Cartagena of Santa Marta

We vliegen vanuit Bogota met het vliegtuig richting de Caribische kust van Colombia voor een dag of vijf aan het strand. We willen graag mooie exotische Caribische stranden zien/bezoeken. De vraag is nu alleen waar we dan het beste heen kunnen gaan; Cartagena of Santa Marta?
Iemand tips hierover.

Of kun je vanuit Cartagena ook snel in Santa Marta komen?

je kan Cartagena met Santa Marta niet vergelijken. Beiden steden hebben prachtige mooie verleden en de stranden zijn totaal anders. In Santa Marta vindt je El Rodadero net Spanje!
Voor history ga naar Cartagena voor stranden ga naar St. Marta. Ik zou zeggen doe beide aan, Ik weet niet precies meer, misschien 4 uur onderweg met de bus van de ene naar de andere.

groet en S6
Yanet
www.reizenincolombia.nl

Hey,

De steden zijn inderdaad niet te vergelijken. Ik zal ook beide gaan :).
Als ik echt moet kiezen, zal ik naar Cartagena gaan.

Tip: bezoek Taganga, als je naar Santa Marta gaat. Dit is een kleine baai/kustplaats op 15 minuten van Santa Marta!
Lees anders ook mijn reisverslagen op onderstaande links.

Ik zou graag naar beiden gaan, maar ik ben bang dat we daar de tijd niet voor hebben. We gaan in totaal 8 weken backpacken vanuit Bogota naar La Paz (Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia).

Na ongeveer drie dagen Bogota willen we ongeveer 5 dagen naar de Caribische kust (vliegen), voordat we via de route Medellin - Cali naar Quito reizen. Dit willen we met de bus doen, dus dat zal ook nog de nodige tijd kosten (iemand ongeveer een richtlijn hiervoor, wat betreft tijd? We willen uiteraard niet continu in de bus zitten, maar ook mooie plekken bezoeken op die route)

Maar even terug naar hetgeen waar dit topic om gaat. We willen dus vijf dagen naar de kust en dan m.n. voor zon, zee, strand. We willen graag écht exotische/caribische strand(en) bezoeken. In eerste instantie wilden we naar Cartagena, omdat de stad zelf ook erg mooi schijnt te zijn. Maar als ik dan lees dat het Boca Grande strand een beetje modderig is, vraag ik me af of Cartagena wel de bestemming is voor de echt exotische stranden. Of zijn die er in de buurt van Cartagena wel te vinden, zonder al teveel gereis?

Niemand advies/tips? We willen namelijk zo snel mogelijk de tickets boeken

Voor Europeanen is Cartagena geen strand bestemming, Cartagena is cultuur, romantiek, muziek, relax leven. Denk bv. aan de ontdekkingsreis van de Spanjaarden en Portugezen of Gabriel Garcia Marquez.
Exotisch stranden vind je in de omgeving Santa Marta, Tayrona, Cabo de la Vela, Guajira Alta.

groetjes en S6

Yanet
www.reizenincolombia.nl

écht mooie stranden zijn er naar mijn mening niet in Cartagena noch in Santa Marta. Je zou vanuit Cartagena naar Playa Blanca kunnen gaan, met de boot, dat is het wit zand/blauwe zee idee. Of vanuit Santa Marta naar Tayrone, ook prachtig.
En ja Cartagena is wel prachtig, zonde om over te slaan :slight_smile:

Oke, bedankt voor de reacties!
We zijn nu van plan naar Santa Marta te vliegen voor de stranden en (waarschijnlijk) via Cartagena door te reizen naar het zuiden.

Dat Tayrona park lijkt me echt heel mooi. Is dat makkelijk reisbaar vanuit Santa Marta (elke dag op en neer bijv.), of kun je dan beter vanuit Santa Marta meteen doorreizen naar dat park en daar onderdak zoeken voor 4-5 nachten. Hoe (bus?) en hoe lang reis je erop, vanuit Santa Marta naar Tayrona park?

Als laatste nog even de vraag: hoe zit het met de drukte in Tayrona park eind 1e week van augustus - begin 2e week van augustus?

Vanuit Santa Marta is het een uur met de bus naar Tayrone. Je kunt ook in het park slapen, ik heb het zelf niet gedaan maar je kunt heel goedkoop in hangmatten overnachten, en er zijn geloof ik ook lodges, maar daar weet ik verder niks over. Over hoe druk het is ook niet!
Het is misschien wel leuker om in Taganga te verblijven dan in Santa Marta? In Tanganga heb je ook nog wel een leuk strandje, en het is een relaxed dorp om een paar dagen te zijn. Van daaruit kun je met een mini-busje naar Santa Marta en kun je verder ook alles makkelijk regelen voor Tayrone. En duiken, mocht je daarvan houden.

Park Tayrona is ook echt heel mooi. 1 tip, zorg dat je goede schoenen meeneemt. Je moet nl best een stukje lopen en klauteren om de verschillende plekken om het eiland te zien. Ik had alleen mn slippertjes bij , was niet heel prettig.

Reis dan net buiten Santa Marta of beter wat mijn betreft richting Guajira Alta als je van exotisch stranden wilt genieten.
Ik zelf prefereer the exotisch Pacific Kust het is alleen jammer dat het niet overal bereikbaar is.
groetjes,
Yanet
www.reizenincolombia.nl

Tayrona is echt een aanrader maar ik zou dit inderdaad vanuit taganga bezoeken. In Taganga in een nieuw hotel genaamd casa holanda en word gerund door een nederlander.
Prima hotel met een super keuken. ietsje prijziger maar de moeite waard.
Vanuit taganga kun je per boot of bus naar tayrona. Slaap hier dan 1 of 2 nachten in een hangmat en ga dan terug naar taganga waar het erg relaxed is.
Slaap wel bij cabo san juan of zoiets. Dit is het mooiste strand.
Carthagena is misschien wel de mooiste stad van zuid amerika. maar ja.
aan jou de keus.

Ok, super tips! Taganga zie ik wel zitten ja. Het schijnt wel heel erg druk te zijn daar ofniet? (ook in eerste week/tweede week van augustus?)

Als je in zo’n hangmat gaat overnachten, zouden jullie dan jullie backpack etc. in Taganga (hostel/hotel) achterlaten, of kun je die in Tayrona Park bij de hangmaten ook veilig opbergen? In een kluis bijvoorbeeld. (Zodat je ook niet nog eens hoeft te blijven betalen voor de kamer in Taganga, terwijl je er niet bent.)

Waarschijnlijk willen we ook nog 1-2 dagen Cartagena meepikken op de reis richting Ecuador, omdat ik daar inderdaad alleen maar goede verhalen van hoor. Hopelijk komen we alleen niet in tijdnood :stuck_out_tongue:

Er zijn kluisjes in tayrona maar hier past geen grote backpack in volgens mij.
Bij Casa holanda konden wij onze backpack stallen.
Cartaghena is inderdaad de moeite waard. Het oude centrum dan. het nieuwe gedeelte is net benidorm met allemaal dure winkels.

Je hebt op Tayrona genoeg plekken om te camperen.
Indien je niet in een hangmat wil slapen…
Wij hadden in Cartagena in de supermarkt een tentje gekocht.
Dit kostte ongeveer een tientje.