Mijn ervaringen:
Masai Mara: relatief klein, divers landschap (beetje heuvelachtig), je komt redelijk veel andere busjes tegen (in Kenia gebruiken ze vooral minibusjes); dat kan ook wel helpen om makkelijk leeuwen te spotten… als je 5 busjes op een kluitje ziet, grote kans dat daar een groepje leeuwen ligt. Veel beesten gezien.
Serengeti: enorm groot, grenst aan Masai Mara en is dus qua landschap vergelijkbaar, alleen heb je er meer van die platte vlaktes met ver uitzicht en dan één zo’n acaciaboom, zoals op tv… en mooie ‘kopjes’ (ronde bergen van steen). Vanwege de grootte kom je iets minder vaak andere jeeps / busjes tegen (in Tanzania gebruiken ze vooral jeeps), en is het ook wat moeilijker om de dieren te vinden. Ik had slechts twee dagen in de Serengeti; met meer dagen kun je dieper het park in naar de nog meer afgelegen gebieden. Wel veel beesten gezien.
Ngorongoro Crater (als je vanuit Arusha naar Serengeti gaat, kom je hier vanzelf langs en zul je hoogstwaarschijnlijk die ook bezoeken): relatief erg klein, BOMVOL wildlife (leeuwen, nijlpaarden, wildebeast, flamingo’s, hyena’s, buffalo’s, zebra’s, jakhalzen, storks, en er schijnen zeldzame zwarte neushoornen te zitten, en nog veel meer,… maar ook BOMVOL andere jeeps. Op een gegeven moment was er een spectaculaire scene aan de gang: een troep jonge en volwassen leeuwen belaagde een nijlpaard dat vast zat in de modder (maar kon niets aanrichten door die dikke huid), ik telde daar ook 36 andere jeeps…
In alledrie de gebieden loop je kans om Maasai mensen tegen te komen. En/of om in een Maasai dorp gedropt te worden en een zeer toeristische en geënsceneerde show voor je kiezen te krijgen.
Tanzania is wel een paar tientjes per dag duurder voor de safari’s. Hun park entry fees zijn hoger. (Kenia vanaf ongeveer US$100 per persoon per dag, bij minstens 4 personen, kampeersafari; Tanzania minstens US$130 pppd voor hetzelfde; wel meestal een jeep i.p.v. lullig minibusje; tenten en gidsen etc. kunnen net zo slecht of goed zijn als in Kenia.)
Je kunt ook meer lezen over die parken op deze site, en in deze zoekresultaten (beetje naar beneden scrollen).
En voor de volledigheid nog wat meer ervaringen:
Lake Nakuru national park (Kenia): miljoenen flamingo’s, fantastisch. Ook pelikanen en storks. Stank en kabaal van de vogels, maar prachtig om te zien. Er is ook een mooi uitzichtpunt. Goede kans om een witte neushoorn te zien (ik zag moeder en kind) en veel baboons. Ik weet alleen niet hoe het dorp Nakuru zich heeft hersteld na het heftige geweld daar tijdens die verkiezingen onlangs.
Lake Manyara national park (Tanzania): best anders dan de andere parken. Veel baobab bomen, veel verschillende apen, meer water, andere kleuren en landschap. Erg mooi voor de afwisseling. Ook veel beesten gezien (zebra’s, wildebeast, warthogs / wrattenzwijntjes, apen apen apen, etc).
Zie ook mijn foto’s.
Veel plezier,
Cécile