Mijn vriend (dan inmiddels mijn man :D) willen graag in januari 6 weken door Chili heen trekken. Nu vroeg ik me af, denken jullie dat het dan weer goed te doen is om daar te reizen (ivm de afgelopen aardbevingen) We willen daar ook niet gaan reizen als het daar nog erg slecht gaat, voelt voor ons niet goed. Op het nieuws word ik ook niet veel wijzer over de situatie daar. Wie o wie weet het wel? Ik snap wel dat Januari nog erg ver weg is maar misschien kunnen jullie wel een inschatting maken.
Verder heb ik wel al wat gelezen over de airpass, maar ik snap er nog niks van. Wie kan dit mij ook uitleggen in jip en janneke taal (heb wel HBO gestudeerd maar snap het echt niet)
Chili is een groot, of beter gezegd, een lang land, en het overgrote deel is NIET getroffen door de aardbeving. Het door de aardbeving getroffen gedeelte ligt ruigweg tussen Talca en Temuco en er wordt hard gewerkt om alles weer in orde te krijgen, maar hoe de situatie in januari 2011 zal zijn in het gebied is een beetje koffiedik kijken.
Maar de rest van het land is zonder problemen te bezoeken: chileens merengebied, camino austral, torres del paine en ook het noorden is geen probleem.
Met de airpassen kan ik je helaas niet verder helpen. Misschien dat de volgende link je verder kan helpen:
kort samengevat houdt de south american airpass in dat je allereerst met een vliegmaatschappij in santiago aan moet komen die is aangesloten bij de ONE WORLD organisatie, verder moet je minimaal 3 vluchten boeken en als je met lan air in santiago aankomt is de airpass nog iets goedkoper.
op de site van de bovengenoemde link die grietzen al aangeeft kun je alle informatie vinden en ook meteen je geplande vluchten aangeven en meteen zien wat het gaat kosten.
wij hebben er al 2x gebruik van gemaakt en is ons erg goed bevallen en het is een heel stuk goedkoper dan losse vluchten.
als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel
succes
Wij zijn net terug uit Zuid-Amerika en hebben 3 maanden rondgereisd in Argentinie en Chili. Een week na de zware aardbeving zij wij in Santiago aangekomen. Wij hadden aanvankelijk dezelfde twijfels en wilden zeker geen ramp-toerist zijn, maar hadden via een Nederlander in Santiago begrepen dat het goed te doen was. Wij zijn ruim een week in Santiago en omgeving geweest en daarna hebben we een maand in het noorden van Chili doorgebracht. In Santiago hebben we “kleine” schade gezien, maar die was al voor een groot gedeelte opgeruimd. Hetzelfde verhaal van de omgeving van Santiago. En in het noorden was in het geheel niets te merken.
Kortom gewoon naar Chili gaan en genieten van een van de mooiste landen van de wereld.