San Andres een must?

Half mei ga ik 2,5 week naar Colombia. Gezien de beperkte tijd wou ik alleen de Caraïbische kust bezoeken (Cartagena, Santa Marta, Taganga. Nu zag ik in mijn nieuwe lonely planet dat het eiland S. Andres ook aanbevolen wordt.
Weet iemand of dat echt de moeite waard is? En is een dag of 3/4 genoeg?

Nog een andere vraag: is het veilig genoeg in het historisch centrum (Candelaria)van Bogota om daar een hotelletje te nemen en heeft iemand wellicht suggesties?

San Andres is zeker leuk voor een paar dagen. De mooiste zee die je je kunt voorstellen. Mocht je van duiken of snorkelen houden, erg mooi. Ook interessant vanwege de totaal andere cultuur dan Colombia. Colombia heeft geen echte mooie stranden, San Andres daarentegen absoluut wel. Nog meer aan te raden is om een vliegtuigje verder te nemen naar Providencia (in Southwest bay verblijven dan), maar daar is je tijd misschien wat kort voor. Ligt er ook aan wat je wil, San Andres is super toeristisch, vol hotels, feest, etc., Providencia is één en al rust.

In La Candelaria kun je prima verblijven, erg leuk deel van de stad, barst van de hostels dus genoeg keus.

1 like

San Andres is zeker de moeite, maar omdat je slechts 2,5 weken hebt, is het misschien aan te raden om je tijd anders te besteden. Zizwa beweert dat Colombia geen echt mooie stranden heeft, niets is echter minder waar. Als je dan toch naar Taganga reist, kan je daar een trip maken (met of zonder overnachting) naar tayrona park, daar zijn tientallen misschien wel honderden stranden, klein en groot, één voor één pareltjes. In Taganga zijn er ook verschillende duikscholen, en die weten de perfecte plekjes te vinden…
Wijzelf verbleven er 5 dagen in een droomplek “aroma de mar”, niet echt de goedkoopste, maar zeker één van de beste. Het is een plaats om tot rust te komen, en wil je 's avonds een stapje in de wereld zetten, dan hoef je slechts enkele straatjes af te zakken richting strand, en je bent al in de uitgangsbuurt.
Wij hadden na onze trip naar de verloren stad nood aan een paar dagen rust, wat we hier dan ook gevonden hebben. Hun webstek is http://www.aromademar.com en is zeker een aanrader.
Groetjes
Jan

La Candelaria is perfect veilig. Je moet natuurlijk niet opzichtig pronken met al je juweeltjes, die laat je best thuis, dat is alvast een aanleiding minder om overvallen te worden.
Over het algemeen is Colombia een relatief veilig land. Al moet je natuurlijk niet de ongure buurten gaan opzoeken.
Ik reis steeds met een copie van mijn paspoort, het origineel laat ik dan veilig in het hotel.
Groetjes
Jan

Dank voor de tips.
San Andres skippen we maar wegens de korte tijd die we hebben. We beperken ons nu tot de Caraïbische kust. Wij gaan inderdaad een paar dagen naar Taganga (Casa Holanda), al hoop ik dat we niet teveel hoeven te lopen. Wij zijn immers senioren!:cheer:
Ik heb gelezen dat je ook een heel eind per bus kunt komen naar de mooie stranden van het Tayrona Park. Weten jullie of daar ook behoorlijke accommodatie is te boeken of zijn er alleen maar hangmatten?
Hoe zit het trouwens met de malaria daar? Ik zag op een kaartje dat het noordelijk puntje toch gevaarlijk kan zijn.

Ah, klopt, Tayrone heeft prachtige stranden! Ik was er alleen een dag omdat ik, voor zo ver ik kon vinden, kon kiezen tussen een hangmat of een dure luxe lodge. Mogelijk is het inmiddels alweer anders. Playa Blanca (vanuit Cartagena) schijnt prachtig te zijn maar ook hier is het hangmatten als je zou willen overnachten. Rodadero (Santa Marta) is ook een mooi strand maar van totaal andere orde dan de wildernis van Tayrone, Rodadero is een colombiaanse vakantieplek, vol eten, drinken, muziek. Zelf vond ik het erg leuk om daar een dag rond te hangen.

Ik zag dat de lodges in Tayrona inderdaad heel duur zijn USD 200-300. De hangmatten zie ik niet zitten. Het zal er wel op neer komen dat we een dagje op en neer gaan.
Playa Blanca bij Cartagena wil ik zeker bezoeken. Zijn daar geen geriefelijke goedkope overnachtingsmogelijkheden? Ik las wel dat het qua vervoer een hele onderneming is, dus dat doe je eigenlijk niet voor 1 dagje.
Waar zou jij overnachten in Cartagena: aan het strand of in de binnenstad?

Volgens mij zijn er ook kleine hutjes in tayrone, zal het eens navragen, ben nu toch in santa marta :slight_smile: Wat Cartagena betreft zou ik voor de stad gaan, als je er maar een paar dagen bent. Het strand is niet bijzonder mooi en de binnenstad wel.
Playa Blanca heeft ook dorm beds trouwens. Of ze gerieflijk zijn weet ik niet :wink: Islas del Rosario is ook nog een optie, zou je even moeten onderzoeken wat daar zoal is.

Ik heb nog een heel andere vraag over de veiligheid. Ik weet dat het veilig is inmiddels, zeker vergeleken met andere Zuid-Afrikaanse landen. Ik ben jaren geleden in Mexico, Guatemala en Peru geweest en vorig jaar in de Filipijnen, dus ik weet hoe het werkt in principe. Geen zichtbare welvaart zeg maar. Maar je bent toch wel een aantrekkelijk target.
Is het nu zo dat je in Colombia continue moet denken aan boefjes die je willen beroven. Kun je geen moment relaxen. Moet je op busstations bv je rugzakken bij je houden, dus niet onderin de bus. Als ik zo hier en daar lees moet je toch wel ontzettend opletten. Overal loert wel gevaar, zeker avonds in Bogota binnenstad etc. Zelfs taxi’s kun je niet zondermeer vertrouwen. Nu las ik weer dat zelfs uit de hotelkluis geld was verdwenen. Dus dat betekent dat je al het geld, pasjes etc. bij je moet houden als je op pad gaat. Dat vind ik geen fijn idee.
Hoe kun je er het beste mee omgaan?

Zoals waar dan ook in een grote stad denk ik. Er is zeker grote armoede en als ‘rijke’ toerist ben je uiteraard een target. Zorg dat je kostbaarheden niet voor het grijpen liggen, laat je sieraden en dure horloges thuis, en gebruik je gezonde verstand. Neem 's avonds een taxi en vraag eventueel bij je hotel/hostel of ze een taxi voor je kunnen bellen en of er plekken zijn die je beter kunt vermijden. Ik heb persoonlijk niks vervelends meegemaakt in colombia en ook geen slechte ervaringen van andere reizigers gehoord. Rugzak gaat gewoon onderin de bus, maar uiteraard hou ik paspoort en iets als laptop bij me. De mensen zijn super vriendelijk en de overgrote meerderheid wil je graag helpen. Er zijn trouwens ook genoeg plekken, dorpjes bijvoorbeeld, waar je zonder problemen ook midden in de nacht rond kunt wandelen en je je spullen rustig kunt laten slingeren.