Reizen naar Kenia/Tanzania augustus 2009

Hallo,

In augustus 2009 wil ik samen met een vriendin op reis. Mij lijkt Afrika en vooral Kenia/Tazania erg mooi. Ik heb alleen geen ervaring met reizen in Afrika, daarom heb ik wat vragen daarover. Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen!

Eerst even wat info over ons: we geven er allebei niets om als we moeten overnachten in tenten, hotels zijn dus niet nodig, ik geloof alleen niet dat mijn vriendin van echt backpacken is…Onze reisduur is maximaal 2 weken tot 15 a 16 dagen. Ik zou graag leeuwen willen zien, maar ook andere dieren en natuur lijken me erg mooi. Graag willen we de Masai Mara, Ngorogoron krater en de Serengeti bezoeken.

Weet iemand een goede organisatie waarbij we iets (goedkoop) kunnen boeken of kunnen we beter een ticket boeken en de rest daar regelen? Is dat betrouwbaar en (ook belangrijk) beschikbaar in augustus?

Weet iemand aan wat voor butget we moeten denken? Een ticket is in augustus vanaf 624 euro al te boeken heb ik gezien op cheaptickets.nl.

Is het goed te doen als twee meiden van 24 jaar in Kenia?

Heeft iemand andere tips die we mee kunnen nemen? Sites met info, ervaringen en kennis zijn erg welkom!

Er zullen vast nog wel meer vragen komen maar weet ze zo even niet.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Els

hoi hoi,

zelf ben ik er 3 jaar geleden geweest. toen gewoon ticket geboekt met wat hotel overnachtingen. Daar op het strand (mombasa) safari geboekt bij de lokale bevolking. Das een stuk goedkopen dan een maatschappij en je steunt de mensen ook nog een beetje. Verder zit je toch in de zelfde busjes tijdens de safari.
Nou heb ik dat dus gedaan in Mombasa dus zou niet weten hoe dat in Nairobi gaat. Want dat lijkt me een logischere aanvlieg stad dan mombasa als je naar serengeti wil gaan. Of misschien naar tanzania vliegen maar dat is volgens mij weer duurder.

wat betreft budget weet ik het eigenlijk niet meer zo goed. was toen niet duur dat weet ik nog wel. Maar een safari in lodges kosten toch wel aardig wat natuurlijk. Tentjes weet ik niet eigenlijk, helaas niet gedaan.

Heel veel succes met alles en heel veel plezier. Echt een mooie trip met een super fauna.

gr jeroen

Het valt me trouwens op dat er veel reisorganisaties niet of nauwelijks gaan in Augustus. Weet iemand waarom dat dat is?

Als je ongeveer 2 weken hebt en zowel de Masai Mara, als de Serengeti wilt bezoeken, kun je denk ik toch beter een touroperator zoeken die beide zou kunnen regelen. Ik ben daar zelf in 2005 geweest en zou je niet aanraden om het zelf allemaal ter plekke te gaan regelen. Dat kost je veel te veel tijd. Ik weet dat er een ned.touroperator in Arusha zit. Hun adres is www.karibuafricasafaris.com. Je zou hen eens kunnen vragen of ze wat voor je kunnen doen. Misschien hebben ze wel tours voor kleine groepen…dat is in ieder geval een stuk goedkoper dan wanneer je met z’n tweeen reist. De Serengeti kost $100 per dag alleen aan entree. Wij moesten toen al $40 betalen alleen voor het kamperen in een bushcamp (met onze eigen tent!). Dus het aantal dagen dat je daar door wilt brengen bepaalt al een groot deel van wat het je zal gaan kosten.
Nog een tip: bezoek Lake Eyasi…Hier wonen verschillende stammen die bezocht kunnen worden. N.l. de Hadzabe (verwant aan de Bosjesmannen in Zuid-Afrika, met hun kliktaal), dit zijn nomaden die van de jacht leven en de Datoq (dit zijn veehoeders en smeden). De weg er naar toe is niet simpel, maar absoluut de moeite waard!
Groet
Ansjovis

Hoi,
het kost inderdaad veel tijd om het ter plekke te regelen. Ook het vinden van de organisaties is een hels karwei. Je kunt dit beter vanuit Nederland regelen. Wij hebben ter plekke safaris geregeld en betaalden dan ook nog zo’n 130$ p.p.p.d. Met een tentje wel te verstaan ! Het is nou eenmaal duur daar. Maar, het is de moeite waard. In Kenia moet je ook eens denken aan Samburu NR. Dit vond ik een van de mooiste gebieden, mooier dan de Masai Mara. In Tanzania is een bezoek aan de Ngorongoro echt een aanrader. Neem een warme slaapzak mee als je op de kraterrand wilt slapen want het vriest daar in augustus ! Lake Eyasi is inderdaad ook een aanrader. Kijk eens op www.ajabu-adventures.com en op www.brendafrica.nl
Succes ermee en veel plezier met de voorpret !
Audrey
www.bao-safari.nl

