Heel leuk en uitgebreid reisverslag! Mooie foto’s ook.
Met 2 conclusies ben ik het niet geheel eens. Of tenminste, heb ik wat opmerkingen over:
1: Weinig meren: Natuurlijk kun je het niet vergelijken met Canada of Finland, maar met 6000 meren is Litouwen een stuk beter bedeeld dan de enkelen die je kunt vinden in Nederland. Het is wel zo dat de meren zich vooral In het Oosten van het land bevinden. Ik denk dat de route die je hebt genomen deels die merengebieden heeft omzeild.
2. Armoede. Ik weet niet of je het armoede kunt noemen. Het is gewoon een andere manier van leven. Een die je waarschijnlijk vroeger in Nederland ook vond.
In die kleine dorpjes zijn alleen nog ouderen te vinden. Die kunnen meer dan prima leven van datgene dat hun land hun geeft. Bier, honing, groenten, vlees, melk noem maar op. Het geld wat ze overhouden wordt allemaal aan hun kinderen gegeven. Het gebeurd meer dan eens dat ouders hun bezittingen verkopen om hun kinderen een hoge levensstandaard te geven. In Nederland is dat tegenwoordig eerder andersom.
Het is dus meer een keuze. De familie moet vooruit en daarvoor wordt geïnvesteerd in de kinderen. Niet in een nieuwe verfbeurt voor het huis, de nieuwst Mercedes of vakantie naar Thailand. Dat zie je ook terug in de veerkracht van de Balten. Kijk hoe ze de economische crisis hebben bestreden en hoe bv Estland nu de laagste schuld van de EU heeft (zelfs een overschot, totdat ze Griekenland moesten helpen).
ik heb het een beetje vergeleken met Scandinavie, het aantal meren en wat je zo ziet vanaf de openbare weg, daarbij viel me op dat het wat minder was in de Baltische Staten, zal dan ook wel gedeeltelijk aan de route liggen inderdaad.
En wat de armoede betreft, Wim van die camping “De Harmonie” vertelde me toch veel over de armoede op het platteland, en dat men niet vee lte doen heeft in veel van die dorpen. In Litouwen was alles gewoon wat minder dan de andere twee landen was mijn indruk.
Hallo Henk, een leuk verslag!
Mijn partner komt uit Litouwen dus het was erg herkenbaar.
De weg vanaf de veerboot naar Klaipeda is ondertussen enorm opgeknapt.
Omdat mijn vrouw en ik voornemens zijn om in juni naar de Baltische Staten te gaan, was ik geïnteresseerd in je reisverslag.
Helaas kon ik het niet vinden.
ik zal nog eens onze reisverslag wat onder de aandacht brengen van onze fantastische reis door de Baltische Staten met een VW kampeerbusje vanuit Nederland vertrokken.
Er staan mogelijk wel wat tips een aanwijzingen in waar anderen iets mee kunnen die nu een reis plannen.
valt wel mee je rijdt toch op je gemak rond en het rijden op zich maakt bij ons deel uit van de vakantie, zien we niet als afstanden overbruggen, op een enkele keer na dan als je wat verder moet.
Als stad zou ik kiezen tussen Tallinn en Riga, beide zijn wel interessant om te bezoeken. Vilnius op zich ook wel maar is toch iets minder leuk.