed bevallen. In 2011 willen we weer gaan, 3 weken eind mei - begin juni. Vorige keer zijn we een week in Sanur geweest (Puri Santrian, Clubkamer), 4 dagen in Ubud (Komaneka) en een week in Kuta (Legian Beach Hotel). Allemaal erg goed bevallen, en vooral een rustige week om bij te komen voor je wat gaat ondernemen is ons goed bevallen. Sanur hebben we nu wel gezien, dus ik dacht aan Nusa Dua; lekker relaxen op een luxe resort met witte(re) stranden. Maar na wat research te hebben gedaan blijkt dat die hotels toch wel wat duurder zijn dan hun collega’s in Sanur, sommige wel erg grootschalig en dat ze schandalige bedragen vragen voor het onbijt: USD 18,-! Daar kan je natuurlijk een hele dag voor eten in de rest van Bali… Zeggen die bedragen iets over de rest van de kosten die je er gaat maken (drankjes, lunch, diner)? Mijn vraag is eigenlijk: is alles er buitensporig veel duurder dan de rest van Bali en moeten we het dus links laten liggen, of is het de moeite waard? Alle persoonlijke ervaringen zijn welkom!

Ik ken Nusa Dua niet heel goed - met name omdat ik niet bereid ben zoveel geld te betalen voor accomodatie. Mijn ervaring is echter dat er niet veel is buiten je luxe resort. Wil je naar een strandje verderop, dan moet je vaak betalen omdat het bij een ander resort hoort. Ook qua eten en drinken zijn er weinig plekken (zover ik me herinner) die niet bij resorts horen. Bovendien ligt alles tamelijk ver uit elkaar, zeker vanuit de resorts.

1 like

ook geen eigen ervaring, maar kan het verhaal van Jenny wel min of meer bevestigen vanuit andere verhalen die ik o.a. van Australiers heb gehoord. Grootste bezwaar van hun uit was da je (net als die all-in resorts in Türkiye etc.) min of meer gebonden bent aan dat HTL waar je slaapt, omdat er geen straatstallen, warungs etc zijn-alles is hyper netjes schoongeveegd. Kies dus wat anders luuksers in Sanur, lijkt me.

1 like

Tsja dit is een lastige vraag.

Ik zelf heb de afgelopen 10 jaar, 12 keer in het melia bali hotel gezeten in Nusa Dua. En ja wat kan ik hierover zeggen…

Prijzen liggen inderdaad extreem hoog in vergelijking tot de rest van Bali. Een kleine bintang kost circa 50K Rupia. Een Cola 40K Rupia. Dit zijn extreem hoge prijzen zelfs voor Europa en VS. Zelfde geldt uiteraar voor het eten. simpele Nasi Goreng kost in hotel 75K Rupia. De kenners weten wel wat redelijke prijzen zijn voor het al relatief dure Bali.

Soort mensen in Nusa Dua:

De laatste jaren neemt de hoeveelheid russen schrikbarend toe in Nusa Dua. Veel Russen die niet al te vriendelijk ogen en waarschijnlijk niet op een eerlijke manier aan hun geld zijn gekomen. s’morgens vroeg beginnen ze al te drinken (let op dit hotel is niet all inclusief).
Daarnaast zie je natuurlijk ook veel mensen die hard werken en honeymoners. Veel Japanners die een korte ontspan vakantie hebben met de kids en lekker heel de dag zwemmen. En natuurlijk veel Duitsers, Engelsen, Italianen en Spanjaarden. Opvallend weinig Australiers trouwens.

De stranden van Nusa Dua:

Persoonlijk vind ik de stranden erg aantrekkelijk en mooi in Nusa Dua. Sommige gedeelten vallen bij laag water geheel droog, waardoor zwemmen bijna onmogelijk is. Maar je kan dan heerlijk op avontuur gaan. In de waterpoeltje zie je de mooi felgekleurde visjes wegschieten, gigantisch grote zeesterren zie je liggen (niet aanraken aub) en de felgekleurde krabben lopen voorbij met de scharen hoog in de lucht.
De stranden zijn in vergelijking tot Kuta een stuk minder bevolkt met toeristen, uiteraard lopen hier ook verkopers rond.

Zelf bezoek ik regelmatig een strand bij een ander resort. Voornamelijk bij laag water. Dan bezoek ik het Grand Hyatt. Mooie relatief rustige zee en nooit problemen gehad over eventuele betaling. Enige stukje waar je moet betalen is volgens mij Geger beach (wanneer je op zo’n ligstoel gaat liggen). Zand ligt veel beter joh :wink:

Omgeving van de resorts

Het klopt dat er niet veel te beleven is in de directe omgeving van de resorts in Nusa Dua. Je hebt een winkelcentrum/gebied dat bali colection heet. Dit is de laatste 2/3 jaar opgeknapt en hersteld. Erg levendig in de avonduren. Prijzen zijn in verhoudig tot de resorts wat lager, maar in vergelijking tot de rest van Bali nog steeds super hoog.
Het winkelgebied was rond 2004 bijna helemaal uitgestorven. 90% stond leeg en was diep triest om te zien. Overigens zijn hier een 15 tal restaurants (volgens mij verdeeld over 3 eigenaren).
Je kan makkelijk een taxi nemen naar kuta dit duurt circa 15 min en kost je ongeveer 45K Rupia. Ook hier liggen de prijzen van de taxi’s hoger, want genoeg mensen die alles prima vinden (verpest uiteraard wel de economie een beetje). Overigens rijden er gratis bussen langs de hotels om mensen op te pikkken en af te zetten bij Bali collection. Wanneer je ergens eet brengen ze je gratis met auto terug naar je hotel.

