hallo, ik zou graag vanaf half november of begin december een 10 tal dagen door flores reizen…maar ivm het weer daar, regentijd lees ik de meest uiteenlopende commentaren…van onmogelijk berijdbare wegen tot geen probleem om over land te reizen maar wel met vertragingen…
Is het beter te reizen half november, of begin december…en kan je nog de rinca eiland bezoeken, of is het gevaarlijk om met de boot te gaan, en kan je nog goed snorkelen in dat nationaal park van die 17 eilanden ?
bedankt om iets te laten weten
Als je in die periode over land op Flores reist, is de kans groot op oponthoud / vertraging groot door overstromingen, land-verschuivingen, weggespoelde bruggen, etc., etc. Als je dus een flexibel programma aanhoudt, zal je dat echter geen problemen opleveren. In November is de kans op zware regenval iets minder dan in December, dus maak je keuze maar. Echter, het blijft “weer” en dat laat zich niet voorspellen. Het heet ook “weersverwachting”, he?
De zee rond Pulau Komodo en Pulau Rinca kent rond die tijd veel (rare, soms gevaarlijke) stromingen en een constante, vervelende deining. Dit levert veel zee-zieke mensen op aan boord van de boten die van Labuhan Bajo naar die eilanden varen. ALS (!) je daar echter eenmaal aangekomen bent is snorkelen gewoon goed mogelijk.
Persoonlijk zou ik echter niet tijdens het ‘musim ujan’ gaan. Vooral bij steden/dorpen/eilanden waarbij er géén sprake is van infrastructuur…
Houdt ook rekening met ‘windstormen’ die in dat tijd van het jaar veel voorkomen. Dus met de boot kan erg gevaarlijk zijn. Natuurlijk houden die mensen daar ook rekening mee. Dus zij vertellen jou ook vroegtijdig wanneer je wel of niet met de boot mee kan. <– Rinca eilanden staan bekend om de hevige orkanen, dat via China naar beneden trekt.
Ik zou voor half November gaan, nou ja, eigenlijk had je al iets eerder moeten gaan. Het regenseizoen is al in Augustus begonnen
Succes…