Reis Chili in November, tips!!

Hallo,

Onverwacht hebben we 3 weken vakantie. En we willen dan graag naar Chili gaan, november schijnt de “perfecte” reistijd te zijn. We hebben nog geen idee hoe en wat. Het is natuurlijk een groot land, dus we moeten echt keuzes maken.

Wat willen we:
We willen graag zelf met een huurauto gaan reizen. We zijn best “snelle” reizigers, hebben er geen problemen mee om veel te rijden.
Het liefst willen we zo min mogelijk vast leggen, omdat we dan vrij zijn om te gaan en staan waar we willen.
Graag willen we ook Paaseiland bezoeken.

Hebben jullie tips? Wat zeker te doen? (en wat niet) Wat is een mooie route om te rijden? We hebben ons er nog niet heel erg in verdiept omdat we het zelf pas net weten. Maar misschien kunnen jullie ons alvast een beetje op weg helpen.

Dank je wel.

Ik lees graag mee aangezien wij in december drie weken gaan. Bij ons staan iig op het lijstje:

Torres del Paine
Atacama woestijn
En 4WDrive naar Solar de Uyuni - zoutvlaktes Bolivia

Vooral die laatste kijken we heel erg naar uit. Moet magisch zijn :slight_smile:

November is een goede maand om het zuiden van Chili te bezoeken. Met de auto kun je zo ongeveer de volgende route volgen:

  • Wijnstreek rond Rancagua - San Fernando - Curicó - Talca.
  • De kuststreek volgen van Concepción naar Temuco via Cañete, Tirua, Carahue en Nueva Imperial.
  • Dan door het N.P. Conguillio (van Curacautin naar Melipeuco).
  • Dan de zone rond Pucón (N.P. Huerquehue, N.P. Villarrica)
  • 7 Merenroute (Calafquen, Pullinque, Pellaifa, Neltume, Pirihueico, Panguipulli, Riñihue)
  • Rond lago Ranco.
  • P.N. Puyehue / Aguas Calientes.
  • Rond lago Lanquihue met een bezoek aan P.N. Vicente Perez Rosales.
  • Puerto montt.
  • En als je nog tijd over hebt kun je ook nog een rondrit op Isla Chiloé maken.
2 likes

Beetje late reactie van mijn kant, maar nog hartelijk bedankt voor de route. We hebben er naar gekeken en als het allemaal doorgaat (helaas nog beetje onzeker) zal het ongeveer wel deze route worden.

Indien mogelijk willen we eigenlijk ook nog naar Paaseiland gaan. Maar dit is wel echt heeeel erg kostbaar. Heeft u misschien nog tips voor Paaseiland, is het beter (Lees; goedkoper) om in Nederland de vlucht te boeken of het risico nemen en proberen daar nog tickets te regelen? Want ik had begrepen dat het soms moeilijk kon zijn om de vlucht te boeken.

Verder zitten we nog te dubben of we een 4x4 moeten huren of dat een gewone personenauto goed genoeg is. We willen dus voornamelijk het zuiden bezoeken.

Is het leven in Chili verder duur? Ik bedoel het overnachten, eten, benzine en bijv. toegang tot parken en zo. Wat de reis naar Chili gaat erg kostbaar worden ben ik bang.

Alvast bedankt.

Puerto montt zou ik persoonlijk inruilen voor puerto Varas. Verder is dat een mooie route. Of je vliegt naar punta Arenas en vanaf daar naar het noorden richting Santiago. Of vanaf iqueque naar santiago. Dat is vanaf het noorden richting het zuiden/midden. Het ligt eraan waar je voor wilt gaan. Chili heeft een van de meest diverse natuur ter wereld. Van de woestijn naar de fjorden naar prachtige meren gebieden. Ook veel cultuur. En ee strandvakantie is ook prima in het noorden.

