Reizen Noordwest-Argentinie en Noord-Chili

Hallo,

Wij willen in augustus reizen door Noordwest-Argentinie en Noord-Chili. Nu hebben wij al een heleboel gelezen over Salta, Cordoba, Mendoza en in Noord-Chili San Pedro de Actacama.

Wij zijn benieuwd naar hoe anderen dit ervaren hebben en hoe je het hebt aangepakt. Hoeveel tijd heb je ervoor uitgetrokken? Welke andere plekken zijn ook de moeite waard om te zien?

Hola Leonie,

Als je je echt wil concentreren op het noordwesten van Argentinie (een werkelijk schitterend gebied), dan kun je ook overwegen bezoeken te brengen aan minder bekende stukken, zoals:

NP Laguna Brava - La Rioja (flamingo’s, vulkaanmeren, etc)
NP Sierra de las Quijadas - San Luis (ruig natuurpark)
Regio Tinogasta - Fiambalá in Catamarca (o.a. de thermen van Fiambalá - Ruta de Adobe)
Regio Antofagasta de la Sierra - Laguna Blanca in Noord-Catamarca (extreem mooie natuurschoon)
NP Calilegua in Jujuy (junglegebied)

Naar enkele van deze onbekendere gebieden kunnen wij privé-excursies voor je/jullie organiseren, dus mocht je interesse hebben moet je het maar even laten weten.

Suerte,

Jan

Ik zou wat later gaan, kom je uit in de argenrtijnse lente.

zelf in oktober 4 weken door noord argentinie gereisd.

begin met enkele dagen in BA.

doorvliegen naar salta, vlieg met LAN, krijg je nog een behoorlijke korting als je je internationale ticket vanuit europa noemt.

huur auto in Salta,

dan naar noorden, trein van de wolken
purmamarca, via altos del morado (prima weg over 4170m) naar salinas grandes

via route 40 naar cachi (wel terreinwagen nemen !)
naar cafayate (route 40 terreinwagen)
parque national los cardones
qda las flechas
quebrada de las conchas
ruines de quilmes
la rioja (mooie plaats, prima hotel hartje stad = la plaza)
chilecito
NP talampaya mag je niet missen
NP ischigualasta evenmin
difunta correa(bedevaartkermis)
mendoza, schitterende plaats, wijn en buiten eten op terassen kun je nergens zo goed als hier

aanrader met lijnbus vanuit mendoza de andes oversteken naar chili santiago de chili en terugvliegen met LAn

een prima hotelketen is hotels del norte.

succes

Weinig toe te voegen aan de prima suggesties van Jan en Hendrik. De aangegeven route door Hendrik echter is ook met een gewone auto volgens mij goed te doen. Enigszins oppassen is in ieder geval aan te raden, ook met een terreinwagen! Over het algemeen zijn de onverharde ‘ripio’ wegen hier in vrij redelijke staat, maar het kan soms geen kwaad te informeren of de omstandigheden voor problemen op de route hebben gezorgd. Zelf hier afgelopen augustus nog gereisd en geconstateerd dat het een hele mooie periode is om het noorden te bezoeken. Thermokleding is aan te raden, het kan na een aangename dag verrassend koud zijn s’'avonds en s’nachts. Ook is het verstandig om je huid te beschermen met een factor 20 of meer, en een zonnehoed/pet mee te nemen.

groeten en succes!

Hans
www.lightvoyager-photoexpeditions.com

Factor 20 is goede tip, is inderdaad nodig. Thermokleding is alleen nodig als je in een tent overnacht in hotels merk je van de kou weinig tot niets, het koelt savonds zeker af, een fleche vest is dan handig, ook boven op de bergpassen kan het verradelijk koud zijn.
Maar een terreinwagen is echt nodig als je rijdt van salta naar cachi, vervolgens naar cafayate en colome. een gewone auto zal gaan, maar de bodemplaat is dan erg laag en het zijn behoorlijke knotswegen.
Hebben afgelopen trip zeker 300 kme chte knotsweg gehad.
Hendrik

Leuk hé, die onverharde hobbelwegen. In het dorp waar ik woon, middenin de Sierras de Córdoba, moet ik elke dag keuzes maken: “neem ik die route of toch die andere, want het heeft gisteren geregend en nu is die ene route helemaal vernield, etc”. Niets hier in het dorp is geasfalteerd en het dorp is op een heuvel gebouwd, dus reken maar uit. Toch maar een keer een 4x4 kopen, had ik toendertijd de centen niet voor dus ik heb een gewone personenauto.

Voor wat betreft het rijden in Salta & Jujuy: zoals Hans al zegt, informeren over de staat van de wegen is een goed idee. Toch blijf ik het zelf afraden aan onze klanten, om zulke lange trajecten over ripio te rijden, vooral vanwege de grotere risico’s op pech en de daarbij horende extra risico’s (geen signaal, geen hulpdiensten, geen praatpalen van de ANWB, etc…). Als je dan toch per sé zo’n route wilt rijden neem dan een excursie of huur een 4x4 is mijn advies.

groet
Jan

Ben het helemaal eens met de tips die gegeven zijn van mijn voorgangers. Waar ik het niet mee eens ben is dat een terreinwagen zeer wenselijk is cq een must is om het “rondje” Salta- Cachi- Cafayate-Salta te rijden. Heb deze route zelf diverse malen gereden in een “gewone” gehuurde auto, een Corsa en een VW Gol… Ook onze gasten doen deze route in een gewone auto, ook alle verhuurbedrijven hier in Salta verhuren hier hun gewone auto´s voor dit “rondje”.

