Ik zou heel graag naar Nieuw-Zeeland willen, maar ben er samen met mijn vriend nog niet uit. Vanwege zijn werk kunnen we niet in de periode van dec-april gaan. Eigenlijk in november ook niet.
Hoe is het weer daar in oktober? We willen toch wel graag een beetje redelijk weer en niet 3 weken in de kou®en zitten.
Omdat het toch een dure reis zal worden ben ik heel benieuwd of het toch de moeite is om in oktober te gaan, of dat we beter een andere keer kunnen gaan als we het wel voor elkaar krijgen om in onze winter te gaan en daar de zomer meemaken.
Ik hoor graag jullie ervaringen!
Nieuw-Zeeland is altijd het land van “four seasons in one day”: de zon kan schijnen, een uur later heb je fikse regen en kou en aan het eind van de dag zie je vanaf de veranda, met een wijnje in je hand, weer een schitterende zonsondergang… Het kan hartje zomer zijn, maar op het Zuidereiland, in de Milford Sound, heb je gewoon kans op sneeuw, terwijl het in het noorden tropisch warm is.
Hun oktober is ongeveer vergelijkbaar met onze april: het heeft in Nederland deze maand nog gesneeuwd in het noorden, maar we hebben ook al erg mooie dagen gehad. Vanwege de nachtvorst die we vorige week nog hadden, zou ik het niet fijn vinden om met dit weer in een tentje te kamperen, maar moet dat je tegenhouden om op vakantie te gaan?
Het is echt helemaal je eigen keus. 
Hoi Susan,
Waar je ook ter wereld naar toe gaat, het weer is onvoorspelbaar. Ik ben zelf eind februari 6 weken naar NZ gegaan, dus in het ‘goede’ seizoen, en ik heb ook regen en kou gehad. Het reizen in het zomer seizoen is in NZ dus geen garantie voor mooi weer. Daarom zou mijn tip zijn: ga gewoon lekker in oktober nu je zeker weet dat je tijd hebt om door dit prachtige land te reizen. Het blijft een prachtig land, en bedenk dat mocht je slecht weer treffen, NZ met sneeuw op de toppen van het Tongariro National Park, of de watervallen door de regen in Milford Sound, ook zo z’n unieke charme hebben.
Lekker gaan dus!
De zomer van dit jaar was in Auckland, waar ik woon heeel slecht we hadden wel goeie dagen erbij maar heel weinig. Nu was de maand april hier geweldig en vrij warm voor de tijd van het jaar. Oktober is hier oke het is het begin van de lente en het is hier gemiddeld dan zo’n 18 graden. Dan heb ik het over Auckland. Het kan in de nacht nog vrij koud zijn.