Dank voor je reactie Rutger. Vanavond met de kaart erbij nog eens naar kijken. Waarom zou jij ruilen?
Heb je mss nog meer tips?? Ken je deze route? Zoja, per huurauto rond getrokken? Alle informatie is zeer welkom…

Ik zit nog een beetje te denken…Zou het evt in 3 weken ook mogelijk zijn om van Santiago naar Punta Arenas te rijden en dan weer terug?? Of is dat iets te ambitieus? Ik zag dat het ongeveer 2200 km is (enkel). Maar geen idee hoe de kwaliteit van de weg is en zo. Wij rijden zowizo altijd veel op onze reizen, dus een paar dagen flink doorhalen is voor ons op zich helemaal geen probleem.

Persoonlijk vind ik montt een kakstad. En Varas erg mooi. Maar dat is persoonlijk. Van Arenas naar Santiago is goed te doen met leuke highlights in 2 weken. Ligt er ook weer net aan wat jij wilt gaan doen. Ik vind het uitermate leuk om met een backpack met voedsel 4 dagen de bush in te gaan. Je kan ook van Zuid naar midden de carretera austral pakken. Die is echt super de super de super mooi!!! Wij hebbrn toendetijd ( 2 jaar geleden ) een auto gekocht en daar een bed in gebouwd en kwamen bijna nooit op de snelweg. Erg leuk. Maar de doorgaande (snel) weg is de 5 en dat is een tolbaan die retegoed is. Ook heb je nog gravelwegen. Ook leuk hehe. Met een 4wd. Ik zou het meren/vulkanen gebied rondom pucon enz niet overslaan en daar kun je al aantal dagen vertoeven ook parque nacional huerquehue is adembenemend mooi. Parque nacional conguillo is super. B
Ten oosten van Santiago ligt cerro Arenas,daar ligt een gletsjer en de wandeling erheen is ongelooflijk mooi. November is het 30 graden maar je stijgt flink dus op een gegeven moment zit je in de sneeuw. Daar kun je overal wildkamperen. Zit je tussen de bergen bij het startpunt met in de avond lekkere temperaturen en dan kampvuurtje erbij, whiskeytje on the side en dan sterren kijken. Jongens thats just heaven. Krijg alweer kwijl als ik er alleen al aan denk hahaha. Maar goed back to the point… Als je meet vragen hebt dan kun je altijd je vragen stellen.

Super bedankt Rutger!!

We moeten de route nog maken, dus we nemen jou tips hier zeker in mee.

Je zegt dat het goed te doen is in 2 weken van Santiago naar het zuiden, maar zou het ook mogelijk zijn om dit ook weer terug te rijden binnen 3 weken? Dit om de absurde dropoff kosten te besparen.

Is alles goed te rijden met een normale personen auto of zou jij toch een 4x4 adviseren?

Is het leven in Chili verder duur? Ik bedoel het overnachten, eten, benzine en bijv. toegang tot parken en zo. Wat het als ik het zo snel even bekijk, gaat het best een kostbare reis worden.

Ben je toevallig ook naar Paaseiland geweest?

Volgens mij heb ik nog een miljoen andere vragen… maar ik zal me inhouden.

Houd je niet in.

Denk wel te doen als ik je zo hoor over geen probleem vinden veel rijden. 4wd heb je in principe niet nodig. Leven is iets goedkoper vind ik qua eten en drinken. Paaseiland ben ik niet geweest. Je hebt ook een pas waarbij je in bijna alle nationale parken in kunt. Wellicht weet grietzen die naam nog van dat pasje?

Wellicht weet grietzen die naam nog van dat pasje?

Dat is de jaarpas van de CONAF:
http://www.conaf.cl/parques-nacionales/visitanos/pase-anual/

Als je van plan bent om veel nationale parken te bezoeken, dan is die pas zeker de moeite waard, kost 10.000 pesos per persoon en is geldig voor een heel jaar.
Er is ook een familie-pas voor 30.000 pesos.
Is geldig voor alle nationale parken BEHALVE N.P. Torres del Paine, Paaseiland en Reserva Nacional Los Flamencos.

De pas is op dit moment alleen verkrijbaar in Santiago, (Paseo Bulnes 265, comuna de Santiago).

Klopt. Dit herinner ik me weer haha.