Ik ben van plan in 2015 met mijn vriendin een reis van 3 maanden te maken (augustus/sept/oktober). Waarin we 4 weken nieuw zealand hebben opgenomen. Ons plan is om dan eind september / oktober naar nieuw zealand te gaan. We willen zowel zuid als het noordereiland doen.
Aantal jaar geleden ben ik ook in new zealand geweest en toen was helaaas de tongariro crossing gesloten ivm het weer. Het was toen half september. Daarom had ik nu het idee om op het zuidereiland te beginnen en dan ergens half oktober uit te komen bij de tongariro crossing.
mijn vragen:
- is half oktober de tongariro crossing open?
- is half sept nog niet te koud voor het zuidereiland?
- is het beter om bijvoorbeeld de gehele reis een maand op te schuiven zodat we eind oktober en november hebben voor nieuw zealand?
grt
Bart
Hoi Bart,
Ik vertrek over 2 maanden die kant op, ik zit er van oktober tm 1 december. Als je me tegen die tijd een berichtje stuurt dan kan ik je precies vertellen hoe en wat je kan verwachten in die periode.
Groet,
Paul
Via Wereldwijzer app
1 like
Hoi, ik heb de tongariro crossing gelopen in november. Er was toen snachts sneeuw gevallen. Wij hadden geluk dat het overdag mooi weer. Maar de dagen erna was de crossing gesloten. Wegens slecht weer dus ook in november heb je geen zekerheid.
Via Wereldwijzer app
1 like
ja het is inderdaad een beetje geluk hebben, maar ik was benieuwd of het nu nog echt veel uitmaakt of je de beste kansen hebt in november of oktober
ok bedankt Paul,
ga je zeker nog een berichtje sturen
Beste kansen zijn dan toch november denk ik. Dan zit je al echt in het voorjaar.
Via Wereldwijzer app
1 like
Bart je bent afhankelijk van het weer en wat je zegt. Oktober is dan de beste periode. Kans op beter weer is dan groter.
Hoi Wollie.
ik dacht eigenlijk dat november beter was. Is dat niet wat jij ook bedoelt?
Of is in oktober de kans toch groter.
Je hebt gelijk dat bedoel ik ook. Ging uit van je reisplanning van je vraag. November is beter en ga vooral vroeg in de ochtend. Ik heb hem in feb gelopen en moest met georganiseerd vervoer i.v.m. uitbarsting en was er heel druk en dat is in nov natuurlijk minder.
1 like
in Plan 1 komen we al half / eind oktober op Coromandel en Bay of Plenty. Is het de moeite om dan hierheen te gaan ivm weer?
In plan 2 komen we half / eind november op Coromandel en Bay of Plenty. Is het dan ook mogelijk te zwemmen hier?
en hoe is Abel Tasman begin oktober (plan 1) en begin november (plan 2)
Bart ik heb altijd van noord naar zuid gereisd. Ik zal met de temperatuur van zuid naar noord rijden. Heb alleen in Nov en Dec gereisd en zeer goed weer gehad die periode. Je moet geluk hebben en kijk het is lente en kan het weer wisselvallig zijn en vooral de iets hoger gelegen gebergte.