Hoi,
Ik heb met Baobab een (hotel-lodge) rondreis van 3 weken gemaakt door Zuid-Afrika (in augustus 2007); alles goed geregeld.
Augustus 2008 heb ik ook met Baobab hotel/lodge rondreis gemaakt door Zambia, Botswana, Namibie en ZA, ook weer alles prima voor elkaar.
Hoop 7 juli voor 3 weken naar Oost-Afrika te gaan (hoofdzakelijk kampeerreis); Kenia, Tanzania en Oeganda (bergorilla’s!).
Hij is nog niet vol, dus grijp je kans…
Voordeel van dit soort groepsreizen is dat alles geregeld is en je heel veel ziet in korte tijd.
Nadeel is dat ze in verhouding wat duurder zijn en dat je aan een programma vastzit, maar dat is dan wel een topprogramma.
Succes met de voorbereidingen.
Goede reis, groeten,
:thumbsup: Bert

Lees ook deze vraag + antwoorden, o.a. voor mijn tips over budget. Zoals je ziet hangt het heel erg af van hoeveel safaridagen je kiest (= duur) t.o.v. niet-safaridagen (= een stuk goedkoper te doen, vooral als je weinig eisen hebt over luxe).

Augustus: kan te maken hebben met klimaat, en de migratie van de wilde dieren. Op deze website vind je een geanimeerd plattegrondje van hoe de migratie meestal gaat, maar let op: vanwege de klimaatverandering en veranderende droogteperiodes is het de laatste jaren vaak anders.

Én Masai Mara én wildparken in Tanzania, dat gaat een dure grap worden. Voor de Masai Mara heb je al minstens 2-3 dagen nodig, het is een heel end reiden vanuit Nairobi. Ik heb nog niet gehoord van tours die dan in het wildpark de grens naar Tanzania oversteken en daar verder gaan, want daar zit geen grenspost waar je visum kan regelen enzo. Dus je moet weer terug naar Nairobi, een bus van 6 uren nemen naar Arusha, 50 dollar pp spenderen aan een Tanzaniaans visum, daar in Arusha weer een safari gaan boeken (die in Tanzania ook enkele tientjes per dag per persoon duurder zijn dan in Kenia, minstens US$130 pppd maar reken voor het gemak op 150). Eerlijk gezegd vond ik de Serengeti best wel lijken op de Masai Mara (ook niet raar als je op de kaart kijkt, eigenlijk is het één gebied), alleen heeft de Serengeti meer van die wijdse vlaktes zoals je die van tv kent. De Ngorongoro Crater is wel uniek. Het stikt er van de jeeps (tja… het is maar klein, en besloten, dus dan krijg je dat), maar het stikt er ook van de beesten.

Als je maar twee weken hebt, zou ik juist proberen de safari’s af te wisselen met andere dingen die Kenia ook biedt zoals Lake Nakuru (miljoenen flamingo’s), misschien hiken op Mount Kenya, de kust, cultuur…
De Masai Mara alleen is echt al fascinerend genoeg, ik heb er in het eerste uur meteen groepje jonge mannetjesleeuwen gezien op 6 meter afstand (en onze motor sloef af, oeps…!), verder veel olifanten, giraffen, impala’s, zebra’s, hyena’s, gieren, etc etc. Je kunt mijn foto’s bekijken en verhalen lezen op mijn website (zie handtekening).

Of kies juist voor alleen Tanzania: een safari, een cultural tour*, en Zanzibar en dan zijn je twee weken al bomvol.
Kijk even wat qua kosten handig is:

• op Nairobi vliegen is meestal goedkoper, maar dan heb je wel ook nog een visum van 50 dollar nodig voor Tanzania (en transit visum Kenia voor 20 dollar)
  • op Dar Es Salaam of Kilimanjaro airport vliegen kan een andere optie zijn
  • of vlieg heen naar Nairobi, neem de bus naar Arusha, doe een safari en een cultural tour, reis per bus naar bv. Lushoto voor wandelen in de bergen, weer per bus naar Dar Es Salaam en per boot of vliegtuig naar Zanzibar, en zorg dat je vlucht terug naar Nederland vertrekt uit Dar Es Salaam: een zogenaamd ‘open jaw ticket’.

Ga eens wat lezen in reisgidsen (bv in de bieb als je ze nog niet wilt kopen) om een indruk te krijgen van hoe je daar kunt reizen, wat er te zien is etc. Lonely Planet doet vaak voorin hun gids heel goede suggesties voor diverse routes bv. voor 2 weken, 3 weken, 3 maanden, en/of met bepaalde thema’s.

