Kan je (verre) reizen maken met een zuigeling?
Ja !!!
Ik ben geen arts. Wel een moeder die ervaring heeft met het reizen met een zuigeling, zowel met borstvoeding als kunstvoeding. Vraag bij twijfel altijd advies aan je arts.
Borstvoeding:
Als je in de mogelijkheid bent om nog borstvoeding te geven, zeker doen! Veel gemakkelijker, zeker in warme landen, waar je kindje meer moet drinken en er limieten zijn op de hoeveelheid kunstvoeding die je per dag mag geven.
Kunstvoeding:
-
Mag het mee op het vliegtuig? Ja, je kan wel gevraagd worden om te proeven of in sommige luchthavens testen ze de melk met een speciaal toestel. Mag je poeder en water meenemen? Nee. Je mag wel het poeder meenemen, maar het water apart niet. Je kan uiteraard wel het poeder meenemen en in het vliegtuig water vragen.
-
Opwarmen van melk: Is meestal ook mogelijk in het vliegtuig (opgelet: Ryanair niet). En uiteraard kan je eventueel een flessenwarmer meenemen voor in je hotel. Maar, wat vaak vergeten wordt: kindjes drinken meestal ook melk op kamertemperatuur! Eventueel voor vertrek al eens oefenen en de temperatuur geleidelijk aan verlagen.
Als je kindje tijdens een wandeling moet drinken en hij/zij drinkt enkel warme melk kan je eventueel een thermos warm water meenemen (en een fles koud water) en mengen tot je de geschikte temperatuur hebt. -
Is kunstvoeding merk X te verkrijgen in land Y ?
Je kan dit altijd eens navragen bij de fabrikant, zeker als je kindje speciale voeding (anti-koemelkallergie/anti-reflux/…) krijgt. Soms hebben ze bv. een andere naam, maar zijn ze wel verkrijgbaar. Persoonlijk heb ik echter altijd melkpoeder meegenomen van thuis. -
Hoe flesjes steriliseren?
Dit heb ik persoonlijk nooit gedaan op reis. Gewoon goed spoelen en afdrogen. Als je denkt dat dit voor jouw kindje onvoldoende is, kan je ook even navragen of je er in je hotel/overnachtingsplek een waterkoker of microgolf ter beschikking beschikbaar is. -
melk en jetlag
Wanneer precies flesjes geven bij tijdsverschil? Mijn advies: volg gewoon je kind (en ja dat betekent waarschijnlijk de eerste nachten een nachtvoeding bij een kind dat eigenlijk al doorslaapt). Na een paar dagen komen ze vanzelf wel terug in hun normale ritme.
Weet er nog iemand nuttige tips?