reizen rond kerst

We willen van begin december tot eind januari rondreizen in Nicaraqua, Costa Rica en Panama. Rond Kerst zijn we nog in Nicaraqua.
Ik begrijp uit berichten dat je van te voren de overnachtingen moet boeken ivm de drukte. Kan iemand mij zeggen voor welke periode dat geldt: van half december tot eerste week januari of alleen de week rond Kerst en Oud en Nieuw?

En geldt dat dan ook voor de bussen tussen de steden? Ik heb begrepen dat je dat niet van te voren kunt regelen, dus ik vraag me af hoe dat dan werkt. We hebben veel gereisd door Zuid-Amerika en daar kun je bij verschillende bus maatschappijen stoelen reserveren, ook lang van te voren.

Hola,

Ik zou zeker aanraden om je accommodatie op tijd van te voren te boeken voor de periode half december - begin januari. Hetzelfde geldt voor de Ticabus, dus als van Nicaragua naar Costa Rica wilt reizen. Voor het gewone ov in heel Nicaragua is het niet nodig om tickets van te voren te boeken. Dit kan eigenlijk ook niet eens, want je betaalt namelijk altijd pas als je in de bus zit, op enkele uitzonderingen na waar een loket aanwezig is waar je een kaartje moet kopen, maar je kunt dan alleen voor die dag een kaartje kopen en niet al dagen van te voren een plek kopen of reserveren. Nicaragua heeft een heel goed werkend bussysteem, de reisafstanden zijn vrij kort en bussen rijden zeer frequent. Je zult in de maanden december en januari wel wat vollere bussen hebben en meer toeristen zien, maar geen problemen ondervinden om te reizen met het ov.

Saludos,
Sole

Fijn dank je voor het antwoord, hier kan ik wat mee!