Volgend jaar augustus hebben we het plan om met ons gezin een rondreis te maken door o.a. Noord-West Argentinë. Ik heb het één en ander gelezen op dit forum en hebben het volgende plan:
Vanaf Buenos Aires naar Salte vliegen;
In Salta met een huurauto circa 10 dagen rondtrekken;
Met de bus van Salta naar San Pedro de Atamaca;
Vanuit SPdA 3 dagen excursies maken;
De 4 daagse tour naar Uyuni maken;
Terug naar Salta – Buenos Aires – Amsterdam
we zijn meer natuur dan cultuurliefhebbers.
Ik heb de volgende vragen:
Is het de moeite waard om vanaf Cafayate een dag naar het zuiden te rijden richting Tafi del Valle of is dat meer cultuur?
Is los Medanos bij Cafayate leuk om te bezoeken?
Kan je het beste vanaf Purmamarca dagtrips maken naar het noorden o.a. Iruya of beter gewoon rondtrekken?
Om vanaf Purmamarca naar Salta te rijden lijkt mij de route via Salinas Grandes, Susques, San Antonio mooi. Kan je deze route beter in 2 dagen doen en waar kan je dan overnachten? Is Salinas Grandes de moeite waard ondanks dat we naar Uyuni gaan.
Heeft iemand nog tips voor San Pedro de Atamaca zoals hotel of goede touroperator?
Omdat we met zijn vijven zijn is het dan voordeliger om daar een auto te huren of wordt het aangeraden om excursies te doen (we spreken overigens geen Spaans)?
De wens is om de trip naar Uyuni te maken met een privé tour.
Kan je dan je laten terugbrengen naar Salta? ( anders moeten we weer met de bus van SPdA naar Salta). Nog een tip voor organisatie waar ze ook een Engels sprekende chauffeur hebben?
Kost het veel meer om te overnachten in lodges waar je een warme douch hebt en genoeg dekens zodat je geen slaapzak hoeft mee te nemen? Ik zie tours maar die zijn denk ik erg basic waar je dus slaapzakken moet meenemen.
Het zijn nogal veel vragen maar elke tip of advies is zeer welkom!
Liza
Hoi Liza,
De forumbeheerder van het Argentinië Reisforum is momenteel op trektocht in de jungle voor 3 dagen.
Misschien dat iemand van de actieve leden op deze landen forum,jou een beetje op weg kan helpen?
Met vriendelijke reisgroeten.
georgessiam. :chin:
Hoop jullie beetje op weg te kunnen helpen…
Wij wonen hier dus voor Salta en haar omgeving durf ik best wel advies te geven… Chili en Bolivia helaas niet…
Het is zeker een mooie tocht van Cafayate naar Tafi del Valle, vertrek vroeg als het een dagtocht (heen en weer) vanuit Cafayate…
Los Medanos ?? ken ik helaas niet…
In het Noorden van Salta zou ik zelf Tilcara als basis houden (iets meer keuzes aan overnachtingen en restaurantes) en vanaf daar bv de Salinas Grandes en de andere plaatsje s bezoeken…
De route van Purmamarca naar Salta… zou Susques er tussen uit halen, dus Purmamarca - San Antonio - Salta… Let wel op dat het eerste stuk niet fijn rijden is tussen de zoutvlakte en San Antonio… ripio en daarnaast zanderig en dat plusminus 3 uur…
Zelf vind ik de route naar de Salinas Grandes meer dan waard ook als je later naar Uyuni gaat… De kleuren onderweg zijn spectaculair!! Afhankelijk hoe laat je vertrekt… om 1uur smiddags zie je bij wijze van spreken 1 kleur… vertrek daarom in de ochtend!! Ook de rit… van ongeveer 2200m hoogte Purmamarca naar - onderweg hoogste puntje 4200m hoogte- Salinas Grandes in plusminus 1 1/2 uur is schitterend, 2km klimmen in ongeveer …1 1/2 uur… Maar aan het eind ziet het zout het erzelfde uit als Uyuni dat is waar…
Het laatste stuk zeker doen prive!! … maar zou je laten afzetten in bv Tupiza (Bolivia) en vanuit Tupiza terug op eigen gelegenheid (bus) naar Salta…
Hoop dat je hier iets aan hebt…
Saludos
Alex y Rijkje
San Lorenzo (Salta)
B&B Casa Hernandez
www.lacasahernandez.com.ar
… Tijdje weggeweest op dit forum… was mijn wachtwoord kwijt
Bedankt Alex voor de eerste info. We hadden jullie al in het lijstje opgenomen om te overnachten. Na alles wat we over Casa Hernandez gelezen hebben op dit forum kunnen we jullie toch niet overslaan (haha).
