Reizen of werken of vrijwilligerswerk in het buitenland !?

Hallo allemaal!

Ik zal mezelf even voorstellen, mijn naam is Anne, ik ben 21 jaar en ik heb vorig jaar mijn diploma Managementassistent behaald. Hierna heb ik besloten om een “tussenjaar” te nemen.
Ik heb vanaf dat moment het plan gehad om te gaan backpacken in Australië, en hiervoor ben ik hard aan het sparen. Maar na enig onderzoek op internet over mijn reis liep ik ook tegen andere opties aan zoals vrijwilligerswerk of werken in het buitenland.

Nu is het geval dat ik niet erg veel geld te besteden heb (heb nu ongeveer 2500 euro gespaard) maar wel heel graag, en het liefst zo snel mogelijk, naar het buitenland wil omdat ik erg toe ben aan een nieuwe uitdaging.

Mijn vraag aan jullie;
watvoor opties zijn er om te werken in het buitenland? En misschien iets wat je in Nederland al kunt regelen?

Ik heb ook al veel onderzoek gedaan naar vrijwilligerswerk in het buitenland, maar dit is tegenwoordig ook niet goedkoop en voor dit geld zou ik ook kunnen reizen.

Nu ben ik wel echt iemand die veel energie haalt uit het werken en omgaan met mensen, en hier ook veel plezier aan beleeft! Dus in dat geval zou vrijwilligerswerk ook een goede optie zijn.

Kortom, (te) veel keuzes en mogelijkheden haha…
Hebben jullie nog tips of eventueel andere opties voor een ervaring in het buitenland, die niet heel erg veel geld kost? Of weten jullie nog een leuk vrijwilligersproject? Of sites, plaatsen, en mogelijkheden om te werken in het buitenland?
Of zeggen jullie nog even doorsparen en dan die onvergetelijke reis maken in Australië ? :wink:

Alle tips en informatie zijn zeer welkom!! :slight_smile:
Alvast bedankt!

Groetjes Anne

Je kunt het ook combineren in Australië als je dat wilt. Je kunt met een work and hoiliday-visum naar Australië. Daar kun je proberen werk te vinden (veel backpackers werken in de fruitpluk), maar je kunt er ook goed vrijwilligerswerk doen. Tegen kost en inwoning kun je gaan WWOOF-en. Hierbij werk je op (voornamelijk) biologisch gerunde boerderijen. Je bent onderdeel van het gezin en werkt 4 tot 6 uur per dag. Via Helpx kun je ook vrijwilligerswerk vinden.
Maar met 2500 euro kom je nog niet echt zo ver. Reizen is gewoon erg duur. Ik zou eerst even flink in NL gaan werken en dan op reis gaan. Daarnaast moet je niet alleen vrijwilligerswerk gaan doen omdat het lekker goedkoop is. Zie het ook echt als een uitwisseling tussen culturen.

Tja, lastig. Wel een goed idee om een tussenjaar te nemen! Nu je nog jong bent en weinig verplichtingen hebt (hypotheek, partner, kinderen etc).

Geld sparen gaat toch het snelst in Nederland, omdat je dan in verhouding vaak het goedkoopst woont.
In Australië kun je inderdaad ook werken met een Working Holiday visum, maar het kan wat weken kosten voordat je werk vindt (of je moet vanuit Nederland al iets regelen maar dan betaal je weer geld aan een tussenpersoon). Ook ligt het salaris dan vaak net wat lager voor het type werk dat je daar kunt vinden, en als je bijvoorbeeld in een hostel slaapt is dat duurder dan een eigen huurhuisje (of bij je ouders wonen??) in Nederland. Inderdaad zou je dan dus het beste werk kunnen zoeken met kost en inwoning (maar dan krijg je waarschijnlijk geen of weinig extra geld).

2500 is een leuk bedrag voor een maand of anderhalf reizen in Zuidoost Azië, voor ongeveer 700 euro heb je wel een ticket en voor de rest kun je je inentingen en reiskosten betalen.
Maar niet een vol jaar…

Een ticket naar Australië is al een stuk duurder.

Misschien zou je tijdelijk kunnen werken in een ander Europees land, dat zou je dan vooral doen voor de ervaring en niet voor het geld. Of je moet toevallig heel goed skiles kunnen geven ofzo… Dan ben je niet zoveel geld kwijt aan een vliegticket, maar heb je toch die ervaring van in een ander land met andere cultuur en taal, werken en wonen en de mensen op die manier beleven.

Zelf heb ik ook in Australië gereisd, 4 maanden waarvan 3 maanden gewerkt. Maar eigenlijk begrijp ik nu telkens minder goed waarom mensen toch zo gefascineerd zijn door dat land… volgens mij vooral omdat het HEEL VER WEG is en omdat je er niet zoveel over hoort in het nieuws / op tv.
Maar eigenlijk heb ik sindsdien veel landen gezien die veel fascinerender, mooier, afwisselender, interessanter zijn. Zelfs Frankrijk heeft meer te bieden eigenlijk! Veel meer verschillende soorten landschappen, een veel rijker verleden met meerdere culturen en oorlogen… veel meer kunststromingen, muzieksoorten, subculturen, diversere steden en dorpen…

Mag ik jou vragen: waarom eigenlijk Australië?

Tuurlijk heeft Australië ook wel bijzondere aspecten, maar het is toch vrij beperkt, als je het in verhouding plaatst tot de kosten en de reistijd om er te komen.

