Ben erg aan het twijfelen geslagen over m’n route door Colombia en bestemmingen die ik wil aandoen.
Ik twijfel of Santa Marta en Tayrona national park wel de moeite waard zijn.
Iedereen raadde Tayrona national park aan, maar is het echt zo speciaal, of is het gewoon een heel erg duur strand (toegangskosten) met grote rotsen, en extreem dure accommodatie (ik wil niet in een hangmat slapen)?
Santa Marta zelf lijkt ook een soort Zandvoort, niet echt de moeite waard?? En over Taganga lees ik nu dat het overontwikkeld raakt, stinkt, en vol feestende Israëli’s loopt?
Ik lees her en der wat op internet en kijk Google Images enzo, wat mijn beeld juist lijkt te bevestigen (overpriced & overrated)… alhoewel Taganga er best aardig uit ziet… maar of het nou de moeite waard is van 5 uur met de bus vanuit Cartagena??
Oh ja, Ciudad Perdida ga ik sowieso niet heen vanwege tijdgebrek, slechte knie en geen interesse.
Zijn er misschien in de buurt van Cartagena (of in Cartagena zelf) leuke rustige strandjes waar vooral Colombianen /gezinnetjes komen? En waar bijvoorbeeld gebeachvolleybald wordt?
Bijvoorbeeld Cádiz in Spanje heeft een heel commercieel groot strand met wolkenkrabbers, maar als je net iets verder loopt, een onbekend klein schattig strandje met mooie moorse gebouwtjes en alleen maar Spanjaarden (Playa de la Caleta). Bestaat iets soortgelijks in of dichtbij Cartagena?
Om het nog wat te verhelderen: ik ben niet speciaal een onwijze strandhanger, ik hou wel van de zee, snorkelen en beachvolleybal, maar ga niet urenlang liggen zonnen. Dan verveel ik me en vind ik het te heet.
De koffieregio en San Gil trekken mij eigenlijk meer en daar ga ik dan ook zeker aardig wat tijd doorbrengen. Maar het lijkt me wel lekker om een paar daagjes bij een rustig strandje te zijn en lekker een boekje te lezen in de schaduw ofzo, met uitzicht over zee en palmbomen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen / adviezen! Alvast bedankt!
Cartagena zelf heeft voor zover ik heb kunnen ontdekken (helemaal) geen mooie strandjes, wat ik erg jammer vond want het is er altijd snikheet. Je moet eigenlijk al naar Playa Blanca met de boot (uurtje varen). Is supertoeristisch maar je hebt in ieder geval een mooi strand. Hier kun je eventueel ook overnachten. Ik had het er na een dag ook wel weer gezien.
Tayrona NP heeft wel mooie (Caribisch ogende) strandjes, waar je heen moet lopen door het regenwoud (doorlopen naar het verste strand), nadat je met de bus vanuit Santa Marta bent gekomen. De voorzieningen zijn beperkt (campings, slapen in hangmatten inderdaad of in een tentje), en je moet wel voldoende geld meenemen. Leuk om heen te gaan als je in die buurt bent, maar geen must naar mijn beleving.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de noordkust van Colombia een beetje vond tegenvallen, wat betreft stranden, het klamme klimaat maar ook de mentaliteit van de mensen (opdringerig, op je geld uit). Voor mooie stranden in mooie baaitjes met aangrenzende leuke plaatjes kun je beter naar Brazilië of de Middelandse zee gaan, of wellicht een Caribisch eiland. Máncora in Peru en Arica in Chili vond ik ook nog aangenamer dan de stranden van Taganga en Santa Marta, waar een ietwat broeierige sfeer hangt. Nu ik er over nadenk, Nederland heeft zelfs nog betere stranden.
Ik vond de koffieregio meer geschikt om een paar dagen te vertoeven en lekker te lezen. Vanuit Manizales ben ik naar Hacienda Venecia gegaan, een koffiefarm met erg relaxed toeristenverblijf met mooie tuin, hangmatten in een mooie groene omgeving.
Ook San Gil en omgeving (Barrichara, Guane) en Salento zijn relaxte plaatsen met een aangename vibe.
Tot zover mijn mening, de groeten uit Peru en succes!
Dank je Sander! Dat bevestigt mijn vermoedens.
Ik ga anderhalve week naar Villa de Leyva en San Gil, en 1,5 tot 2 weken naar de koffieregio. Dus daar zal ik lekker gaan relaxen! Bedankt voor die tip over die hacienda / finca. Ik zag er wel meer leuke, ook bij Armenia. En lekker veel thermale baden in die omgeving. Ben erg benieuwd!
Cartagena wordt waarschijnlijk wel laatste bestemming (en Bogotá), krijg toch ook veel leuke dingen daarover te horen. En voor een strandje dan misschien even iets verderop dus.
Taganga is absoluut een feesthol vol hippies, en niks bijzonders qua strand. Persoonlijk vind ik dat Colombia het niet van z’n stranden moet hebben (behalve op het verre San Andres/Providencia). Tayrone is mooi maar je kunt er ook een dag naartoe gaan. Wat ik erg leuk vond was het dagje El Rodadero, een strand vlakbij Santa Marta. Niet bepaald een rustig strandje, maar boordevol vakantie vierende Colombianen, en dus boordevol lekker eten, drinken en muziek.
Capurgana zou je nog kunnen overwegen (zelf niet geweest maar goede verhalen gehoord), maar dat ligt wel een eindje uit de route. Of toch eventjes een paar daagjes San Andres vanuit Cartagena om in echte Caribische stijl af te sluiten
Taganga vond ik zelf ook niks aan. Santa Marta vond ik erg leuk! Tayrona moet je doen om de natuur, en de plaatjes, niet om de zee.
Ik ben zelf in La Guajira geweest, om precies te zijn Cabo de la Vela, echt geweldig en met geweldige stranden. Het is nog niet erg toeristisch dus lekker rustig. En de natuur is ook geweldig!
Wij zijn vorig jaar naar nuqui gegaan, waanzinig mooi.
helemaal niet toeristisch. Je bent er echt in een andere wereld
niet goedkoop maar een ervaring die je nooit meer in je lever vergeet.
wij verbleven in Piedra piedra en waren super tevreden
2 jaar terug waren wein parque tayrona, maar dit was 10x beter