Fietsen naar Sint Petersburg (2006)

Wie heeft er ervaring met overnachtingsmogelijkheden in de Baltische staten en kan mij daar wat meer over vertellen. Wat is een mooie route? Moet je een tent meenemen of is er ook voldoende kamer-aanbod particulier, e.d.?
Reisgenoten zijn welkom! Vertrek omstreeks juni 2006. Low budget!!

Hoi dickaha (?)
Ik ben in 2001 van Dresden naar Tallinn gefietst. We hadden geen haast (5 weken voor 3000 km), dus maakten de nodige slingers (je moest toen bijvoorbeeld om kaliningrad heen -geen idee hoe dat nu is). Sommige delen zijn erg mooi, maar vaak is het ook gewoon kilometers maken. Maar ook dan is er meestal genoeg te zien, als je van weilanden, akkers, bossen en leegte houdt. Campings kun je vergeten. Kom je maar heel af en toe tegen. Meestal zijn ze niet op tenten berekend (er staan trekkershutjes die in de zomer vol zitten) maar er valt altijd wel een plekje te vinden. Je kunt wel altijd wild kamperen. Tent heb je vooral nodig om de muggen buiten te houden. Dat is dan ook verder geen probleem. Bed-en -breakfast is leuk en niet al te duur. Moet je wel weten te vinden. Er is o.a. een netwerk van eco-toerisme (van te voren informatie inwinnen.
De eindeloze kust is prachtig. Eindeloze stranden waar bijna niemand is -op de badplaatsen na. En de enige plek waar je kunt slapen zonder muggen. Maar aan de andere kant zijn de baltische staten aan de oostkant waarschijnlijk landschappelijk interessanter (heuvels). Wij reden een nogal westelijke route. Grote steden zijn met de fiets moeilijk. Dus óf op een zondag doen, of toch maar een hotel nemen. Gdansk, Riga, Tallinn, Kaunas zijn wel erg de moeite waard. Riga kon je vanuit het westen wel via fietspaden in maar naar het noorden alleen over de via baltica (snelweg) weer uit… Vilnius moet erg mooi zijn, maar daar ben ik door onze westelijke route niet geweest.
Landschappelijk vondt ik Suwalki (noord-oost Polen) het mooist (morenenlandschap), maar misschien lijken de heuvels in litouwen en letland daar wel op.
Wegen zijn -uitzonderingen daargelaten- over het algemeen prima maar wat dikkere banden kunnen echt geen kwaad. Reken er verder maar op dat je geen fietsenzaak tegenkomt en dat onderdelen nergens te krijgen zijn.
Kaartmateriaal was soms moeilijk te vinden. Is nu misschien beter? Alleen in grote steden. Dus kun je maar beter vantevoren inslaan. Zelfde probleem had ik vorig jaar in roemenië, maar de baltische landen zouden nu al wat verder moeten zijn…
De boot (in ons geval vanaf tallinn naar rostock) is waarschijnlijk de makkelijkste en ook nog mooie manier om terug te komen.

Ik zou het zo nog eens doen… Maar dan ook Kaliningrad/Königsberg meepakken (was toen nog lastig -nu??) en misschien ook Wit-Rusland (als je een visum kunt bemachtigen).

Het mooiste -en soms trieste- vond ik eigenlijk hoe je uit het landschap nog de geschiedenis kunt lezen: duitse en joodse begraafplaatsen, oorlogsgraven uit WO I en WO II, voormalige concentratiekampen, communistische industriesteden in the middle of nowhere. En het idee dat veel mensen op het platteland ondanks al die gebeurtenissen nog bijna net zo leven als 100 jaar geleden. Maar hoe lang nog?

Dus je moet het zeker doen!

Oh ja, en dan telkens weer die momenten dat je denkt: nu ben ik echt aan het einde van de wereld. Daar waar alles ophoudt.