Ik raad mensen tegenwoordig aan:

  • reis nu door goedkope landen, en bewaar dure landen voor als je ouder bent. Ervaren reizigers zoals www.wherethehellismatt.com en anderen raden dat ook altijd aan. Zuidoost Azië is nog steeds wel het goedkoopst, dus kun je 6 weken veel leuke dingen doen met hetzelfde geld als waar je in Australië in 1 week doorheen bent. Je zou ook oostelijk Europa kunnen overwegen.
    Cultureel gezien zijn dat vaak ook interessante landen, met grotere verschillen van ‘thuis’, dus echt een leuke uitdaging. Je leert veel door jezelf in een totaal onbekende omgeving te plaatsen waar de mensen hele andere omgangsvormen hebben.
    Wat dat betreft is Australië niet zo interessant want de omgangsvormen lijken meer op die van Nederland, dan de Franse cultuur.
    En als je jong bent, ben je meestal nog flexibel genoeg voor ritten in propvolle busjes over modderwegen, en dat soort dingen die er soms bij komen in die goedkopere (ontwikkelings)landen.
  • doe vrijwilligerswerk in eigen land (na je reis) want dan kun je het voor lange termijn doen, en dus ook écht iets bijdragen. Kies dan desnoods een goed doel dat effect heeft op een land dat jouw interesse heeft. Maar ook in / voor Nederland is veel te doen.
  • of doe alleen vrijwilligerswerk in een ander land als je minstens 6 maanden kunt blijven.
  • geef je geld slim uit in de landen die je bezoekt: zoveel mogelijk aan kleine lokale handelaren, restaurantjes, hoteleigenaren, marktkooplui, en niet aan grote internationale ketens. En als je dan ook nog probeert op te letten of een tour-operator zijn personeel wel goed behandelt, en op milieu-aspecten let, komt je geld helemaal goed terecht. Dat kan net zo goed zijn voor een land, als vrijwilligerswerk.
  • Wel raad ik mensen die een jaar gaan reizen, altijd aan om ook een periode in te bouwen van werk of studie. Want een jaar lang alleen maar ‘leuke dingen doen’ gaat vervelen.

Werken en wonen in een ander land is een fantastische ervaring. Maar zelf zou ik niet zeggen dat het in Australië nou zoveel bijzonderder was dan in Frankrijk of Engeland, waar ik ook gewoond en gewerkt/gestudeerd heb.

Mocht je interesse hebben om later nog veel te gaan reizen in bijvoorbeeld Latijns Amerika, dan kun je misschien werk proberen te vinden in Spanje, als lerares Engels (als je heel goed Engels spreekt) of als fietsgids voor toeristen die Engels spreken, of wat dan ook… en ondertussen Spaans proberen te leren. Kies dan niet Barcelona want daar is Catelaans de voertaal.
Dan zul je later enorm veel plezier hebben van je Spaanse kennis als je in Latijns Amerika gaat reizen.

Als je goed Engels spreekt, zijn er sowieso wel iets meer mogelijkheden om (zwart) te werken in bijvoorbeeld Azië en Latijns Amerika. Je zou eventueel eerst een TEFL (Teach English as a Foreign Language) opleiding kunnen doen om meer kans op werk te maken.
Het is dan vooral een kwestie van ter plaatse rondvragen en zoeken. Ik heb wel eens 5 weken Engelse les gegeven in Peru voor ongeveer 2 euro per uur, dus rijk word je er niet van, maar het is natuurlijk een super ervaring en je komt met heel andere mensen in aanraking dan wanneer je toerist bent.

Ik weet niet of je nog andere skills hebt die je relatief ‘makkelijk’ internationaal kunt inzetten… bv. koken?? Haren knippen? Websites bouwen?

Kijk ook eens op de website van www.joho.nl of ga langs in een winkel.

Veel succes met al je keuzes! En ondertussen gewoon lekker doorsparen. :slight_smile:
Cécile

Als je niet veel geld hebt een tijdje vrijwilligerswerk wilt doen tegen kost en inwoning is WWOOF misschien wat voor je. Je werkt dan op boerderijen. In Australie kun je er soms ook wel adressen vinden die een kleine zakgeld vergoeding ernaast geven. Volgens mij moet je voor een green card in Australie een bepaald bedrag op je bankrekening hebben maar dan zou je daar ook gewoon werk kunnen zoeken. Er zijn ook bureau’s die je daarbij helpen maar dat zal je via google wel allemaal kunnen vinden.
Mocht je niet alleen gebonden aan australie zijn maar een half jaartje werken in Europa ook leuk vinden solliciteer dan eens bij Vacansoleil, selectcamp, eurocamp oid. Wel veel schoon maken en een half jaar flink doorpakken maar verdiensten wel rond de 800 euro per maand en geen kosten van levensonderhoud. Daarna doorgaan naar australie kan altijd! Sollicitatieprocedures zijn al aan de gang nu en je zou per april aan de slag kunnen.

Hallo allemaal!

Heel erg bedankt voor jullie (uitgebreide) reacties!!!
Ik ben zeker nog van plan om te gaan reizen/werken in Australië! En door jullie tips ga ik een heel eind komen :wink:
Op dit moment heb ik een baantje gevonden in Oostenrijk, daar ga ik werken in een Après-ski bar :).
Een leuke ervaring en tegelijkertijd kan ik sparen voor Australië!
Heel erg bedankt voor de reacties, ik heb er veel aan gehad!

Groetjes Anne

1 like

Goed nieuws! Heel veel reisplezier gewenst!

Leuk, veel plezier in Oostenrijk!
Ben ik nog steeds benieuwd waarom Australië zo trekt…

Enne, pas maar op dat je niet verliefd wordt op een Australiër, het zijn knappe aardige mannen en vrouwen, maar daarna is het zooooo’n gedoe :slight_smile: (heb het erg veel om me heen gezien)