Ben net terug van een reis naar Sumatra en deze keer koos ik voor GIA voor de aantrekkelijke ticketprijs (< €700) en de tussenstop in Dubai. Op Schiphol een voucher gekocht voor het visa van 30 dagen (€19) en daarna kon ik bijna meteen inchecken, ik was 3 uur van te voren aanwezig. De tussenstop in Dubai was slechts 45 minuten om te tanken en dat vond ik, gezien de tijd die overbleef om de luchthaven te bezoeken, veel te kort. Veel mensen, ik denk rokers, gingen toch het vliegtuig (A330-200 en splinternieuw) uit. Er kwam een schoonmaakploeg binnen en er werd zelfs gestofzuigd. Na 50 minuten werd gestart voor de 2e etappe naar Jakarta. Tijdens deze vlucht werd door 2 immigrasi beambten bij inlevering van het voucher een visa in het paspoort geplakt en tevens afgestempeld. Je krijgt dan een blauwkleurige kaart die je op CGK inlevert en de om de immigrasibalie kunt lopen. Ik moest wel mijn koffer van de band halen en op een band zetten voor de vlucht naar Padang (Op Schiphol was al een label AMS-CGK-PDG aan mijn koffer bevestigd). Op Minangkabau International Airport net buiten Padang werd ik verwezen naar de domestic aankomst en heb daar mijn koffer opgehaald en nooit een douane gezien! Voor de zekerheid heb ik het douaneformulier maar bewaard.
Voordeel van reizen met Garuda: 1. Visa on arrival (VOA) op Schiphol te koop en dus niet in de rij bij aankomst in Jakarta. 2. Goede verzorging tijdens de vlucht. 3. Nieuw vliegtuig met een simpel te bedienen (schermaanraking) videosysteem met spelletjes, vluchtgegevens, films etc… 4. De benen strekken in Dubai. 5. Veel beenruimte.
Nadeel: 1. Langere reistijd (was voor mij geen punt). 2. Ik moest mijn koffer zelf van de band halen op CGK en op een band zetten voor de vlucht naar Padang.
Als Garuda volgend jaar weer met zo’n aantrekkelijke prijs komt wordt het weer deze maatschappij…>>>