Reizen met de bus

Hallo,

Ik ben onze reis aan het voorbereiden voor wat betreft het openbaar vervoer. Nu kwam ik op een site mbt informatie ‘overstappen trein(komend uit Xi’an) naar de bus(voor naar Xiahe)’ in Lanzhou. Hier staat het volgende:

*Let op: Buitenlanders hebben, wanneer er van en naar Lanzhou per bus gereisd wordt, een PICC (People’s Insurance Company of China) verzekering nodig. Ook al kun je bij een ongeval niets verhalen op deze verzekering dien je toch in bezit te zijn van een verzekeringsbewijs. Sommige busstation verkopen ook geen ticket zonder het verzekeringsbewijs gezien te hebben. De verzekeringen zijn te koop bij de meeste busstations in de provincie Gansu.

Geldt dit voor meer steden? kan je dit kaartje direct met buskaarten kopen? wat betaal je hiervoor?

*gr Astrid

In Gansu ben ik niet met de bus geweest, ik ben meer van de trein :slight_smile:

In Shaanxi en Sichuan heb ik wel lange busritten gemaakt en daar heb ik geen insurance moeten kopen. Het klinkt trouwens meer als oplichting dan iets officieels.

Ik heb nog nooit van een dergelijke verzekering gehoord.

Nee, het is wel officieel. Alleen heel specifiek voor Gansu (voorzover bij mij bekend). Ik had hem bvb ook nodig toen ik van Xining in etappes naar Dunhuang ben gegaan. Beetje onzinnig, maar het is daar wel gebruik.

1 like

Blijkbaar is het alleen voor buitenlanders? Was het ook beschikbaar in een andere taal dan het Chinees?

Ik kwam dit tegen op deze site: http://www.chinareizen.net/steden/lanzhou.htm

Wij zijn vorig jaar met de bus vanuit Lanzhou naar Xiahe gereden maar nooit gehoord van deze verzekering? Ook bij de bus werd hier niet naar gevraagd.

Via Wereldwijzer app

1 like

Ik heb net nog iemand uit Kazachstan gesproken die in Lanzhou studeerde en die hoefde ook geen verzekering te kopen als ze in de provincie ging reizen.

Uit die link blijkt ook dat er een zekere willekeur is vwb de regels. Ik zou me er niet druk om makken. Als ze bij het busstation geen kaartje willen verkopen zonder die verzekering dan maar gewoon nemen. En anders niet. Gaat om een paar euro…

bedankt voor de reacties. we gaan het meemaken, morgen vertrekken we.
gr Astrid