Reizen met baby / klein kindje: wat meenemen in bagage?

Als je de eerste keer een (verre) reis maakt met een baby of een klein kindje, vraag je je af “wat moet ik allemaal meenemen”. Met dit topic is het niet enkel de bedoeling om gewoon een opsomming te maken, maar ook om te bespreken waarom/in welke situatie iets wel nodig was of juist overbodig was. Het zou dus leuk zijn als iedereen zijn eigen ervaringen hier in dit topic geeft.

Ik zal zelf beginnen:

Persoonlijk vind ik “medicatie” het belangrijkste deel. Je kan veel zaken ter plekke ook wel kopen, maar als je 's nachts of op een afgelegen plek dringend iets nodig hebt, is het toch handig om alles van thuis mee te nemen:
-pleisters/verband
-ontsmettingsmiddel
-koortswerende middelen
-pijnstillers
-koortsthermometer
-ORS (zeker in een warm land)
-babyneusdruppeltjes (in handbagage vliegtuig: als ze verstopte neus hebben, doen hun oortjes sneller pijn)
-Physiologisch water

En verder kan ik natuurlijk alleen maar aanraden om je arts op voorhand te vragen of hij/zij nog suggesties heeft specifiek voor jouw kind.
Zo werd er mij aangeraden om probiotica mee te nemen in het geval van diarree.

Sommige spullen zijn afhankelijk van het type reis dat je maakt. Er is uiteraard een groot verschil tussen een kampeerrondreis of een all-in hotelvakantie. Dit lijstje geeft gewoon ideetjes van dingen die handig kunnen zijn, maar vele spullen zullen ook overbodig zijn voor bepaalde types vakantie.

Lijstje:
-Luiers (genoeg om enkele dagen verder te kunnen)
-Luierdoekjes
-Enkele hydrofielluiers
-Plastiek bekertje/bordje/bestekje (handig als je uitstapjes doet of om geen risico’s te nemen met het breekbare materiaal van je verblijfplaats)
-“Potje”/wcbrilverkleiner: heb ik 1x meegenomen toen zoontje nog maar pas zindelijk was en zelf nog niet op een echte wc kon gaan, terwijl hij toch alles “zelf wilde doen”. Was toen heel handig. Maar in de meeste gevallen is dit waarschijnlijk overbodig.
-speelgoed
-favoriete knuffel
-slaapzak: als ze thuis gewoon zijn om in een slaapzakje te slapen is het wellicht handig om dit mee te nemen. Ook als je naar een koude bestemming gaat, vind ik een slaapzak handiger, omdat ze dan “lekker warm ingeduffeld” liggen.
-Aangepaste zonnebescherming (zonnemelk + hoedje)
-UV beschermende kleding: vind ik persoonlijk onmisbaar in een warm land. Kost relatief weinig en is zo handig als je naar het strand/zwembad gaat. Je moet nog steeds gezichtje e.d. insmeren tegen de zon, maar schoudertjes en bovenlichaampjes verbranden zo snel, dus zo’n UV kleding vind ik zeer handig.
-Buggy/kinderwagen: Stel jezelf wel de vraag: kan ik dit ter plaatste gebruiken? Want in vele landen zijn de straten toch niet geschikt voor een kinderwagen.
-Draagzak: voor langere wandelingen en/of voor kleinere kindjes wanneer een wandelwagen niet geschikt is
-Maxi Cosi / autostoel: mag bij de meeste luchtvaartmaatschappijen apart worden ingechecked. Als je een auto wil huren kan het goedkoper zijn dan er één te huren + vaak zijn deze laatste van slechte kwaliteit
-Slabbetjes
-Wegwerpslabbetjes
-Snoetpoetsdoekjes
-Babyfoon
-verzorgingsproducten/tandpasta
-flesverwamer: heb ik persoonlijk nooit meegenomen, mijn kinderen dronken melk op kamertemperatuur

Ons zoontje had een zo’n lampje “wakker/slapen” thuis. Op vakantie hadden we daarom een eenvoudige timer meegenomen en deze aangesloten aan de nachtlamp in onze hotelkamer.

Nog iets: als je kindje nog geen hele stukken fruit kan eten en je wil niet de hele tijd potjes of geplette banaan geven, kan het handig zijn om een rasp mee te nemen. Neemt niet veel plaats in beslag.

Bekijk hier een handige inpaklijst reizen met kinderen:
De inpaklijst

Paracetamol zetpillen! Ik woon in een gebied in Kenia waar deze niet te krijgen zijn, alleen de mierzoete paracetamolsiropen die mijn baby toen ze alleen nog maar borstvoeding dronk toch echt niet doorslikte… best zielig zo‘n ziek kind met koorts, tanden die doorkomen enz. Altijd handig bij je te hebben! In warme landen wel in de koeling bewaren, want ze “smelten“ bij hele warme temperaturen waardoor het lastig inbrengen is, heb ik ondervonden…

Ik had trouwens in de handbagage in het vliegtuig een paar wegwerpslabjes gedaan de laatste keer (uit het restaurant van de Ikea meegenomen) Erg handig!

Via Wereldwijzer app