Een 4x4 is natuurlijk comfortabeler…
Laat je wel goed informeren in het regenseizoen (Jan, Feb en een beetje maart).
Dat geldt natuurlijk ook wanneer je een 4x4 gaat huren in die periode.
Het is een schitterende route om zelf te doen, de omgeving is super. Maar het is wel inspannend rijden!
De eerste dag naar Cachi is goed te doen (160km)ongeveer 4 en 1/2 uur rijden (Met fotostops),2e dag vind ik zelf de mooiste dag om te rijden, (het tweede gedeelte quebrada de las flechas super mooi) maar kost je wel energie alles is ripio (gravelroad) duur tussen 5 en 6 uur (alles weer met fotostops). En de 3e dag van Cafayate naar Salta is makkelijk alles is geasfalteerd. Het eerste gedeelte (quebrada de las conchas) is fantastisch (alles bijelkaar ook zo´n 4 en 1/2 uur).
Iemand schreef hier eens in een andere post op Wereldwijzer … “Wij stonden tijdens deze 3 daagse trip meer buiten de auto om foto´s te nemen dan in de auto…” Helemaal mee eens…

Nogmaals het is wel inspannend rijden, maar als dat geen probleem is dan is het meer dan de moeite waard!!
Zie je het niet zitten om zelf een auto te huren dan zijn er elke dag dagexcursies naar deze plaatsjes te maken…

Wil er nog 2 tips aan toevoegen: Neem de tijd, normaal rijd je van A naar B en is de rit er naar toe van ondergeschikt belang hier is het min of meer andersom. Wij raden aan om een overnachting te nemen één in Cachi en één in Cafayate (2 nachten, 3dagen) .
Tipje 2 : Doe de route zoals hierboven beschreven en niet andersom, nu heb je de zon steeds in je rug en de tweede reden is dat het lekker is om de 3e dag relaxt over asfalt terug te rijden naar Salta…

Saludos

AlexyRijkje
San Lorenzo (Salta)

Als je avontuurlijk bent aangelegd kun je ook via 'La Puna" reizen, adembenemend mooi! Enkel georganiseerd ondernemen. Zelfstandig zijn de risico’s hoog, ook met een 4wd. Route bijvoorbeeld Vanuit Salta, San Antonio de los Cobres 1 overnachting, Tolar Grande 2-3 overnachtingen, Antofagasta (argentinie) 2 overnachtingen/ El Penon optioneel en terug. Maar je kunt je rustig laten inspireren door wat aangeboden wordt :slight_smile:

www.lightvoyager-photoexpeditions.com

… Staat HEEL ERG HOOG op ons verlanglijstje om dit zelf te gaan ervaren. Mensen gesproken die het gedaan hebben, zij hebben daar daar met tranen in hun ogen gestaan, zo overweldigend mooi moet het zijn…

AlexyRijkje
San Lorenzo (Salta)

Wat bedoel je met ‘avontuurlijk aangelegd’. Wat moeten we ons bij zo’n reis (La Puna) voorstellen?

Hoi Leonie sorry voor het late antwoord, afgelopen dagen het Carnaval in Tilcara gedaan, gereisd, en het vervolg gemist! (zie www.lvphotexpeditions.blogspot.com ) Met avontuurlijk bedoel ik dat je de bewoonde wereld verlaat, en verblijft in afgelegen kleine dorpen op een hoogte tussen de 3500 en 4000 meter hoogte. De wegen zijn alle onverhard, soms in vrij goede staat met ‘ripio’ (je normen veranderen hier) en soms enkel met 4wd langzaam begaanbaar. De hotels halen de westerse standaard niet meer, en soms zijn er enkel refuge’s beschikbaar, slaapgelegenheden en comedors, eetgelegenheden… niet verwarren met restaurant hoewel het redelijk eten is vaak. Over het algemeen is het simpel, maar schoon en netjes. Geen banken hier! neem voldoende (veel) geld mee, om je ‘in het geval dat’ uit de problemen te kunnen kopen. Op sommige routes rijden er in dagen geen autos, vandaar dat je goed voorbereid op pad moet gaan, best georganiseerd. In het harde bergklimaat hier moet je de risico’s verantwoord nemen. De beloning? Adembenemende landschappen, en een cultuur die wij als zeeeer hartelijk vriendelijk en open ervaren, altijd bereid ook om je te helpen, hoewel ook hier lokaal wel wat verschil in zit.

Hoi HansKoot,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Wij hebben nu een goed beeld van de route, maar zijn ook tot de conclusie gekomen dat dit iets te avontuurlijk voor ons is.
Toch bedankt!

Groetjes Leonie

Hallo Leonie,

Je kunt natuurlijk iets minder spannend gaan rondrijden.
tripje salta, jujuy, purmamarca, salinas grandes, cachi, cafayate, NP tampalaya, villa union, mendoza iets goed te doen.
alleen moet je van te voren navragen of je telefoon het in argentinie doet. wij hadden 3 teelfoons bij ons en alledrie deden ze in argentinie geen dienst, je moet breedband telefoons o.i.d. hebben

gr. Hendrik

Hallo,

Wij willen sowieso de Atacama woestijn aandoen in Noord-Chili. :slight_smile: Wij hebben nog twee (hooguit drie dagen) over voor Noord-Chili.

Hebben jullie tips voor plaatsen/bezienswaardigheden die we echt gezien moeten hebben in de buurt? Want we moeten namelijk weer terug naar San Pedro de Actacama omdat onze bus vanuit daar vertrekt.

Of zijn er nog meerdere vertrekplaatsen voor de bus naar Salta of Jujuy?