Reizen in mijn tussenjaar - de "echte" wereld ontdekken

Hey, ik ben Geerten,

Ik woon in Zutphen, en ik wil in het schooljaar 2016-2017 een wereldreis gaan maken. Nu zit ik in mijn examenjaar, en volgend jaar wil ik dus een tussenjaar nemen. Zoals ik het nu voor me zie ga ik eerst een paar maanden werken, en daarna een paar maanden reizen. Hoe lang en hoe ver weet ik nog niet. Het lijkt me heel leuk om naar Amerika te gaan, bijvoorbeeld een grote stad te bezoeken zoals New York. China trekt me ook. Ik heb een tijdje Chinese les gevolgd, ik kan nog steeds (bijna) geen Chinees, maar daarbij is wel mijn interesse gewekt voor de Chinese cultuur. Ook Afrika lijkt me interessant om te bezoeken, ook weer omdat het daar heel anders gaat dan in Nederland, en daarmee komen we bij de reden dat ik überhaupt wil gaan reizen.

:varen:

Waarom wil ik reizen?
Ik wil graag gaan reizen om een aantal redenen. Ten eerste lijkt het me een geweldig avontuur. Bovendien staat het leuk op m’n CV :slight_smile: (vooral omdat ik misschien wil gaan varen, daarover later meer…). De belangrijkste reden om te willen reizen is echter wel dat ik de “echte” wereld wil leren kennen. Op school leer je een heleboel (ik doe havo btw), en op het nieuws zie je een heleboel, maar eigenlijk leven we in een enorm luxe wereld, en in een hele specifieke cultuur, en dat begin ik steeds meer te beseffen. Op een heleboel andere plekken op aarde leven mensen heel anders. Ik wil uit dit relatief bescherm(en)de milieu, om te kijken hoe het in de rest van de wereld gaat.

Studiekeuze en hobby’s
Ja, dat varen… Ik vind het geweldig leuk om te zeilen, of op andere manieren actief te zijn op het water. Daarnaast zit ik ook altijd vol ideeën om dingen te onderzoeken, te ontwerpen, te maken… Hieruit komt voort dat ik qua studie twijfel tussen IPO en Marof (respectievelijk Industrieel Product Ontwerpen & Maritiem Officier). Dat laatste is natuurlijk zeer direct gelinkt aan reizen.
Ik zeil dus graag, ik ben momenteel bezig een zeilboot op te knappen, ik zou graag een linkje neerzetten, maar waarschijnlijk valt dat onder reclame. Google maar dus, of stuur me een berichtje. Verder kijk ik graag films en series (Game of Thrones, Doctor Who, Arrow, Brooklyn nine-nine, Orange is the new black, …). Ook heb ik een tijd trompet gespeeld, maar daar ben ik al een tijd geleden (o.a. met dank aan de orthodontist) mee gestopt. Ten slotte besteed ik (uiteraard) nog tijd aan huiswerk.

Waar ben ik al geweest?
Eeuh… dat is een beetje teleurstellend. Landen waar ik ben geweest zijn: Duitsland, België, Frankrijk, Oostenrijk (één dag), Spanje, Portugal en Groot Brittannië. Ik heb twee keer in mijn leven in een vliegtuig gezeten, waarvan de eerste keer met zeer veel turbulentie (hoorde ik naderhand, ik dacht dat het normaal was, ik vond het wel leuk/spannend). Verder veel gereisd met de trein en bus, nooit echt een grote bootreis gemaakt.

:wereld:

Dusss…
Op dit forum hoop ik tips, adviezen, ideeën, ervaringen, e.d. te vinden, en misschien ook mensen om (delen van) mijn reis mee te maken. Waar ik naartoe ga, hoelang ik ga reizen, hoe ik ga reizen, wanneer ik ga reizen, enz. staat allemaal nog niet vast. Het enige wat ik belangrijk vind, is dat het gaat gebeuren tussen het begin van zomervakantie 2016 en het eind van zv 2017, en dat het een geweldige, onvergetelijke ervaring wordt! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Hoi Geerten, welkom op Wereldwijzer! Je kunt het beste een oproep plaatsen in ons Reisgenoten forum.