Ik zal de vragen over San Pedro de Atamaca ook op het Chili forum zetten maar allicht dat anderen nog tips hebben hierover op dit forum.
Hoelang doe je over de tocht van Purmamarca – San Antonio – Salta, een hele dag?
Begrijp ik dan goed dat je een aparte dagtocht naar Salinas Grandes maakt vanaf bv Tilcara?
We hebben ongeveer 10 dagen voor de omgeving van Salta, bij aankomst 1 dag Salta daarna naar het zuiden via Cachi, Cafayate, Tafi de Valle (evt. vanuit Cafayate), Salta in 4 dagen. Dan naar het noorden naar Tilcara en van hieruit kunnen we 3 dagen tochten maken. Hoe zou je die dagen het beste kunnen invullen?
Vervolgens de laatste dag via San Antonio naar Salta. Heb je een 4-WD nodig?
Hoelang doe je met de bus van uit Tupiza (Bolivia) naar Salta? Of kan je ook met een ander vervoermiddel?
Ik hoor graag een reactie.
Als je met zijn vijven reist is het kostentechnisch zeker het overwegen waard een privé-excursie te boeken in die driehoek Argentinië/Chili/Bolivia. Met een goede, Engelstalige gids kun je veel meer genieten van dat bijzondere gebied. Mag geen reclame maken, maar zowel Típica reizen als wijzelf kunnen zoiets voor je organiseren.
Als je zelf wilt reizen, iets wat ook prima kan, dan zou ik in Argentinië in ieder geval Salta, Cafayate en Tilcara als uitvalsbasis nemen. Met een huurauto kun je vanuit Salta prima de Valle Calchaquíes en de Quebrada de Humahuaca bezoeken. Het stuk Tilcara, Susques, San Antonio de los Cobres en terug naar Salta kun je het best vanuit Tilcara doen tot aan de Salinas Grandes en dan weer terug rijden. Het stuk ruta 40 tussen Susques en Cachi is onverhard en af te raden met een gewone personenauto.
Vanaf Salta neem je vervolgens een bus naar San Pedro de Atacama; daar zou ik ter plaatse excursies regelen (overigens een erg dure bestemming!). Vanuit San Pedro kun je ook excursies naar Uyuni boeken. De busverbindingen tussen Uyuni en Argentinië heb ik geen ervaring mee.
Qua periode: augustus is een prima maand om die regio te bezoeken. Midden in de winter, dat wil zeggen veel zonneuren met koude nachten.
Ja zeker,daar ben je de hele dag wel zoet mee …
Sorry misschien niet goed uitgelegd, nee je hoeft de Salinas niet apart te bezoeken, die krijg je er automatisch bij, als je vertrekt vanaf Purmamarca richting San Antonio…
Hoewel je iets moet doorrijden om erop te komen, als je dat niet doet en linksaf San Antonio volgt rijdt je er alleen maar langs… Maar dat zie je vanzelf wel…
Salta 1 nacht (deze er inlassen omdat het best veel is in 1keer van zuiden naar noorden)
Tilcara 2 /3 nachten (3 nachten als je bv ook Iruya wilt bezoeken)
In principe hoef je geen 4x4 te hebben in augustus (droge seizoen)…Maar als ik lees dat jullie met zn vijven zijn, misschien toch wel.
Weet niet hoe de samenstelling is 5 volwassenen of kinderen. 4x4 zijn over het algemeen wel ruimer en meer comfort. Denk ook aan genoeg bagage ruimte voor 5 pers.
Kleine tip: Probeer wel te voorkomen dat je niet alleen maar in de auto zit… Vb als je vanuit Cafayate Tafi del Valle wilt bezoeken en weer terug ben je makkelijk ook weer 6 a7 uur aan het rijden (en dat op je vrije dag :zon02: )…
Ik geloof dat er ook een trein gaat vanuit Tupiza naar Villazon (grensplaatsje) maar niet met grote regelmaat.
De bus gaat niet rechtstreeks naar Salta , je zult moeten overstappen bij de grens… Sommige reizigers doen trip (weliswaar vanaf hier naar tupiza) in 1 keer , anderen nemen bv overnachting in Villazon…
We zijn met 3 kinderen maar de oudste is al 17 dus een beetje comfort zal wel wenselijk zijn voor het huren van een auto.
Ik heb ergens gelezen dat Sunny Cars of Dollar.com goede verhuurbedrijven zijn, klopt dat?
Voor het boeken van een binnenlandse vlucht van Buenos Aires naar Salta lees ik dat je als buitenlander meer betaald. Ik zie prijzen voor een retour van € 340,=. Zijn dat gebruikelijke prijzen, ik vind het best wel veel.
Misschien dat het handig is om de privé tour naar Uyuni aan deskundigen over te laten die ervaring hebben met de juiste personen.