Slapen in tentjes: tijdens safari’s zul je dat waarschijnlijk wel doen, soms zelfs tussen de wilde dieren in (dus zorgen dat je niet 's nachts hoeft te plassen!!). Maar verder zul je toch sneller uitkomen bij goedkope hotelletjes. Campings zijn niet ruim voorhanden en ook zelf slepen met een eigen tent is eigenlijk wel erg veel gedoe in een land waar je voor 10 dollar een hotelkamer hebt. En je spullen zijn ook niet zo veilig in een tent natuurlijk (om nog maar niet te spreken over jullie zelf).

Safari njema,
Cécile

Kijk op de site van www.clenatravels.nl

Hi Els, kijk eens op de site van Wildlife Kenya, www.wildlifekenya.webs.com.
Ik ben gister net terug gekomen van een fantastische zes daagse safari naar de Maasai Mara en Serengeti. Hun site is alleen gericht op Kenia, maar Tanzania doen ze net als bijne alle touroperators ook.
De de ‘baas’ is voor de verandering een dame, die er alles aan doet om je een droom safari /of complete vakantie naar je zin te maken.
Succes,
Groetjes Gert
Groeten

welk park vond je mooier masai of serengeti?

Mijn ervaringen:

Masai Mara: relatief klein, divers landschap (beetje heuvelachtig), je komt redelijk veel andere busjes tegen (in Kenia gebruiken ze vooral minibusjes); dat kan ook wel helpen om makkelijk leeuwen te spotten… als je 5 busjes op een kluitje ziet, grote kans dat daar een groepje leeuwen ligt. Veel beesten gezien.

Serengeti: enorm groot, grenst aan Masai Mara en is dus qua landschap vergelijkbaar, alleen heb je er meer van die platte vlaktes met ver uitzicht en dan één zo’n acaciaboom, zoals op tv… en mooie ‘kopjes’ (ronde bergen van steen). Vanwege de grootte kom je iets minder vaak andere jeeps / busjes tegen (in Tanzania gebruiken ze vooral jeeps), en is het ook wat moeilijker om de dieren te vinden. Ik had slechts twee dagen in de Serengeti; met meer dagen kun je dieper het park in naar de nog meer afgelegen gebieden. Wel veel beesten gezien.

Ngorongoro Crater (als je vanuit Arusha naar Serengeti gaat, kom je hier vanzelf langs en zul je hoogstwaarschijnlijk die ook bezoeken): relatief erg klein, BOMVOL wildlife (leeuwen, nijlpaarden, wildebeast, flamingo’s, hyena’s, buffalo’s, zebra’s, jakhalzen, storks, en er schijnen zeldzame zwarte neushoornen te zitten, en nog veel meer,… maar ook BOMVOL andere jeeps. Op een gegeven moment was er een spectaculaire scene aan de gang: een troep jonge en volwassen leeuwen belaagde een nijlpaard dat vast zat in de modder (maar kon niets aanrichten door die dikke huid), ik telde daar ook 36 andere jeeps…

In alledrie de gebieden loop je kans om Maasai mensen tegen te komen. En/of om in een Maasai dorp gedropt te worden en een zeer toeristische en geënsceneerde show voor je kiezen te krijgen.

Tanzania is wel een paar tientjes per dag duurder voor de safari’s. Hun park entry fees zijn hoger. (Kenia vanaf ongeveer US$100 per persoon per dag, bij minstens 4 personen, kampeersafari; Tanzania minstens US$130 pppd voor hetzelfde; wel meestal een jeep i.p.v. lullig minibusje; tenten en gidsen etc. kunnen net zo slecht of goed zijn als in Kenia.)

Je kunt ook meer lezen over die parken op deze site, en in deze zoekresultaten (beetje naar beneden scrollen).

En voor de volledigheid nog wat meer ervaringen:

Lake Nakuru national park (Kenia): miljoenen flamingo’s, fantastisch. Ook pelikanen en storks. Stank en kabaal van de vogels, maar prachtig om te zien. Er is ook een mooi uitzichtpunt. Goede kans om een witte neushoorn te zien (ik zag moeder en kind) en veel baboons. Ik weet alleen niet hoe het dorp Nakuru zich heeft hersteld na het heftige geweld daar tijdens die verkiezingen onlangs.

Lake Manyara national park (Tanzania): best anders dan de andere parken. Veel baobab bomen, veel verschillende apen, meer water, andere kleuren en landschap. Erg mooi voor de afwisseling. Ook veel beesten gezien (zebra’s, wildebeast, warthogs / wrattenzwijntjes, apen apen apen, etc).

Zie ook mijn foto’s.

Veel plezier,
Cécile