Waarom kies ik voor Nusa Dua?

Veel mensen die naar Bali gaan zeggen dat je in Nusa Dua niet het echte Bali ziet. Dit kan kloppen? Maar wat is het echte Bali vraag ik me soms af?
Ik lees veel discussies hier over dat Bali en Indonesie niet met elkaar te vergelijken zijn. En dat je in Nusa Dua geen echte Balinezen tegenkomt. Dat de prijzen veel te hoog zijn. Veel negativiteit vind ik.

En dat vind ik allemaal prima. Ik vind het heerlijk om soms een dagje lekker rustig aan het zwembad te liggen. Op de achtergrond een gamalan muziekje, de geur van wierrook, de fluitende vogels en de zwaluwen die verkoeling zoeken in het zwembad. S’avonds lekker op het balkonnetje zitten en de gekkogeluiden belusiteren en vervolgens een strandwandeling maken met mijn meisje. Ok om de 50 m staat er een bewaker met een hoop emblemen, maar daar kijk ik doorheen. E misschien kan dit ook wel op de canarische eilanden of ergens ander. Maar ik kies voor Bali.

Wanneer ik de binnenlanden in wil dan huur ik een busje voor een dag en ga ik op avontuur. Rijstvelden, kleine riviertjes en een beetje dollen met de lokale bevolking. Wil ik naar het noorden dan boek je voor 20 euro een kamer in Lovina (sunari) of voor 30 euro een kamer Permutaran (taman sari). Lekker snorkelen op menjangan eiland of genieten van het zwarte lava zand.

Het is allemaal veel duurder in Nusa Dua en het kan allemaal veel goedkoper. Maar wanneer je er hard voor werkt dan mag je ook weleens wat uitgeven. Ik kan overal wel op bezuinigen … en dan.

Veel succes met nemen van een besluit. Ik denk dat je gewoon een hele goede afweging moet makan wat je het allerbelangrijkste vind tijdens je vakantie.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga het in m’n overwegingen meenemen. Jammer van die russen, die zag je ook veel in Punta Cana (Dom.Rep.) en het zijn inderdaad geen prettige mensen in de omgang. Erg onaardig tegen personeel, luidruchtig… Dat laatste zijn Aussies ook, maar die versta je tenminste. Misschien wordt het toch wel weer de eerste week Sanur, dan een weekje luxe in Ubud of naar het noorden en dan nog een weekje Legian, lekker even de drukte opzoeken :nod:

wij wonen in Nusa Dua en kunnen ons geen betere plek wensen lekker rustig, vriendelijke mensen
Met onze auto + driver genieten wij elke dag weer! we go all over the place!
Wat dacht u van de Balihashharriers, lekker door de sawa,s lopen met een internationale groep mensen

Bedankt voor uw reactie. We hebben inmiddels besloten om toch niet naar Nusa Dua te gaan. In plaats daarvan hebben we voor de eerste week een villa gehuurd in de buurt van Lovina, met eigen ‘kok’, zwembad en direct aan het strand, om lekker te relaxen en bij te komen. Daarna gaan we drie dagen naar Ubud, naar het boutique-hotel van een mede-forumlid: Sabandari. En dan nog twee weken naar Kuta/Tuban, waarschijnlijk Kartika Plaza hotel. We wilden weer naar het Legian Beach hotel, maar daar hebben ze besloten dat de prijzen best met 35% omhoog konden en dat gaat er bij mij niet in, dus daar gaan we niet meer heen. Ik heb er zin in! En nu maar aftellen… :chin:

Perfekt heel veel plezier! misschien ook nog met dolfijnen zwemmen?

Waarom is zwemmen met dolfijnen toch zo populair? Ik geef toe, het zijn mooie en intelligente beesten. Het lijkt me fantastisch om die van dichtbij te zien vanuit het water. Echter: ik zet mijn eigen egoisme graag opzij als het erop aan komt. In Egypte zijn afgelopen week weer 5 dolfijnen in een veel te klein zwembad gevonden, en hoewel de dolfijnen op Bali iets meer ruimte hebben, zijn ook die baden nog altijd klein.

Als je dolfijnen wilt zien, huur dan een bootje in Lovina. Je ziet als je geluk hebt wilde dolfijnen vanaf de boot. Helaas heb je dan geen garantie dat je ze niet, maar de dolfijnen zijn dan wel waar ze thuishoren: in de vrije natuur. :zon02:

wij duiken en snorkelen graag en dolfijnen horen uiteraard niet in een zwembad maar in lovina kun je ook perfekt snorkelen of duiken en eventueel wilde dolfijnen ontmoeten het zijn heel vriendelijke dieren niet schuw, graag nodigen we je uit om eens mee te gaan