Reizen in het zuiden van Tanzania

Hallo,

In september/oktober willen we voor drie weken een reis maken in het zuiden van Tanzania. O.a. Udzungwa en Mbeya staan op het programma.
We zijn vooraan in de 50 en vragen ons af hoe we het best reizen in Tanzania. Enkele jaren terug hebben we door Zuid-Afrika gereisd met een huur auto, maar de meeste raden dit af voor Tanzania. Kunnen we een binnenvlucht nemen en dan een auto huren, of is het beter met de trein of de bus? Zijn er auto’s te huren in bv Iringa of Mbeya en is het verantwoord om zelf rond te rijden?

Hopelijk kan er iemand antwoord geven.
Alvast bedankt,

Stefaan

Zegt de Lonely Planet hier niets over? Of kijk eens hier. Tanzania Travel Guide. Hotels, Holidays, Safaris, Travel information, Maps, Culture, Photographs, Visas

Zelf heb ik met de bus gereisd en dat ging prima. Destijds was bijvoorbeeld een flink deel van de weg van Arusha naar Kondoa niet geasfalteerd maar inmiddels wel. Ik vond het op zich nog wel te doen ook, die zandweg. In het zuiden zijn de wegen volgens mij ook nog niet allemaal geasfalteerd. Het duurt dan allemaal wat langer. En in afgelegen gebieden heb je misschien alleen bussen die ze vol proppen. Op de populairdere routes hebben ze ook wat duurdere (maar nog steeds goedkope) bussen die alleen maar zoveel mensen aan boord laten als er stoelen zijn.
Wat dat betreft is een huurauto wel relaxter misschien (als er in het zuiden alleen van die prop-bussen rijden), al heb je dan misschien minder contact met Tanzanianen. Of het veilig genoeg is om zelf te rijden en of de wegen makkelijk te vinden zijn, staat vast wel in een reisgids zoals Lonely Planet of een Bradt gids.

Veel plezier!

Geen idee waar je autos kan huren in Tanzania. Waarom het door jouw contacten wordt afgeraden begrijp ik dan weer niet. De hoofdwegen zijn erg goed, ik zie geen enkel probleem.

Ik denk omdat er wel landen zijn waar het:

• gevaarlijk is om als blanke een mooie auto te besturen in afgelegen gebieden, met gevaar voor gewelddadige beroving;
  • het in soomige streken erg moeilijk is zelf de weg te vinden met slechte bewegwijzering;
  • in sommige gebieden de rijtijden zó lang zijn dat je die echt niet zelf wilt doen;
  • er het risico is dat je (vooral na het donker) iemands dure geit aanrijdt en ruzie krijgt…
    Etc
    Maar ik weet dus niet of dat voor zuidelijk Tanzania geldt.

En Martijn zijn die wegen naar de plekken die zij noemden ook prima dan? In 2004 volgens mij nog niet allemaal geasfalteerd, ik weet niet hoe het nu is.

Ja de hoofdwegen rondom iringa en mbeya zijn goed. En over allerlei gevaar: Ja dat bestaat, maar zolang je zelf geen rare dingen doet is er geen probleem als je het mij vraagt.

Ik geloof dat we vooral tegen elkaar aan het praten zijn en dat Stefaan al met de noorderzon vertrokken is…

zou ie inmiddels verdwaalt zijn?

Dat niet, misschien is ie wel verdwaald!

Altijd fijn van die mensen die allerlei vragen stellen maar niet eens de reacties lezen.

Heel goed van je dat je weet dat de topicstarter jouw antwoord niet gelezen heeft! Niet antwoorden ≠ niet lezen.

De topicstarter heeft als laatst ingelogd op 11-07-12. Nu snap ik heel goed dat die het natuurlijk kan lezen zonder inloggen, maar ik ga er ook vanuit dat die het niet gelezen heeft. Vandaar dat ik denk dat ie verdwaaldt is, in het zuiden van Tanzania.

Sorry, Sorry, ben een paar dagen weg geweest voor het werk en niet op de site kunnen kijken.
In iedere geval bedankt voor jullie reacties!!!

Het is o.a. in Lonely Planet dat het afgeraden wordt omdat de wegen zo slecht zijn. Ik heb reeds drie bedrijven georganiseerd in Tanzania voor het huren van een auto, een zegt dat het niet kan zonder chauffeur, een andere heeft een onduidelijk antwoord, en de laatste schrijft iets dat het beperkt is tot 120 km per dag. Wat dan ook weinig is.
Een persoon die we ontmoet hebben op een reisbeurs had het wel met de auto gedaan, maar ik weet niet waar hij z’n auto gehuurd heeft.

Heeft er iemand ervaring om met de trein naar het zuiden te gaan en daar een auto te huren, zodat de afstanden niet te groot worden?

Ik beloof dat ik deze keer sneller zal reageren

Ah, niet verdwaald gelukkig!

Nee sorry geen ervaring met het zuiden (zuidelijker dan Dodoma).

Wat is de reden dat je liever een auto zou willen huren dan met de bus reizen?
120 km per dag lijkt me ook weinig in zo’n groot land.
Had je al op africaguide.com gekeken voor verhuurbedrijfjes?

Ons werd afgeraden om zelf een auto te huren. Bewegwijzering is niet altijd goed (of helemaal afwezig) en de kwaliteit van de wegen is vaak ook niet goed.

Hoewel ik alleen ervaring heb met het noorden van Tanzania was ik meer dan een paar keer erg blij dat we zelf niet hoefden te rijden. Door regenval was de weg veranderd in een rivier en hoewel we in een 4*4 reden kon onze zeer ervaren chauffeur het met moeite bolwerken. Als wij zelf hadden gereden zouden we hopeloos verdwaald zijn geraakt, of vast geraakt in de modder.

En de chauffeur ziet ook heel veel en vertelt heel veel over de omgeving. Als je zelf rijdt, zie je toch minder van de omgeving. Met OV heb ik geen ervaring anders dan met binnenlandse vluchten. Die waren prima te doen.

Maar met de trein van Dar naar Selous staat nog wel op mijn wenslijstje.

De reden dat we een auto willen huren is om vrij te zijn. We hebben daar heel goede ervaring mee in Zuid-Afrika. Je ga en sta (rijd) waar je wilt. Normaal is er op dat tijdstip van het jaar droog seizoen in Tanzania, dus dat moet wel mee vallen denk ik.
Is een auto met Chauffeur ook niet duur, drie weken is natuurlijk wel lang als je iedere dag een chauffeur moet betalen.
goed om te horen dat de binnenlandse vluchten goed mee vallen, dat is in ieder geval een alternatief.
Africaguide zal ik eens contacteren.

Alvast bedankt.

Dat is meer een website waar allerlei links op staan, dus ook van verhuurbedrijven.