Inmiddels zijn wij bijna een jaar onderweg en willen jullie op het volgende wijzen:
In juli 2010 zijn wij in Cambodja betrokken geweest bij een busongeluk op weg van Siem Reap naar Phnom Phenh: de chauffeur kon een koe op de weg niet meer ontwijken en daardoor vlogen we met +/- 90km/u van een dijk af en landden op de zijkant. Er waren meerdere zwaargewonden en de ravage was enorm! Gelukkig zijn wij er redelijk vanaf gekomen maar hebben meerdere weken nodig gehad om te herstellen. Ook hadden we erg veel materiele schade.
Nadien zijn we in contact getreden met de busmaatschappij en haar verzekeringsmaatschappij, die ons twee maanden aan het lijntje hebben gehouden en daarna zijn gestopt met reageren. Inmiddels zijn we 6 maanden verder en is er nog geen excuus laat staan een vergoeding voor onze schade enz gekomen.
Wij zijn ons er van bewust dat een ongeluk overal kan gebeuren, maar de afhandeling hiervan is zeer belangrijk…
Ten eerste hoop ik dat het met jullie gezondheid en die van jullie medepassagiers weer goed gaat.
Verder wil ik een kanttekening maken bij op jullie verhaal zonder dat ik de details weet. Als je in arme landen reist en er gebeurt een ongeluk dan ben je meestal aangewezen op je eigen verzekering. Je kunt van de meeste lokale vervoerders/ondernemers niet verwachten dat ze de onkosten kunnen vergoeden van de gedupeerden. Het is nu eenmaal geen Nederland en dit is een risico van het reizen in dit soort landen waar meestal niet bij stil wordt gestaan.
Paramount Angkor Express maakt nogal ophef over het feit dat zij een verzekering bieden voor hun passagiers. Hun buskaartjes zijn daardoor ook wat duurder dan de meeste andere maatschappijen op hetzelfde traject. Echter, als puntje bij paaltje komt doen ze dus helemaal niets voor hun passagiers. De busmaatschappij stuurde ons door naar hun verzekeringsmaatschappij en die stuurde ons weer terug naar de busmaatschappij. Het lijkt dus juist wel heel erg op Nederland…
Wij waarschuwen alleen maar, ieder moet voor zichzelf weten wat hij/zij doet. Maar er is dus weinig verschil tussen zo’n “dure” maatschappij of de lokale rammelbak, dat is wat we willen zeggen.
als je met deze busmaatschappij reist bedenk je dus gewoon dat die verzekering niet veel voostelt; wat de meeste mensen denk ik al wel verwachten. je bent bovendien via je eigen verzekering verzekert dus wat maakt het uit.
geen reden om deze maatschappij te boycotten
Wat een onzin heb zelf 2 maal met deze bus organisatie gereisd ( Van phonm penn - siem reap & Siep Reap - Battambang) en dat ging prima. Veilig aangekomen en de bus reed gewoon normaal. Wel vervelend wat jullie hebben meegemaakt.
Die ongelukken gebeuren nu eenmaal, kans is groter als je snachts reist want dat is nu eenmaal heel erg gevaarlijk hier.
Maar cambodjanen geven nooit hun fouten toe dat is het probleem een beetje hier, verwacht niks van het bus bedrijf hier.
Dit bedrijf is veilig en hier in Cambodja zijn ze pas net (lees een jaar) begonnen met verzekeringen het is een iets wat ze nog niet echt kennen en of snappen.
Vervelend is het zeker voor jullie maar dat is toch een beetje het risico wat je neemt als je rond reist in landen als Cambodja.
Een heel nare ervaring inderdaad. Ik kan er best inkomen dat ongelukken snel gebeuren.
Ik heb zelf net een ritje achter de rug met deze maatschappij. Desondanks de slechte staat van het wegdek, de veelvuldige wegenwerken en obstakels vlogen we nog over de weg aan zo’n 100 km per uur.
Bovenstaande snelheis is mss te snappen daar ze ons beloofd hadden om tegen 19u in Phnom Penh te zijn. Helaas is het 1u 's nachts geworden. Ik kan best begrijpen dat afstanden hier groot zijn en dat de weg in slechte staat is. Ik reis dan ook al een tijdje door Azie.
Wat ik echter minder begrijp is dat men ons 3u lang heeft laten wachten vooraleer men vertrok. Telkens men vroeg waarom er niet werd vertrokken kwam men met een ander smoesje op de proppen. Uiteindelijk heeft 1 dame zich heel boos gemaakt en toen waren we plots op vijf minuten tijd vertrokken.
Cambodja is een ontwikkelingsland…
Zoals Newstarter ook al zegt, verzekeringen stellen niets voor.
Er zijn wel verschillen in busmaatschappijen in Cambodja, maar dat is meer per traject dan dat er in algemene zin iets van te zeggen is.
Het is een algemeen gebruik dat indien de bus niet redelijk vol zit, er rustiger wordt gereden, extra stops worden gemaakt om te eten, dit alles om maar geen passagiers of vracht mis te lopen. Vervolgens kan het zijn dat de bus volloopt en de buschauffeur ter plekke verandert in een Duitser met de naam Schumacher.
Het schijnt zo te zijn dat in het algemeen Phnom Penh Sorya de beste naam heeft. Aan de andere kant zal het ook zo zijn, dat het verhaal van Onzedroomreis net zo goed bij PPSorya had kunnen plaatsvinden.
Ik vind het treurig voor Onzedroomreis dat het zo gelopen is, en de kans dat het je overkomt is gelukkig ook niet zo groot. Maar vervelend blijft het.